Jumaat, 28 Januari 2011

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


Pas guna 'skrip lama'

Posted:

Pas guna 'skrip lama'

Pas guna 'skrip lama'

Oleh NADZIR AWANG AHMAD


Sebahagian penyokong Pas semasa hari penamaan calon di Labis, baru-baru ini.


Gendang perang Pilihan Raya Kecil (PRK) di N5 DUN Tenang dengan rasminya telah dipalu sebaik sahaja proses penamaan calon pada 22 Januari lalu menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara dua parti Melayu terbesar di negara ini, UMNO yang mewakili parti kerajaan pemerintah, Barisan Nasional (BN) dan Pas yang mewakili pakatan pembangkang. Secara tradisinya, kedua-dua parti Melayu ini menjadi musuh dalam gelanggang pertarungan politik demokrasi.

Pertarungan untuk menawan hati pengundi menerusi kempen, poster dan siri lawatan ke rumah-rumah pengundi masih giat dijalankan oleh kedua-dua parti yang bertanding. Pelbagai cara digunakan untuk memastikan calon yang bertanding menang pada hari pengundian esok, 30 Januari.

Seperti amalan biasa, sikap pembangkang yang memutarkan 'skrip lama' yang biasa mereka gunakan terutamanya apabila tiba musim pilihan raya berulang kembali di PRK DUN Tenang ini yakni memperalatkan agama untuk tujuan meraih sokongan politik. Sikap ini amatlah dikesalkan.

Menurut laporan media tempatan, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin tidak mempunyai hak di sisi agama untuk mengatakan bahawa mengundi calon UMNO pada PRK DUN Tenang adalah haram. Selanjutnya Muhyiddin berkata, rakyat mempunyai hak untuk membuat keputusan bagi mengundi mana-mana parti pada PRK DUN Tenang.

Beliau juga mendedahkan bahawa Pas pernah mengeluarkan fatwa mengatakan haram wanita bertanding, tetapi Pas kini telah 'menelan' balik fatwa tersebut.

Mungkin generasi muda terutamanya pengundi baru belum pernah mendengar isu 'Undi UMNO berdosa, undi Pas dapat pahala'. Kenyataan penuh polemik sebegini bukanlah kenyataan pertama yang keluar dari mulut pemimpin Pas. Akhbar-akhbar utama sebelum ini pernah melaporkan kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat kepada pemberita di Institut Kemahiran Belia Negara, Bukit Mertajam sejurus selepas proses penamaan calon PRK N11 DUN Permatang Pasir pada 17 Ogos 2009 lalu bahawa anggota UMNO tidak akan masuk syurga kerana parti itu mengamalkan ajaran Islam palsu dari Palestin.

Tambah beliau lagi, Islam di bawah UMNO tidak ke mana dan tidak boleh bawa seseorang itu ke syurga. Di dalam laporan itu juga, Nik Aziz dipetik sebagai berkata, terdapat perbezaan antara Islam yang didakwah oleh Pas dan Islam yang diamalkan oleh umat Islam daripada kalangan anggota UMNO. Semasa kempen PRK Manek Urai yang lalu pula, beliau juga pernah dilaporkan mengeluarkan kenyataan mengumpamakan UMNO sebagai komunis dan sesat.

Terkini, Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua seperti mana dilaporkan akhbar, telah memberi salam dengan mengucapkan 'Assalamualaikum' ketika berceramah di pentas ceramah kempen Pas di Taman Gunung Emas dalam kawasan DUN Tenang. Persoalannya, adakah Pas merestui rakan pakatan pembangkangnya dengan membenarkan Tian Chua melafazkan ucapan salam itu atau mungkinkah Pas cuba membuktikan kepada pengundi di DUN Tenang bahawa Pas telah berjaya mempengaruhi rakan politiknya itu untuk lebih mendalami Islam.

Amalan melafazkan 'Assalamualaikum' yang bermaksud 'sejahtera ke atas kamu' adalah amalan sesama orang Islam bertujuan memohon kepada Allah supaya melimpahkan rahmat kesejahteraan kepada umat Islam satu sama lain.

Sebelum ini pun, ada pemimpin bukan Islam dari parti pembangkang menggunakan ayat suci al-Quran. Menurut laporan akhbar, Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming dari DAP telah menyelitkan bacaan ayat suci al-Quran ketika berceramah dalam kempen PRK Bukit Gantang dan Wong Kar Who, juga dari DAP pernah menyelitkan bacaan ayat al-Quran ketika membahas pembentangan Bajet 2009 negeri Perak.

Perkara yang sama berlaku semasa Kongres Nasional Tahunan PKR di Petaling Jaya pada tahun lalu apabila perwakilan Angkatan Muda Keadilan (AMK), K. Subramaniam membacakan tafsir daripada ayat 190 dan 191 Surah Ali Imran ketika beliau membahaskan ucapan dasar Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada hari terakhir kongres tersebut.

Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamed seperti mana yang dilaporkan akhbar ketika mengulas tindakan K.Subramaniam itu berkata, al-Quran merupakan kitab yang kesucian dan kehormatannya perlu dijaga dan tidak boleh digunakan sewenang-wenangnya terutama untuk tujuan ceramah politik.

Selanjutnya beliau berkata, tidak salah sekiranya orang bukan Islam berhasrat mempelajari kitab suci umat Islam itu, tetapi ayat-ayat al-Quran tidak boleh digunakan dengan cara yang tidak betul sehingga boleh menimbulkan salah faham orang ramai.

Pas seharusnya peka dengan tindakan sekutunya dari pakatan pembangkang yang melibatkan perkara-perkara atau isu-isu yang boleh menyentuh sensitiviti orang Islam. Janganlah kerana inginkan kemenangan atau mendapat kuasa politik, Pas seakan-akan terlepas pandang isu ini.

Datuk Zainal Abidin Osman seperti yang dilaporkan akhbar ketika mengulas isu salam ini berkata, perbuatan Tian Chua itu jelas bermotifkan politik tanpa memikirkan perasaan penganut agama Islam. Selanjutnya beliau berkata, sekiranya perbuatan itu semata-mata untuk mendapat sokongan pengundi Melayu, maka perbuatan itu adalah satu perbuatan yang tidak bertanggungjawab.

Justeru itu, semua pihak sewajarnya tidak mempolitikkan agama bagi kepentingan peribadi semata-mata, apatah lagi melibatkan orang-orang bukan Islam yang menggunakan dan mentafsirkan ayat-ayat suci al-Quran mengikut kefahaman masing-masing. Hormatilah sensitiviti umat Islam!

Nadzir Awang Ahmad @ Said

Pensyarah Kanan Fakulti Perakaunan

Universiti Teknologi Mara Perlis

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Memahami ekologi perumahan

Posted:

Memahami ekologi perumahan

Memahami ekologi perumahan

Oleh SHAHARUDIN IDRUS

SEJAK kebelakangan ini, isu-isu ketidaklestarian yang menyangkut tentang rumah dan perumahan kembali menghiasi laporan akhbar-akhbar utama di negara ini. Isu yang dilaporkan berkait dengan peningkatan harga rumah yang melampau, kualiti rumah yang begitu rendah, sampah-sarap terbiar serta rumah terbengkalai yang menjadi tempat pembiakan dan sarang nyamuk Aedes yang menyebabkan demam denggi, sehinggalah membawa kepada isu-isu keselamatan warga yang tinggal di kawasan perumahan terutamanya kanak-kanak, wanita dan warga emas di bandar-bandar utama negara ini.

Itu tidak termasuk lagi isu tanah runtuh, banjir kilat dan pencemaran bau busuk yang melanda kawasan perumahan. Kesemuanya menuntut satu penyelesaian konkrit, menyeluruh dan bersepadu. Isu kenaikan harga rumah yang melambung sering kali mendapat perhatian terutamanya kepada bakal pembeli rumah golongan muda yang baru menceburi dunia pekerjaan.

Beralaskan jumlah pendapatan yang tidak seberapa, kemungkinan untuk memiliki sebuah rumah bagi golongan ini adalah agak sukar. Walaupun kini kerajaan menyatakan bahawa deposit 10 peratus daripada harga rumah yang ingin dibeli tidak lagi perlu dibayar kepada pemaju perumahan, namun, harga rumah yang rata-ratanya tinggi jika dibandingkan dengan jumlah pendapatan penduduk dan diiringi pula dengan kenaikan harga barangan keperluan akan membantutkan usaha golongan muda untuk mendapatkan sebuah rumah.

Rumah mewah yang berharga satu juta dan ke atas ditentukan harga pasaran oleh sebilangan individu yang mempunyai modal yang besar dan membuka pasaran kepada orang asing atau luar negara. Oleh kerana kadar tukaran mata wang negara tertakluk kepada kadar tukaran antarabangsa, ini menyebabkan harga rumah mewah yang ditawarkan itu seolah-olah seperti harga sebuah rumah kos sederhana bagi sesetengah pelabur dan pemodal luar.

Justeru, bukanlah menjadi masalah besar bagi warga asing dari negara jiran, malahan terdapat pemilik rumah dari India yang bekerja di Amerika Syarikat membeli rumah di negara ini. Kecanggihan sistem pengangkutan udara dan darat yang terhampar indah merupakan antara faktor utama mereka untuk memiliki rumah di Malaysia.

Namun begitu, spekulasi harga rumah yang berlaku menyebabkan penduduk tempatan terpaksa bersaing dengan warga asing untuk mendapatkan rumah yang diimpikan. Sementara warganegara yang berpendapatan sederhana dan rendah hanya akan termangu dan terpaksa bergelut dengan pasaran terbuka ini semata-mata untuk mendapatkan sebuah rumah yang selesa.

Setelah rumah tersebut diperoleh pula, pelbagai lagi senarai tanggungjawab yang belum selesai terpaksa ditempuh sehinggalah bayaran hutang rumah dilunaskan, malahan mungkin membawa kepada generasi seterusnya dalam kitaran keluarga tersebut.

Isu-isu ketidakpuasan hati yang dibangkitkan oleh penduduk ini telah dan sedang mendapat perhatian daripada pihak yang bertanggungjawab dalam mengendalikan isu-isu berkaitan. Walau bagaimanapun, seringkali pula isu yang dibangkitkan itu tidak mendapat penyelesaian yang tuntas kerana pendekatan yang diambil dalam menyelesaikan isu-isu tersebut dibuat secara terpisah kerana bidang kuasa dan tanggungjawab yang berbeza di antara jabatan yang bertindak.

Kesemua isu-isu ketidaklestarian yang dibangkitkan itu saling berkait antara satu dengan lain yang boleh dirangkaikan dan dilihat dari perspektif dan pemikiran ekologi perumahan bandar. Kedua-dua perumahan di kawasan bandar dan desa pastinya berbeza isu yang dibangkitkan dan cara bertindak yang perlu dilakukan.

Isu perumahan yang ditimbulkan di bandar adalah lebih kompleks, melibatkan banyak pihak berkepentingan, dinamik dan lebih pelbagai sekali gus menuntut satu perspektif yang lebih berkesan untuk merungkai permasalahan yang berlaku. Pemahaman ekologi perumahan ini adalah penting untuk semua pihak yang terlibat tidak berasa terpinggir dan terasing dalam membantu menyelesaikan masalah yang timbul, selain tidak menimbulkan kegusaran yang berpanjangan di kalangan penduduk kawasan perumahan ini.

Peningkatan isu-isu yang bersifat kompleks ini menuntut pemahaman yang lebih tuntas tentang proses yang berlangsung walau di peringkat mana sekalipun isu tersebut berlaku. Isu yang saling berkait di antara satu sama lain ini perlu diteliti, difahami dan dirungkai menurut pelbagai teras disiplin ilmu (multi-disiplin, inter-disiplin dan trans-disiplin) untuk mendapatkan penyelesaian masalah sebenar yang dihadapi penduduk.

Lantaran, untuk memperoleh sebuah kawasan perumahan yang berdayahuni (livable housing), pendekatan kompleksiti iaitu pendekatan yang menyediakan ruang pemikiran untuk memahami perkara yang sebenar-benarnya berlaku berlandaskan skala kawasan perumahan wajar difikir, dilaksana dan diperluaskan.

Isu yang timbul tidak wajar dilihat dari jauh semata-mata tetapi perlu memahami sedalam-dalamnya isu yang diluahkan oleh penduduk tersebut, diletak dan disesuaikan di dalam konteks ekologi perumahan tadi agar penyelesaian yang diambil tidak lagi bersifat ad hoc dan seolah-olah sambil lewa sahaja.

Jika tidak, senarai isu yang sama akan kembali kedengaran dan didendangkan setiap kali kawasan perumahan siap dihuni dan perkara ini akan berterusan tanpa penyelesaian yang benar-benar konkrit dalam jangka masa panjang. Maka setiap kali itu jugalah, pihak pentadbir bandar akan bersuara dan cuba membuat pelbagai perkara untuk menyelesaikan masalah warga di taman perumahan itu. Namun hakikat sebenarnya, penyelesaian yang diharapkan tidak pernah kunjung tiba.

Governans kompleksiti perumahan (complexity governance) perlu difikirkan dengan lebih mendalam agar isu ketidaklestarian perumahan yang berangkaian pula dengan isu-isu sosial lainnya tidak semakin parah natijahnya pada masa mendatang.

Shaharudin Idrus Institut Alam Sekitar dan Pembangunan, Universiti Kebangsaan Malaysia

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan