Isnin, 31 Januari 2011

Utusan Online - Mahkamah

Utusan Online - Mahkamah


Kes saman fitnah bapa Nurin Jazlin, ditolak dengan kos

Posted:

Kes saman fitnah bapa Nurin Jazlin, ditolak dengan kos

Kes saman fitnah bapa Nurin Jazlin, ditolak dengan kos

KUALA LUMPUR 31 Jan. - Kes saman fitnah bapa Allahyarham Nurin Jazlin Jazimin terhadap bekas Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar dan dua yang lain atas dakwaan mengaitkannya dengan ah long, ditolak dengan kos oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini.

Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk Asmabi Mohamad dalam keputusannya berkata, Jazimin Abdul Jalil selaku plaintif sebenarnya telah tersilap menamakan defendan sebagai pihak dalam saman tersebut.

Ini kerana jelas beliau, plaintif sepatutnya menyaman Kosmo! dan wartawan yang menulis artikel berkenaan disebabkan dalam keterangan, saksi itu mengakui bahawa perkataan yang tersiar di dalam akhbar Kosmo! bertarikh 21 September 2007 bukannya perkataan sebenar yang digunakan oleh Khalid.

Tambahan pula hakim itu berkata, wartawan terbabit mengesahkan, dia tidak mencatat secara lengkap (verbatim) kenyataan Khalid dalam sidang akhbar hari sebelumnya.

Sebaliknya mengakui, dia hanya mengambil butiran penting dan menulis artikel tersebut berdasarkan pemahamannya sendiri daripada sidang akhbar itu, ujar Hakim Asmabi.

Menyentuh keterangan dua saksi defendan dari akhbar The New Straits Times (NST) dan Oriental Daily, menurut Hakim Asmabi, mereka menyatakan tidak mendengar perkataan yang disiarkan oleh Kosmo!.

Saksi itu juga menurut hakim, tidak ingat sama ada Khalid pernah menyebut mengenai ah long tetapi mereka tahu, seorang wartawan ada bertanyakan soalan tersebut kepada beliau.

''Sebagai Ketua Polis Selangor ketika itu, Khalid mempunyai tanggungjawab dari segi moral dan sosial untuk memaklumkan kepada umum mengenai perkembangan siasatan kes pembunuhan berprofil tinggi itu,'' kata Hakim Asmabi.

Sementara itu, Peguam Kanan Persekutuan Noorin Badaruddin memohon mahkamah menetapkan kos guaman bagi permohonan tersebut sebanyak RM50,000 tetapi peguam Natasha Bashir memohon ia ditaksir kemudian.

Mahkamah membenarkan permohonan Natasha kerana beliau tidak mempunyai mandat untuk berhujah mengenai kos tersebut disebabkan peguam utama, Akbardin Abdul Kader tidak hadir hari ini.

Nurin hilang ketika keluar seorang diri ke pasar malam berhampiran rumahnya di Seksyen 1, Wangsa Maju sebelum mayatnya dijumpai pada 17 September 2007 iaitu selepas 27 hari kehilangannya.

Sehingga kini penjenayah terbabit masih belum dapat dikesan.

Dalam saman yang difailkan pada 21 Ogos 2008 plaintif yang menuntut ganti rugi RM2 juta berkata, kenyataan defendan yang muncul dalam artikel akhbar harian di bawah tajuk Siasat Ah Long Larikan Nurin telah mengakibatkan nama baik dan reputasinya terjejas.

Selain Khalid, plaintif turut menamakan Ketua Polis Negara dan kerajaan Malaysia sebagai defendan pertama hingga ketiga.

Plaintif dalam pernyataan tuntutannya menyatakan bahawa Khalid telah menyebarkan kenyataan berunsur fitnah apabila mengaitkannya dengan ah long dalam satu artikel keluaran akhbar Kosmo! bertarikh 21 September 2007.

Dakwa plaintif, pernyataan berunsur fitnah itu telah menyebabkannya mengalami tekanan minda, trauma dan malu berhadapan dengan masyarakat lebih-lebih lagi mereka masih lagi sedih akibat tragedi yang menimpa Nurin.

Jazimin yang ditemui selepas keputusan tersebut berkata, dia perlu berbincang dengan peguamnya terlebih dahulu sebelum mengemukakan rayuan.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Bumbung stadium runtuh: Jurutera didakwa

Posted:

Bumbung stadium runtuh: Jurutera didakwa

Bumbung stadium runtuh: Jurutera didakwa

KUALA TERENGGANU 31 Jan. - Seorang jurutera perunding menjadi tertuduh pertama dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini berhubung kejadian runtuhan bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Gong Badak, dua tahun lalu.

Tertuduh Wan Manan Wan Ali, 51, dari Kuala Ibai di sini bagaimanapun mengaku tidak bersalah atas tuduhan menipu berkaitan tugasannya dan minta dibicarakan sejurus pertuduhan dibacakan.

Hakim M. Bakri Abdul Majid menetapkan 17 Mac ini untuk sebutan semula kes.

Mahkamah memerintahkan tertuduh diikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya dari Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Syafinas Shabudin manakala tertuduh diwakili peguam, Wan Zainudin Wan Musa.

Mengikut kertas pertuduhan, tertuduh didakwa dengan curang telah menipu dengan berpura-pura sebagai 'checker' (pemeriksa) yang diiktiraf mengeluarkan dokumen bertarikh 15 Januari 2009.

Ia mengenai sistem teras bumbung utama dan kerja-kerja yang berkaitan dengannya (the main roof truss system and its associated works) untuk cadangan membina dan menyiapkan stadium utama di Kompleks Sukan Negeri Terengganu di Gong Badak, dekat sini yang bertarikh 15 Januari 2009.

Dia didakwa menyerahkan dokumen itu kepada Pengarah Jabatan Kerja Raya (JKR) Terengganu ketika itu, Rosli Zainal, yang mana tertuduh telah memberi pandangan dan menandatangani dokumen tersebut sebagai pemeriksa dan telah memperdaya Rosli dan Mohtar Nong (Setiausaha Kerajaan Negeri Terengganu ketika itu).

Tindakan tertuduh itu untuk mempercayai bahawa pandangan yang diberi dalam dokumen bertarikh 15 Januari 2009 sebagai pemeriksa yang diiktiraf sedangkan dia mengetahui yang dia tidak diiktiraf sebagai pemeriksa.

Perbuatan itu didakwa dilakukan antara 15 Januari 2009 dan 29 Mac 2009 di Jabatan Kerja Raya (JKR) Terengganu di Tingkat 12, Wisma Negeri di Jalan Sultan Ismail, Kuala Terengganu.

Wan Manan didakwa melakukan perbuatan itu mengikut Seksyen 419 Kanun Keseksaan (Akta 574) kerana menipu dengan cara menyamar.

Jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara sehingga tujuh tahun atau denda atau kedua-dua sekali.

Pada 2 Jun 2009, bumbung stadium berkenaan yang terletak di Kompleks Sukan Negeri di Gong Badak yang menjadi lokasi utama Sukan Malaysia (Sukma) 2008 runtuh, menyebabkan kira-kira separuh daripada strukturnya musnah.

Kejadian berlaku kira-kira pukul 9.30 pagi melibatkan bumbung di bahagian timur stadium bernilai RM292 juta itu yang menempatkan pintu masuk utama, pintu A, B dan B1 ke tempat duduk awam serta bumbung tempat duduk tetamu diraja serta orang kenamaan.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan