Sabtu, 19 Mac 2011

Utusan Online - Timur

Utusan Online - Timur


220 pesakit dapat manfaat

Posted:

220 pesakit dapat manfaat

220 pesakit dapat manfaat

Oleh MOHD. ISWAN SHAFIQ MAT ISA
utusanterengganu@utusan.com.my

KUALA TERENGGANU 18 Mac - Tabung Penyakit Kronik yang diperkenalkan kerajaan negeri sejak tahun lalu sudah memberi manfaat kepada 220 pesakit yang menderita pelbagai penyakit berbahaya selain memerlukan perhatian segera.

Daripada jumlah itu, 71 kes melibatkan pesakit jantung, 57 kes (buah pinggang), 36 kes (kanser) dan 56 lagi membabitkan lain-lain kes termasuk berkaitan bantuan peralatan dan sokongan.

Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Masyarakat dan Wanita negeri, Yahya Khatib Mohamad berkata, peruntukan keseluruhan yang diluluskan untuk tabung itu sejak ia diluluskan tahun lepas berjumlah RM10 juta.

"Berdasarkan rekod, RM2 juta telah disalurkan menerusi tabung itu sejak September tahun lalu.

"Daripada jumlah itu pula, kira-kira RM360,000 sudah dibelanjakan sehingga Februari tahun ini," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini semalam.

Menurut Yahya, tabung itu diwujudkan atas kesedaran kerajaan terhadap pelbagai penderitaan rakyat yang memerlukan perhatian segera terutama yang berdepan penyakit kritikal dan memerlukan bantuan perubatan.

"Rayuan-rayuan itu biasanya dikemukakan kepada agensi kerajaan dan swasta, pemimpin masyarakat, malah ada yang memohon terus dengan kerajaan negeri.

"Tidak kurang juga di kalangan mereka yang memohon setelah kisah malang mereka mendapat liputan di dada akhbar tempatan dan media elektronik bagi mendapat belas kasihan dan simpati orang ramai," kata beliau.

Tambah Yahya, bantuan yang diperkenalkan menerusi tabung ini tidak terhad kepada jumlah tertentu.

"Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Jabatan Kesihatan contohnya, walaupun menyediakan pelbagai skim bantuan untuk golongan miskin dan yang memerlukan, namun skim dan bantuan itu dalam kadar maksimum dan agak terhad," katanya.

Justeru, katanya, menyedari kelemahan itu, kerajaan negeri telah mengambil langkah segera dengan menubuhkan tabung berkenaan yang boleh dinikmati seluruh rakyat yang layak dan boleh memohonnya melalui pemimpin di kawasan masing-masing.

Yahya memberitahu, mana-mana rakyat Terengganu yang berdepan penyakit kronik atau memerlukan bantuan perubatan dengan segera, mereka boleh memohon mendapatkan bantuan tersebut di hospital.

"Bagi mereka yang mendapatkan rawatan (sebagai pesakit luar) di bawah RM200 pula, mereka boleh mengemukakan tuntutan untuk mendapatkan bantuan yang sama," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bebanan lapan beradik yatim piatu dapat perhatian

Posted:

Bebanan lapan beradik yatim piatu dapat perhatian

Bebanan lapan beradik yatim piatu dapat perhatian


Muhamad Ramli Mohd. Noh (empat dari kanan) menyerahkan sumbangan Tabung Zakat UMT kepada Nurul Shyuhada Abdul Razak (tiga dari kiri) di Kampung Tok Jiring, Kuala Terengganu, baru-baru ini.


KUALA TERENGGANU 18 Mac - Ketika Nurul Shyuhada Abdul Razak dan tujuh lagi adik beradiknya masih merasai kehilangan ayahnya yang meninggal dunia dalam tidur, sebulan kemudian ia diikuti oleh ibunya yang rebah di bilik air.

Mereka menjadi yatim piatu sejak Jun tahun lalu dan sejak itu juga, Nurul Shyuhada, 25, bagaikan terkapai-kapai meneruskan kehidupan dengan mengambil alih tugas menguruskan keluarganya.

Bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat sebanyak RM300 sebulan memberi nafas kepada keluarganya ketika gadis itu berpeluang melanjutkan pengajian dalam bidang perakaunan di Universiti Malaysia Terengganu (UMT) .

Jarak yang agak dekat membolehkannya berulang alik ke kampus dari rumahnya di Kampung Tok Jiring dan sentiasa bersama adik-adiknya yang lain.

''Sebelum ke kampus, saya menyiapkan sarapan dan makan tengah hari untuk mereka dan kemudiannya menghantar dua orang ke sekolah rendah berhampiran dengan motosikal.

''Jika ada luang saya pulang jemput mereka pada tengah hari, jika tidak mereka berjalan kaki," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Ketika itu keluarganya dikunjungi oleh Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan Negeri, Muhamad Ramli Noh dan Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni (Hepa) UMT, Prof. Dr. Yahaya Ibrahim.

UMT menyumbangkan sebanyak RM1,000, sebuah basikal serta hamper daripada Tabung Zakat yang disampaikan oleh Muhamad Ramli bagi meringankan bebanan keluarganya.

''Mungkin dengan bebanan yang ditanggung, dia tidak dapat mengekalkan keputusan cemerlang dalam peperiksaan sebagaimana yang dilakukan ketika semester pertama.

"Apabila keadaan ini berlaku, pihak universiti menyiasat punca sebenar dan pelajar ini begitu tertekan akibat kehilangan kedua ibu bapanya," kata Dr. Yahya.

Pelajar itu adalah antara lebih 40 pelajar kurang berkemampuan yang dibantu oleh Pusat Islam Pejabat Hepa sepanjang tiga bulan ini melalui Tabung Kebajikan dan Tabung Zakat.

Nurul Shyuhada merupakan anak kedua daripada lapan beradik dan adiknya Mohd. Shafik 22, sedang menuntut di Politeknik Dungun, Nurul Hidayah 21, di Kolej Teknologi Bestari (KTB) Setiu dalam jurusan kejurawatan.

Mohd Syazwan, 16, pula penuntut tingkatan empat di Sekolah Menengah Teknik Wakaf Tembesu manakala, Mohd. Shahril, 10, dan Mohd. Zulkifli, 8, belajar di Sekolah Kebangsaan Tok Jiring dekat sini.

Abang sulungnya, Mohd. Supian 26, kini mula bekerja sebagai pembantu kedai makan di daerah Marang manakala adik lelaki ketiganya, Mohd. Syafarin, 23, cacat, terlantar di rumah dan tidak mampu menguruskan diri.

Sementara itu, Muhamad Ramli berkata, kerajaan negeri akan membantu keluarga berkenaan terutama memastikan mereka dapat meneruskan pelajaran masing-masing.

Sehubungan itu, katanya, kerajaan negeri akan berbincang dengan Majlis Agama Islam dan Adat Melayu (MAIDAM) bagi membantu Nurul Shyuhada mendapat biasiswa manakala Mohd. Syazwan melalui Yayasan Terengganu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Golongan belia diajak ternak kambing

Posted:

Golongan belia diajak ternak kambing

Golongan belia diajak ternak kambing


Mohd. Yaman Mohammad (kanan) melihat perkembangan penternakan diusahakan Mohamad Nasrul (tengah) di Kampung Rasal, Pasir Mas, semalam.


PASIR MAS 18 Mac - Menyedari potensi dalam bidang pertanian dan penternakan yang semakin berkembang pesat, Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Kangkong di sini mengajak golongan belia menceburi bidang tersebut secara serius.

Pengerusinya, Mohd. Yaman Mohammad berkata, bidang penternakan bukan sahaja memberi pulangan tinggi tetapi dalam masa sama membantu meningkatkan pendapatan keluarga penternak sekali gus mengeluarkan mereka daripada belenggu kemiskinan.

"Setakat ini, kita sudah mempunyai hampir 10 penternak di sini yang menceburi bidang ini manakala untuk seluruh negeri seramai 500 penternak mengusahakan projek yang sama.

''Kebanyakan peserta sebelum ini menghadapi masalah kewangan kerana pendapatan melalui kerja-kerja yang dilakukan sebelum ini tidak seimbang dengan imbuhan, namun selepas menyertai projek penternakan masalah itu hampir selesai," katanya ketika ditemui di Kampung Rasal di sini semalam.

Mohd. Yaman menambah, berdasarkan maklumat, penternak lebih berminat membela kambing daripada jenis Boer dan Jamnapari bagi menghasilkan baka induk dan kambing kacukan.

Bagaimanapun, pada masa akan datang pihaknya akan mempelbagaikan jenis kambing dengan mengimport kambing jenis Saanen dari Cyprus untuk diperkenalkan kepada penternak sebagai baka baru yang boleh menghasilkan pendapatan lebih kepada mereka.

"Kambing Saanen dipilih kerana ia mampu memberi dua kelebihan iaitu daging dan tenusu. Melalui kaedah tersebut penternak dapat mempelbagaikan lagi hasil tani yang diperoleh selama ini," katanya.

Sementara itu, seorang penternak yang ditemui Mohammad Nurul Asmawi Mahmood, 29, berkata, dia memulakan projek berkenaan sejak tahun 2008.

Katanya, ketika memulakan projek dia hanya bermodalkan RM20,000 yang dijadikan sebagai modal pusingan.

"Syukurlah, hasil yang saya perolehi hari ini cukup lumayan sejak projek ternakan kambing saya mulakan empat tahun lalu. Sebagai persediaan, saya mengikuti kursus mengenai penternakan daripada Jabatan Veterinar Jajahan Pasir Mas,'' jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan