Khamis, 31 Mac 2011

Utusan Online - Pahang

Utusan Online - Pahang


Roboh penempatan haram di Matau

Posted:

Roboh penempatan haram di Matau

Roboh penempatan haram di Matau


PAPAN tanda arahan mengosongkan kawasan tanah Matau oleh Majlis Daerah Maran dipandang sepi penduduk.


Saudara Pengarang,
BANDAR Jengka yang kini dikenali sebagai Bandar Tun Abdul Razak semakin berkembang pesat.

Bandar itu juga dikenali sebagai 'Malay Town' kerana satu-satunya bandar yang sektor ekonominya didominasi oleh orang Melayu sepenuhnya.

Bagaimanapun, kemajuan dan keharuman nama 'Malay Town' itu agak terjejas dengan kewujudan perkampungan 'haram' yang dikenali sebagai Matau yang lokasinya terletak berhampiran Bandar Jengka.

Sebahagian pengunjung luar khususnya keluarga penuntut Universiti Teknologi Mara (UiTM) Pahang di Bandar Jengka mengganggap Matau sebagai Bandar Jengka.

Ini kerana, mereka akan melalui perkampungan Matau terlebih dahulu sebelum sampai ke Bandar Jengka.

Kedudukan rumah kedai dan kediaman yang tidak teratur sangat menyakitkan mata memandang di samping sering berlaku banjir kilat dan kegiatan negatif.

Keadaan itu amat memalukan kerajaan negeri dan Majlis Daerah Maran (MDM) yang bertanggungjawab memastikan pembangunan dalam daerah itu.

Kini, sudah sampai masanya kerajaan negeri dan MDM bertindak tegas dengan merobohkan premis kedai dan rumah yang dibina secara haram itu.

MDM dilihat telah memacakkan papan notis supaya penduduk di Matau mengosongkan kawasan itu untuk projek pembangunan, tetapi ia dilihat seperti mencurah air di daun keladi.

Difahamkan, kerajaan negeri telah menyediakan pelan pembangunan di kawasan Matau sejak 20 tahun lalu, tetapi usaha itu terbantut kerana penghuninya enggan berpindah walaupun diberi notis.

Malah, kerajaan negeri dikatakan menyediakan kawasan di perumahan Jengka Impian untuk kediaman baru mereka.

Walaupun kerajaan negeri dilihat amat prihatin dengan masalah yang mereka hadapi tetapi segelintir generasi baru yang kebanyakan bukan penduduk asal masih berdegil untuk tidak berpindah sehingga menjejaskan projek pembangunan di kawasan terbabit.

Oleh itu, kerajaan negeri perlu bertegas membangunkan semula kawasan itu dengan pembangunan yang lebih tersusun untuk faedah rakyat disamping mengindahkan lagi Bandar Jengka.

Penduduk terbabit juga tidak sepatutnya ingkar dengan arahan MDM kerana mereka diberi banyak masa dan alternatif untuk berpindah.

Ini kerana ramai lagi rakyat yang perlu dilayani.

KASTURI, Jengka

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Baiki jalan Kampung Paya Pamah

Posted:

Baiki jalan Kampung Paya Pamah

Baiki jalan Kampung Paya Pamah


Keadaan jalan di kampung Paya Pamah yang rosak teruk menyukarkan penduduk melaluinya dan mendatangkan bahaya kepada mereka.


Saudara pengarang,
KAMI penduduk Kampung Paya Pamah, Temerloh meminta pihak yang berkaitan membaiki jalan di kampung ini yang rosak kerana ia membahayakan pengguna jalan raya.

Jalan itu telah lama dibiarkan rosak hingga menyukarkan penduduk di sini keluar masuk dan seringkali berlaku kemalangan kecil.

Keadaan jalan yang sempit menambahkan lagi kesukaran penduduk untuk melaluinya terutama apabila dua kenderaan berselisih.

Kami berharap masalah jalan rosak di kampung ini dapat dibaiki segera demi keselamatan penduduk terutama kanak-kanak.

Kami bimbang berlaku kemalangan hingga boleh meragut nyawa kerana keadaannya yang berselekoh.

Jalan itu dianggap membahayakan keselamatan kanak-kanak yang sering bermain basikal pada setiap petang di laluan berkenaan.

Kampung ini terletak berdekatan dengan bandar Temerloh dan ramai pengguna melalui jalan itu untuk mengelakkan kesesakan di bandar.

Selain itu, jalan tersebut merupakan laluan pintas untuk ke Pasar Besar Temerloh dan Klinik 1Malaysia.

Ia menyebabkan jalan kampung itu sangat penting kepada penduduk termasuk orang luar untuk ke destinasi tersebut.

Hampir setiap masa kereta dan motosikal keluar masuk di laluan tersebut dan keadaan itu menambahkan lagi risiko kemalangan.

Lebih membahayakan apabila musim hujan berikutan keadaan jalan tersebut yang licin kerana berlumpur.

Kami juga harap pihak yang berkenaan dapat menurap kembali jalan tersebut selain melebarkan sedikit supaya memudahkan pergerakan penduduk untuk keluar masuk.

NAZERI, Temerloh

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

2,000 penduduk Pos Senderut rayu naik taraf jalan

Posted:

2,000 penduduk Pos Senderut rayu naik taraf jalan

2,000 penduduk Pos Senderut rayu naik taraf jalan


KEADAAN jalan tanah merah ke Pos Senderut dekat Kuala Lipis sejauh 30 kilometer yang tidak diturap serta menyusahkan penduduk kampung terutamanya masyarakat Orang Asli.


Saudara pengarang,

KAMI penduduk Orang Asli yang menggunakan jalan tanah merah ke Pos Senderut dekat Kuala Lipis sejauh 30 kilometer merayu kerajaan negeri segera menaik taraf laluan berkenaan.

Ini kerana, jalan itu antara laluan penting ke bandar Raub dan Pekan Sungai Koyan untuk urusan harian termasuk mendapatkan rawatan di hospital.

Untuk makluman pihak berkaitan, pemimpin setempat pernah menguar-uarkan projek menaiktaraf jalan berkenaan dengan sekurang-kurangnya menggunakan batu putih laterit tetapi sehingga kini usaha itu masih belum dilaksanakan.

Jalan berkenaan semakin sukar dilalui kenderaan terutama ketika musim hujan menyebabkan laluan berlumpur dan banyak kenderaan terkandas.

Saya kerap melihat kenderaan milik beberapa agensi kerajaan terkandas ketika musim hujan akibat jalan yang tidak sempurna dan ia menjejaskan tugasan mereka di kampung kami.

Senario itu mungkin menyebabkan usaha membawa pembangunan kepada masyarakat Orang Asli Pos Senderut terbantut sedangkan gagasan 'Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan' sering kali dilaungkan oleh pihak kerajaan.

Keadaan jalan yang rosak dan berlumpur juga memungkinkan kelewatan sektor pertanian dan pelancongan berkembang di Hulu Jelai khususnya di Pos Senderut kerana sukar membawa hasil kampung untuk dipasarkan di bandar berdekatan.

Sehubungan itu, saya mengharapkan kerajaan negeri mengambil keutamaan terhadap projek berkenaan untuk kepentingan kira-kira 2,000 penduduk Pos Senderut dan penempatan Orang Asli lain yang berdekatan.

Jika sewaktu berkempen pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau baru-baru ini, Kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri begitu cepat menurapkan jalan dan meluluskan peruntukan projek kemudahan asas tanpa sebarang kerenah birokrasi.

Namun, bagaimana pula dengan nasib kami di Pos Senderut?

Harapan kami daripada kalangan suku kaum minoriti di Pahang supaya kerajaan negeri menaiktaraf jalan berkenaan, di samping kemudahan lain di Pos Senderut dan perkampungan Orang Asli di tempat lain.

RATOS A/L MANAU, Pos Senderut, Kuala Lipis

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan