Khamis, 31 Mac 2011

Utusan Online - Mahkamah

Utusan Online - Mahkamah


Surat layang satu fitnah – Saksi

Posted:

Surat layang satu fitnah – Saksi

Surat layang satu fitnah – Saksi

Oleh NOOR AZMAH IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 31 Mac – Bekas Timbalan Pengarah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor, Hishamuddin Hashim (gambar) hari ini menjawab lima tohmahan dalam surat layang bertarikh 5 Ogos 2009 yang ditujukan kepada beliau dengan menyifatkannya sebagai satu fitnah.

Beliau semasa memberi keterangan menafikan mempunyai hubungan rapat dengan Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo dan hanya mengenali bekas Menteri Besar Selangor itu kerana sering menjemput beliau bagi merasmikan program anjuran SPRM ketika memegang jawatan sebagai Ketua Unit Pendidikan Masyarakat.

Hishamuddin yang kini merupakan Pengarah SPRM Negeri Sembilan juga menjelaskan bahawa asid deoksiribonukleik (DNA) beliau tidak diambil di biliknya, sebaliknya kedua-dua proses yang dilakukan oleh ahli kimia dibuat di bilik mesyuarat dengan kehadiran semua pegawai yang terlibat.

''Itu fitnah. Semua tuduhan bersifat fitnah. Pihak polis beri dua hari untuk pegawai-pegawai SPRM hadir di bilik mesyuarat untuk beri DNA. Saya hadir hari kedua sebab hari pertama saya sibuk dengan urusan di ibu pejabat. Bukan saya seorang, ada pegawai-pegawai lain pada hari kedua.

''DNA juga diambil kali kedua atas arahan Koroner di bilik mesyuarat yang sama di tingkat 14 dengan turut dihadiri oleh peguam-peguam daripada pelbagai pihak,'' jelas beliau.

Berhubung tohmahan kononnya beliau menggunakan teknik soal siasat dengan memegang tali pinggang dan menggoncang saksi, Hishamuddin menafikan sama sekali serta mencadangkan agar saksi-saksi yang pernah diambil keterangan oleh beliau dipanggil dan ditanya mengenai dakwaan tersebut.

''Ketika itu saya timbalan pengarah, rakaman percakapan dan temu bual dibuat oleh pegawai. Saya tidak pernah periksa saksi atau temu bual mereka. Saya cuma beri arahan sahaja.

''Menjadi kebiasaan, saya jarang punch out (merakamkan waktu keluar) dan ia boleh dirujuk pada kad-kad perakam waktu saya. Saya tidak punch out pada 16 Julai 2009 kerana saya keluar untuk menghantar anak ke sekolah dan akan datang balik ke pejabat,'' katanya.

Surat layang yang diterima oleh peguam yang mewakili keluarga Teoh Beng Hock, Gobind Singh Deo pada 17 Ogos 2009 mendakwa Hishamudin sengaja tidak berada di pejabat pada hari pertama dan hanya memberi sampel DNA pada hari kedua di biliknya.

Hishamuddin juga dikatakan sengaja tidak mengetip kad perakam semasa keluar pada pagi 16 Julai 2009 iaitu pada hari Setiausaha Politik Exco Selangor itu ditemui mati, mempunyai teknik siasatan tertentu dan ada hubungan rapat dengan Mohamad Khir.

Dalam prosiding hari ini, Hishamuddin juga mengaku tiada sebarang laporan polis dibuat berhubung kematian Beng Hock kerana polis telah pun menjalankan siasatan bermula pada hari kejadian selain ada laporan telah dibuat oleh orang awam berhubung penemuan mayat itu.

Semasa memberi respons kepada soalan-soalan daripada peguam mahupun anggota panel suruhanjaya, suasana menjadi agak tegang apabila Hishamuddin kerap menjawab dengan agak kasar sehingga Pengerusi suruhanjaya, Tan Sri James Foong Cheng Yuen menegur agar saksi bertenang serta tidak terlalu emosi.

Prosiding suruhanjaya yang diadakan di Mahkamah Tinggi Sivil Baharu (NCvC) di Kompleks Mahkamah di sini bersambung Sabtu ini dengan keterangan oleh Pakar Patologi Forensik dari Thailand, Dr. Pornthip Rojanasunand.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sosilawati: Peguam, 3 lelaki dibicara 4 Julai

Posted:

Sosilawati: Peguam, 3 lelaki dibicara 4 Julai

Sosilawati: Peguam, 3 lelaki dibicara 4 Julai


N . Pathmanabhan (kanan) bersama tiga suspek lain (dari kiri) R.Khatavarayan, R. Matan dan T. Thilaiyagan dibawa ke Mahkamah Tinggi Shah Alam untuk perbicaraan, semalam. - BERNAMA


SHAH ALAM 31 Mac - Bekas peguam, N. Pathmanabhan dan tiga pekerja ladangnya akan dibicarakan selama tiga bulan bermula 4 Julai ini di Mahkamah Tinggi di sini atas tuduhan membunuh jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga yang lain pada Ogos tahun lalu.

Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk Akhtar Tahir menetapkan demikian hari ini selepas keempat-empat tertuduh mengaku tidak bersalah atas empat pertuduhan membunuh mangsa-mangsa terbabit.

Kesemua mereka kelihatan tenang ketika jurubahasa membacakan pertuduhan tersebut dalam bahasa Tamil.

Akhtar turut membenarkan permohonan pihak pendakwaan supaya kesemua tertuduh dibicarakan bersama selepas tiada bantahan daripada pihak pembelaan.

Pathmanabhan, 41; bersama T. Thilaiyalagan, 19; R. Matan, 20; dan R. Kathavarayan, 30; didakwa membunuh Sosilawati, 47, pemandu wanita tersebut, Kamarudin Shamsudin, 47; peguam, Ahmad Kamil Abd. Karim, 32; dan pegawai Bank CIMB cawangan Kampung Baru, Norhisham Mohammad, 38.

Kejadian didakwa berlaku di Lot No. 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat dekat sini antara pukul 8.30 malam dan 9.45 malam, 30 Ogos tahun lalu.

Dakwaan terhadap mereka dikemukakan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama yang memperuntukkan hukuman gantung sampai mati jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan-Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Mohd. Yusof, Saiful Edris Zainuddin dan Idham Abd. Ghani.

Kesemua tertuduh diwakili peguam-peguam Manjeet Singh Dhillon, Puspha Ratnam, Amer Hamzah Arshad, Datuk Ng See Teong, Ravi Nekoo dan Gurbachan Singh.

Kes berprofil tinggi itu mendapat perhatian umum apabila ahli perniagaan wanita terkenal tersebut dilaporkan hilang selepas dikatakan ke Banting atas urusan pembelian tanah pada 30 Ogos tahun lalu, iaitu ketika umat Islam berpuasa di bulan Ramadan.

Lebih mengejutkan, media massa kemudian melaporkan bahawa pihak polis mengesahkan bahawa keempat-empat mangsa telah dipukul sehingga mati sebelum mayat mereka dibakar dan abunya dibuang ke sungai berdekatan Ladang Gadong, Banting.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan