Selasa, 27 Disember 2011

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


Malaysia dan sensitiviti isu-isu keislaman

Posted:

Malaysia dan sensitiviti isu-isu keislaman

Malaysia dan sensitiviti isu-isu keislaman

Oleh MOHD. ZAIDI ABDULLAH
PENULIS ialah Ketua Penyelidik,
Akademi 'Ulum Pondok dan Pencerahan
Tamadun, Shah Alam, Selangor.

INJAKNYA kaki tentera Napoleon Bonarparte di Mesir pada 1798 boleh dikatakan bermulanya 'mimpi buruk' kepada dunia Islam seluruhnya. Beberapa abad sebelum itu, di Asia Tenggara, bukan sekadar mimpi buruk malah 'kerap mengigau' akibat penjajahan Portugis di Melaka pada 1511 Masehi. Jauh dari pusat utama kebudayaan Islam, Asia Tenggara beberapa buah wilayah terkemuka terpaksa berdepan dengan perancangan-perancangan Portugis, Belanda dan Inggeris.

Cuma Belanda dan Inggeris masih menjalankan aktiviti orientalisme yang mengemudikan sebelum lahirnya hubungan antarabangsa yang dijalankan oleh Amerika terhadap negara-negara Asia Tenggara khususnya.

Isu usaha memurtadkan umat Islam secara faktanya terzahir pada ketika lahirnya penjajah di rantau ini. Arus kemodenan dan pasca-modenisme serta hak asasi manusia dan globalisasi makin terbuka peluang pemurtadan. Dalam pengajian Islam di universiti-universiti Barat masih dibayangi oleh agama lain pada struktur universiti-universiti tersebut. Islam dikaji sebagai agama tetapi dari segi antropologi dan persejarahan misalnya. Melalui program pengajian seperti ini, non-muslim dapat mengenal Islam dan segala aktivitinya melalui fellowship, penulisan tesis dan seumpamanya.

Perakuan bahawa Islam sebagai agama rasmi oleh Barisan Nasional (sebagai pemerintah sekarang) dan Pas (dalam buku Negara Berkebajikan) pastinya akan tergugat dengan cabaran-cabaran profesional yang sering dikatakan sebagai memenuhi hak asasi manusia. Islam dikenal sebagai bahan bacaan (adalah malang jika dibaca tentang Islam menerusi kajian orientalis). Profesionalisme dalam pengkajian-pengkajian Islam diberikan geran sekali di bawah bimbingan non-muslim sebenarnya adalah satu bid'ah yang tidak berlaku sepanjang Islam berada di bayangan Khilafah Rashidin, Khilafah Umayyah, Khilafah 'Abbasiyyah dan Khilafah 'Uthmaniyyah.

Secara logiknya, penulis mengutarakan prinsip bahawa hanya orang Islam layak membicarakan tentang hakikat Islam bukan orang lain. Profesionalisme di kalangan orientalisme adalah satu aktiviti yang tidak diiktiraf oleh Islam itu sendiri. Kajian tesis atau seumpamanya yang dibaca oleh orientalis sekalipun ada yang dikatakan memberi manfaat dari sedar mereka akan agama Islam. Akan tetapi sebaliknya, mudarat lebih besar.

Firman Allah yang mutawatir, "Dan tidak akan reda sesekali Yahudi dan Nasrani akan kamu sehingga kamu mengikuti ajaran mereka…" Nas mutawatir ini patut sentiasa diingati oleh mereka yang suka terlibat diri dalam kerja kepartian.

Kepartian dalam sistem demokrasi jika melebihi had pastinya akan bercanggah dengan Islam. Adalah sesuai dengan realiti Islam dan umatnya di Malaysia dihayati Demokrasi Raja Berperlembagaan. Raja-Raja ini sebagai ketua agama secara eksekutif boleh menyekat mana-mana usaha pelampau hak asasi manusia yang bercanggah Islam seperti program seksual bebas dan pemurtadan.

Dari sudut hubungan antarabangsa, Islam masih dilihat menjadi isu utama sama ada mengekang kemunculan kekuatan pengaruh Islam atau mempropaganda golongan yang disukainya untuk mengenepikan golongan yang tidak disukainya. Islam Liberal atau lain-lain nama.

Memang dalam ajaran Islam kebebasan beragama termaktub dalam al-Quran. Akan tetapi yang jelas sekali mesejnya Islam perlu disebarkan dan menyekat murtad adalah satu tuntutan penting. Inilah sebenarnya yang kurang disenangi oleh pihak yang suka memurtadkan umat Islam dengan alasan hak asasi manusia dan demokrasi.

Tuntutan demi tuntutan untuk keluar dari Islam terdapat di mahkamah. Ini satu bukti usaha memurtadkan umat Islam memang terdapat. Adakah mereka murtad tanpa ada yang memurtadkan ?

Terdapat di kalangan pengusaha murtad ini cuba berhujah seperti orang Islam yang pastinya mereka menerima cara-cara dari hasil kajian yang diperolehi. Dari mana itu? Memang penjajah telah pulang ke tempat masing-masing. Akan tetapi, berapa ramai orang Islam sendiri belajar di universiti-universiti di Barat yang dibayangi oleh agama lain dari struktur penubuhan dan perjawatannya. Adalah malang jika kita terpengaruh oleh mereka pula. Lepas itu cendekiawan muslim bawa pulang ke negara-negara masing-masing. Ini malangnya.

Implikasi penjajahan pula memang termaktub dalam sejarah lalu pecahnya muslimin kepada kaum tua dan kaum muda, modenis dan liberalis, ortodoks dan konservatif atau macam-macam nama lagi.

Orientalis juga suka menimbulkan pendapat yang lemah di kalangan ulama Islam bagi mengetepikan ijma' yang menjadi aspek kekuatan Islam pada satu ketika dulu. Dikatakan ulama tradisional sebagai konservatif atau ortodoks. Ini semua label dari barat yang dibayangi agama lain.

Dalam kajian penulis bertajuk Pegangan Sejati Ahli Sunnah Wal Jamaah: Suatu Keluhuran dan Kemurnian Pegangan Hidup (diterbitkan pada tahun 2000M) dinyatakan antara institusi terawal barat di dunia Islam yang mengkaji Islam dan dunia Islam di barat malah yang diketuai oleh non-muslim patut disangsi muslim sebenarnya. Ini hak kita sebagai orang Islam. Ini seolah-olah campur tangan mereka dalam hal-ehwal Islam. Rasanya pasti ada yang akan menuding saya sebagai tidak terbuka. Akan tetapi, ini satu realiti yang patut diakui . Non-muslim pelajari Islam tetapi terdapat di kalangan mereka cuba mengajar orang Islam.

Kenapakah mereka tidak memeluk Islam dengan pengetahuan yang dimiliki oleh mereka ? Ini satu keraguan. Sering orang bercakap takdir Allah SWT tetapi dalam Ahli Sunnah-Islam pastinya pilih dan usaha perlu disertakan. Seperti orang yang dituduh memasuki rumah seseorang tapi dia boleh bercerita apa jua dalam rumah itu. Pastinya orang dituduh disangsikan pernah memasuki rumah dengan curi atau lain-lain.

Jadi, isu murtad dan kebebasan atas nama hak asasi manusia yang bercanggah dengan Islam tidak patut disebarkan di negara ini. Mana-mana pihak yang berusaha memurtadkan umat Islam patut didedahkan. Ini sebagai keselamatan umat Islam dari segi dakyah dan hasutan.

Full content generated by Get Full RSS.

Madrasah Salihiah bukan isu politik

Posted:

Madrasah Salihiah bukan isu politik

Madrasah Salihiah bukan isu politik

Oleh ZULKIFLEE BAKAR
pengarang@utusan.com.my

CUBA bayangkan apa yang akan berlaku seandainya Kerajaan Pas Kedah ingin merobohkan rumah ibadat penganut agama lain bagi memberi laluan kepada pembinaan sebuah kompleks beli-belah?

Penulis percaya sudah pasti Kedah 'tidak aman' kerana penganut agama tersebut akan bersatu tanpa mengira fahaman politik untuk bangkit menentang cadangan berkenaan.

Tetapi situasi ini seolah-olah tidak berlaku dalam isu cadangan merobohkan Madrasah Salihiah Kachut, Alor Setar bagi memberi laluan kepada pembinaan sebuah kompleks beli-belah.

Walaupun mendapat bantahan keras daripada pelbagai pemimpin dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam namun Kerajaan Pas Kedah tetap bertegas dengan keputusannya.

Apa yang mengecewakan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abd.Razak seolah-olah tidak mahu mendengar bantahan tersebut, sebaliknya menegaskan sebagai seorang berkelulusan Universiti Al-Azhar beliau tahu hukum-hakam dan keputusan untuk membenarkan pengambilan tapak serta bangunan madrasah berstatus wakaf khas berkenaan dibuat hanya selepas mendapat kelulusan Majlis Fatwa Negeri.

Kita tidak menafikan hak dan kuasa kerajaan negeri Kedah untuk berbuat demikian tetapi tidakkah ada sedikit sikap tolak-ansur dalam soal ini?

Memang betul, Majlis Fatwa Negeri membenarkan langkah yang dinyatakan tetapi tidakkah kerajaan negeri mempunyai pertimbangan lain dalam soal ini?

Tanggapan bahawa UMNO mengemukakan bantahan dalam isu tersebut sebagai bermotifkan politik hanyalah jawapan seorang pemimpin yang seolah-olah tidak mahu mendengar pandangan orang lain.

Isu madrasah tersebut bukan isu politik tetapi soal memulihara dan mempertahankan sebuah rumah ibadat yang telah berdiri tegak sejak 1905 lagi.

Kenapakah atas nama pembangunan, madrasah yang tidak pernah sunyi daripada kunjungan anak kariah dan umat Islam itu mahu dirobohkan?

Atas sebab itulah, isu madrasah tersebut sama sekali tidak harus dilihat dari sudut politik, bantahan dilakukan kerana madrasah berkenaan perlu dipertahan dan dibiarkan wujud buat selama-lamanya.

Dalam soal ini, kita ingin mendengar apa pandangan dan pendirian Dewan Pemuda Pas, Dewan Muslimat dan Dewan Ulama. Apakah mereka rela membiarkan madrasah tersebut dirobohkan?

Apakah mereka akan mendiamkan diri, jika tindakan merobohkan madrasah itu dilakukan oleh kerajaan negeri pimpinan Barisan Nasional (BN) dan UMNO?

Sudah pasti tidak, mereka akan menentangnya dan akan melancarkan kempen habis-habisan bagi menyebarkan dakyah kononnya BN dan UMNO cuba menghalang perkembangan Islam. Pas akan berusaha menonjolkan bahawa mereka perjuang Islam sejati.

Mereka bukan sahaja akan mengadakan demonstrasi, solat hajat dan menghantar memorandum, malah akan mengadakan ceramah ke seluruh negara bagi memburuk-burukkan UMNO dalam isu berkenaan.

Tetapi soalnya di manakah suara pemimpin-pemimpin Pas dalam isu Madrasah Salihiah ini? Kenapakah mereka tidak berkata apa-apa? Usahlah memberi alasan, itu urusan kerajaan negeri pimpinan Azizan.

Kalau benar mereka masih mempertahankan parti itu tetap memperjuangkan Islam walaupun haluan parti tersebut sudah berubah dari negara Islam kepada negara berkebajikan maka bersuaralah!

Begitu juga jika benar mereka mengaku pejuang Islam sejati dan dasar Islam terus menjadi matlamat perjuangan maka mereka perlu memiliki keberanian untuk menasihatkan kerajaan negeri Kedah supaya tidak merobohkan madrasah bersejarah tersebut.

Janganlah mengamalkan sikap double standard, kalau orang lain buat salah, kalau orang kita sendiri buat betul? Apakah ini yang dianjurkan oleh Islam?

Begitu juga kepada penyokong-penyokong fanatik Pas di Kedah. Di manakah suara kamu semua? Apakah sudah 'dibisukan' atau sememangnya sengaja mendiamkan diri kerana cadangan merobohkan madrasah itu adalah keputusan keputusan pemimpin daripada parti kesayangan kalian?

Sepatutnya sebagai seorang Islam tanpa mengira fahaman politik, mereka perlu bangkit melakukan bantahan. Ini bukan soal merebut satu kerusi dalam pilihan raya tetapi soal sebuah madrasah yang dianggap rumah Allah mahu dirobohkan.

Apakah membina sebuah kompleks beli-belah mampu membantu pembangunan ummah di dunia dan akhirat?

Kalau hendak bina juga kenapakah tidak mencari alternatif supaya madrasah tidak dirobohkan? Ini termasuklah mengubah suai pelan pembinaan kompleks tersebut atau mencari lokasi lain.

Tetapi alternatif ini tidak mahu dipertimbangkan oleh kerajaan negeri Kedah, apa yang mereka nampak, robohkan madrasah, dirikan kompleks beli-belah, soal madrasah itu bersejarah atau tidak bukanlah perhitungan utama.

Hakikatnya, langkah mempertahankan madrasah tersebut bukannya berkaitan soal bangunan itu lama atau tidak tetapi apakah kerajaan negeri sudah 'kemereh' untuk mencari tempat lain, kenapakah madrasah hendak 'dikorbankan'.

Sebab itulah kita mahu melihat sejauh manakah penyokong-penyokong Pas akan hadir dalam majlis solat hajat yang bakal diadakan pada Sabtu ini di madrasah tersebut.

Jika sebelum ini orang Pas boleh berduyun-duyun menghadiri ijtimak, muktamar dan solat hajat yang bermotifkan politik kekuasaan kenapakah mereka tidak boleh melapangkan masa bagi menghadiri solat hajat itu?

Kehadiran mereka amat penting kerana ia akan menunjukkan lambang perpaduan seluruh umat Islam di Kedah tanpa mengira fahaman politik.

Tetapi jika mereka terus dikuasai pemikiran politik kepartian, percayalah, tiada pihak yang akan menggeruni orang Melayu dan umat Islam kerana mereka melihat dalam soal mempertahankan sebuah madrasah pun kita tidak mampu lakukan.

Apa pun kita masih berharap dan berdoa kepada Allah SWT agar Madrasah Salihiah dapat diselamatkan. Ini bukanlah soal mereka yang menentang langkah merobohkan bangunan itu berkelulusan Universiti Al Azhar atau tidak, pihak luar atau pihak dalam, tetapi soal seperti mana kata Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin:

''Kita bukan tidak mahu pembangunan tetapi sesuatu pembangunan itu harus ada rahmat Allah dan apabila pembangunan didirikan di atas keruntuhan sebuah wakaf masjid pasti ada yang tidak kena.''

Semoga alim-ulama dan mereka yang mengaku pejuang Islam dalam Pas menginsafi pesanan ini dan berusaha menasihatkan Azizan dan kerajaan Kedah.

Kepada umat Islam Kedah di mana juga berada, bangkit dan bersatulah mempertahankan rumah Allah di Kanchut, Alor Setar itu, jangan biarkan Madrasah Salihin menjadi debu akibat 'dihempap' sebuah kompleks beli-belah!

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan