Isnin, 26 Disember 2011

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


Ahli perniagaan ditahan lagi selepas dibebaskan

Posted:

Ahli perniagaan ditahan lagi selepas dibebaskan

Ahli perniagaan ditahan lagi selepas dibebaskan


Peguam suspek seorang ahli perniagaan lelaki bergelar Datuk, Datuk Ahmad Damanhuri Mohd. Yusof (kiri) berbincang sesuatu bersama penolongnya, Mohd. Rafik Rahem di Kuala Lumpur, semalam. - Foto CHINA PRESS


KUALA LUMPUR 26 Dis. - Seorang ahli perniagaan lelaki bergelar Datuk yang dibebaskan selepas ditahan reman sejak Khamis lalu bagi membantu siasatan mengikut Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009, sekali lagi ditahan polis hari ini.

Suspek yang berusia 45 tahun dibawa ke Pusat Tahanan Sementara, Balai Polis Bukit Jalil, ditahan semula selepas dibebaskan kira-kira pukul 11 pagi ini.

Menurut Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Izany Abdul Ghany, penahanan semula lelaki itu dibuat bagi membantu siasatan satu kes penipuan yang dilaporkan seorang pengadu wanita di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi pada 7 Ogos 2009 lalu.

Katanya, pengadu yang berusia 43 tahun bersama sepupunya dikatakan bertemu dengan ahli perniagaan itu untuk berurusan mendapatkan projek stesen minyak Shell di sekitar Lembah Klang pada Oktober 2007.

Beliau berkata, sebaik perjumpaan dan perbincangan itu, suspek mengarahkan wanita itu membuat pembayaran sebanyak RM280,000 bagi mendapatkan projek tersebut.

"Setelah membayar wang itu, wanita tersebut mendapati ahli perniagaan itu tidak berjaya mendapatkan projek tersebut seperti mana yang telah dijanjikan.

"Berikutan itu, polis menahan lelaki itu sekali lagi selepas tempoh reman tahanan siasatan terhadapnya mengikut Akta SPRM 2009 tamat hari ini," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Khamis lalu, ahli perniagaan tersebut ditahan reman selama dua hari selepas dipercayai cuba menyogok beberapa pegawai kanan Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK), Ibu Pejabat Polis Bukit Aman.

Pada Sabtu lalu, tempoh tahanan reman suspek disambung hingga ke hari ini bagi membantu siasatan mengikut Akta SPRM 2009.

Sementara itu, Pengarah JSJK, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Syed Ismail Syed Azizan ketika dihubungi mengesahkan penangkapan semula ahli perniagaan itu.

Full content generated by Get Full RSS.

Kastam rampas barangan RM1.8j

Posted:

Kastam rampas barangan RM1.8j

Kastam rampas barangan RM1.8j

Oleh SAFINA RAMLI
pengarang@utusan.com.my


ABDUL Aziz Abdul Latif (dua dari kiri) bersama anggotanya menunjukkan sebahagian mercun, minuman keras dan rokok yang dirampas di Alor Setar, Kedah, semalam. - UTUSAN/KAMAL BASIR


ALOR SETAR 26 Dis. - Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Kedah merampas pelbagai jenama rokok putih, minuman keras serta mercun dan bunga api bernilai kira-kira RM1.8 juta termasuk cukai selepas menyerbu sebuah premis di Kawasan Perindustrian Bukit Kayu Hitam, dekat sini baru-baru ini.

Dalam serbuan kira-kira pukul 6 petang Rabu lalu, jabatan itu turut menahan lima lelaki berusia lingkungan 30-an di premis itu yang dipercayai menyimpan barang-barang yang belum diberi kelulusan oleh kastam.

Pengarah JKDM negeri, Datuk Abdul Aziz Abdul Latif berkata, pihaknya menerima maklumat mengenai kegiatan yang dijalankan di premis itu daripada orang awam dan ia sebelum ini merupakan stor simpanan minyak yang telah lama dikosongkan.

"Setelah diperiksa, JKDM menemui sejumlah 12,760 karton rokok putih pelbagai jenama, 2,800 tin bir pelbagai jenama, 12 botol wiski dan 524 kotak mercun dan bunga api pelbagai jenis," katanya kepada pemberita di ibu pejabat JKDM, di sini hari ini.

Menurutnya, bahagian luar premis itu ditutup dengan zink bagi mengelak kegiatan penyeludupan barang-barang tersebut daripada dikesan pihak berkuasa.

"Kesemua barang yang dirampas dipercayai diseludup dari negara jiran dan premis ini baru sahaja dijadikan tempat penyimpanan barangan seludup tersebut.

"Pihak kami percaya premis ini dijadikan transit sementara sebelum ia diedarkan kepada pelanggan di kawasan utara," jelasnya.

Abdul Aziz memberitahu, kesemua suspek yang ditahan disiasat mengikut Seksyen 135(1)(d) Akta Kastam 1967 kerana melindungi, menyimpan, menyembunyi atau mempunyai barang tanpa kelulusan pihak kastam.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan