Rabu, 23 Mac 2011

Utusan Online - Politik

Utusan Online - Politik


Penamaan 6 April, undi 16 April

Posted:

Penamaan 6 April, undi 16 April

Penamaan 6 April, undi 16 April

Oleh SAIFUL HAIZAN HASAM
saiful.hasam@utusan.com.my


Abdul Aziz Mohd. Yusof menunjukkan peta kawasan Pilihan Raya Negeri Sarawak di Kuching, semalam.


KUCHING 23 Mac - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan hari penamaan calon bagi Pilihan Raya Negeri Sarawak adalah pada 6 April ini diikuti hari pengundian pada 16 April ini.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof berkata, penetapan tarikh itu menjadikan tempoh untuk parti politik berkempen ialah 10 hari.

Katanya, keputusan penuh pilihan raya berkenaan dijangka diketahui selewat-lewatnya pada pukul 11 malam.

"Daftar Pemilih yang akan digunakan pada pilihan raya ini ialah Daftar Pemilih Induk (DPI) 2009, Daftar Pemilih Tambahan Suku Tahun Pertama 2010, Suku Tahun Kedua 2010, Suku Tahun Ketiga 2010 dan Suku Tahun Keempat 2010 yang akan diwartakan pada Jumaat ini.

"Daftar ini mengandungi 979,796 pemilih berdaftar yang terdiri daripada 961,433 pemilih biasa dan 18,363 pemilih pos," katanya pada sidang akhbar selepas mengadakan perjumpaan khas bersama Pegawai Pengurus Pilihan Raya Negeri Sarawak di sini, hari ini.

Abdul Aziz berkata, bagi melicinkan proses pilihan raya berkenaan, SPR melantik 71 Pegawai Pengurus dan 165 orang penolongnya.

Katanya, untuk memantau semua aktiviti kempen pula, SPR memutuskan untuk menubuhkan 80 Pasukan Penguat Kuasa Kempen Pilihan Raya (PP-KPR).

"SPR akan menggunakan 1,749 pusat mengundi yang mengandungi 2,606 saluran mengundi. Seramai 24,379 orang pegawai dan petugas pilihan raya telah dilantik untuk membantu SPR dan dianggarkan RM50 juta akan digunakan untuk melaksanakan pilihan raya ini," katanya.

Mengenai hari penamaan calon yang diadakan pada hari bekerja iaitu Rabu, jelasnya, apa yang penting pada hari berkenaan ialah kehadiran calon, pencadang dan penyokong pencalonan sahaja.

Beliau dalam pada itu turut mengumumkan semua parti bertanding boleh menggunakan logo masing-masing kecuali Parti Cinta Malaysia (PCM) yang masih belum mendaftarkan logonya dengan SPR.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Perkukuhkan jentera BN – Taib

Posted:

Perkukuhkan jentera BN – Taib

Perkukuhkan jentera BN – Taib

KUCHING 23 Mac – Pengerusi Barisan Nasional (BN) negeri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud mengingatkan jentera parti itu supaya tidak terlalu bergantung pada kelemahan pembangkang untuk melakar kemenangan yang lebih besar dalam pilihan raya negeri akan datang.

Sebaliknya, tegas beliau, jentera parti mesti terus diperkukuhkan dan bukannya hilang fokus berikutan beberapa perkembangan terbaru politik tempatan dan kebangsaan.

"Ingin saya tegaskan kepada jentera BN, kita jangan terlalu bergantung pada kelemahan pembangkang tetapi kita perlu melihat kekuatan BN sendiri," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Ketua-Ketua Jabatan dan Majlis Agama Islam Seluruh Malaysia Ke-85 di sini, hari ini.

Beliau mengulas kemelut Parti Kebangsaan Sarawak (Snap) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengenai pembahagian kerusi yang ditandingi, selain isu tayangan video seks yang didakwa membabitkan seorang pemimpin parti pembangkang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan