Rabu, 23 Mac 2011

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


9 lelaki Iran, 1 gadis Thai ditahan

Posted:

9 lelaki Iran, 1 gadis Thai ditahan

9 lelaki Iran, 1 gadis Thai ditahan

Oleh ROZIANAH RISMAN
pengarang@utusan.com.my


Kang Chez Chiang (dua dari kanan) menunjukkan syabu yang dirampas dalam beberapa serbuan di sekitar ibu negara di Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 23 Mac - Polis menahan sembilan lelaki warga Iran dan seorang gadis Thailand bersama sejumlah 11.5 kilogram dadah jenis syabu bernilai RM2.2 juta dalam beberapa serbuan di sekitar ibu negara, Ahad lalu.

Kesemua mereka berusia 18 hingga 39 tahun itu ditahan sepasukan anggota dari Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman dan Kuala Lumpur, kira-kira pukul 10 malam.

Menurut Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Kang Chez Chiang, kesemua suspek ditangkap di tiga lokasi iaitu Jalan Putra Mas, Jalan Tun Razak dan Jalan Bukit Bintang.

"Kumpulan ini dipercayai aktif sejak tiga bulan lalu dan kerap menjadikan kediaman mewah atau kondominium sebagai pusat kegiatan dadah mereka," katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.

Tambahnya, pihaknya juga merampas tiga buah kereta Perodua Myvi, Proton Gen2 dan Hyundai berserta wang tunai sebanyak RM25,000.

Chez Chiang memberitahu, siasatan awal mendapati kesemua suspek memasuki negara ini sebagai pelancong, pelajar dan salah seorang bekerja sebagai penjual kasut.

"Saringan ujian air kencing turut dilakukan ke atas semua suspek dan menunjukkan mereka negatif dadah," katanya.

Tambahnya, kesemua suspek disiasat di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 dan ditahan reman mulai kelmarin hingga 27 Mac ini.

Kata beliau, pihaknya masih menjalankan siasatan bagi mengenal pasti individu lain yang terlibat dalam aktiviti pengedaran dadah itu dan punca bekalan diperoleh.

Beliau memberitahu, setakat ini seramai 17 warga Iran telah berjaya ditahan di sekitar ibu negara membabitkan rampasan kesemuanya seberat 83.8 kilogram yang bernilai RM15.9 juta.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan