Selasa, 8 Mac 2011

Berita Harian: Mutakhir

Berita Harian: Mutakhir


Ahli Parlimen BN selar tindakan pembangkang samakan pergolakan di Arab

Posted: 08 Mar 2011 03:10 AM PST

Mutakhir

KUALA LUMPUR: Tindakan pembangkang yang cuba menyamakan pergolakan politik di negara Timur Tengah dan Afrika Utara dengan Malaysia diselar Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN).

Datuk Bung Mokhtar Radin (BN-Kinabatangan) yang menyifatkan tindakan pembangkang itu sebagai tidak rasional dan tidak waras, berkata pergolakan di negara berkenaan berlaku disebabkan pemimpin yang bersifat autokratik dan kuku besi.

"Kita tak boleh nak samakan keadaan mereka dengan Malaysia kerana kita di sini mempunyai empat negeri yang dikuasai oleh pihak pembangkang melalui pilihan raya iaitu Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan. "Oleh itu, tindakan cuba menyamakan situasi di negara-negara terbabit dengan Malaysia adalah tidak rasional," katanya.

Beliau berkata demikian ketika mencelah pada sesi membahaskan usul menjunjung kasih titah ucapan Yang di-Pertuan Agong oleh Datuk Ahmad Hamzah (BN-Jasin) di Dewan Rakyat hari ini.

Bung Mokhtar berkata, hakikatnya, kerajaan sentiasa memantau permasalahan rakyat tanpa mengira ideologi politik masing-masing.

Apa yang dilakukan pembangkang, katanya hanya memikirkan kuasa semata-mata tanpa mengambil kira kepentingan rakyat.
Datuk Ismail Abdul Muttalib (BN-Maran) yang turut menyelar tindakan itu pula berkata, pembangkang hanya tahu menghasut rakyat terutama golongan muda supaya membenci kerajaan walaupun pada masa sama mereka menikmati segala kemudahan disediakan.

"Pembangkang juga pada pilihan raya kecil yang lalu menghasut anak-anak kecil dan pemuda untuk mengutuk kerajaan, memburukkan kerajaan dan menafikan sumbangan kerajaan.

"Mereka cuba mengambil pendekatan seperti mana berlaku di negara-negara luar sedangkan negara kita aman makmur, ini yang menyedihkan," katanya.

Menurutnya, pergolakan di negara Timur Tengah dan Afrika Utara adalah disebabkan faktor politik dan ekonomi.

"Dari segi politik, Malaysia mengamalkan kebebasan bersuara serta mengamalkan pemilihan pemimpin yang telus (menerusi pilihan raya) manakala dari segi ekonomi pencapaian kita jauh lebih tinggi daripada negara-negara terbabit," katanya. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Hujan sekejap-sekejap di pantai timur hingga Khamis

Posted: 08 Mar 2011 02:59 AM PST

Mutakhir

KUALA LUMPUR: Hujan sekejap-sekejap dan kadang kala sederhana yang berlaku di beberapa daerah di pantai timur Semenanjung mulai hari ini dijangka berterusan sehingga Khamis.

Menurut Jabatan Meteorologi Malaysia, daerah yang terbabit adalah Pasir Puteh, Bachok, Kota Bharu, Pasir Mas dan Tumpat di Kelantan manakala di Terengganu melibatkan daerah Kuala Terengganu, Setiu dan Besut.

"Keadaan itu boleh menyebabkan banjir di kawasan rendah dan berdekatan tebing sungai," kata jabatan tersebut dalam satu kenyataan. Ia juga meramalkan angin kencang Timur Laut selaju 40 hingga 50 kilometer sejam dengan ombak setinggi 3.5 meter dijangka berlaku di perairan Condore, Reef North dan Layang-Layang mulai esok hingga Ahad.

Keadaan sama turut dijangka berlaku di perairan Samui (Kelantan dan Terengganu), Tioman (Johor Timur dan Pahang), Sarawak (Kuching, Mukah, Bintulu dan Miri), Sabah (Pedalaman, Pantai Barat dan Kudat), Wilayah Persekutuan Labuan, Reef South, Bunguran dan Palawan. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan