Ahad, 28 Ogos 2011

Utusan Online - Utara

Utusan Online - Utara


'Pulanglah jumpa ibu'

Posted:

'Pulanglah jumpa ibu'

'Pulanglah jumpa ibu'

Oleh AZMAN MD. NOOR
utusankedah@utusan.com.my


SALMAH Hassan (dua dari kanan) menerima sumbangan hari raya daripada Mohd. Tajudin Abdullah di Rumah Kebajikan Gulau, Sik, semalam. - MINGGUAN/AZMAN MD. NOO


SIK 27 Ogos - "Hari baik bulan baik ini pulanglah jumpa ibu." Begitulah nasihat seorang warga emas, Salmah Hassan, 60, yang hidup sebatang kara di Rumah Kebajikan Orang Tua Gulau, dekat sini.

Dia bagaimanapun sudah pasrah dengan hidupnya kerana tiada siapa sudi melawatnya terutama pada musim perayaan.

Katanya, bagi mereka yang masih mempunyai ibu bapa seharusnya menghargai masa sebegini untuk bersama-sama meraikan hari bahagia.

"Kepada anak-anak yang masih mempunyai ibu bapa masa inilah masa emas untuk pulang menemui ibu bapa dan memohon maaf kepada mereka," katanya ketika ditemui selepas dikunjungi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Belantek, Mohd. Tajudin Abdullah bagi menghulurkan sumbangan Aidilfitri di sini, hari ini.

Salmah yang berasal dari Belantek berkata, kehadiran Syawal perlu dimanfaatkan dengan mengeratkan hubungan kekeluargaan agar ia lebih bermakna.

Katanya, dia bernasib baik kerana masih dapat meraikan Syawal bersama rakan-rakan penghuni rumah berkenaan sejak 11 tahun lalu.

"Hanya rakan-rakan jadi pengubat duka berbeza dengan mereka yang masih mempunyai keluarga dan orang tersayang untuk sama-sama bergembira di hari raya," katanya yang fasih berbahasa Inggeris.

Salmah sebelum ini pernah berkahwin tetapi berpisah dengan suaminya dan dia tidak lagi mengetahui di mana suaminya berada.

Salmah berkata, setiap tahun hanya kuih pemberian pihak tertentu dan orang ramai sahaja yang mampu dijamah mereka.

"Hendak buat macam mana sudah suratan saya hidup seorang diri berbanding mereka yang masih memiliki keluarga," ujarnya.

Sementara itu, Mohd. Tajudin berkata, pihaknya sentiasa memberi tumpuan kepada para penghuni di rumah berkenaan supaya mereka tidak merasa tersisih daripada masyarakat.

Mangsa kebakaran rayu bina semula rumah

Posted:

Mangsa kebakaran rayu bina semula rumah

Mangsa kebakaran rayu bina semula rumah


HALIJAH Fakir Mohamad dan anaknya, Zulnuraini Aboo Osman di tapak rumahnya yang terbakar enam bulan lalu di Kampung Bahagia, Teluk Intan, kelmarin


TELUK INTAN 27 Ogos - Seorang ibu merayu pihak berkuasa dan pertubuhan kebajikan membantu membina semula rumahnya di Kampung Bahagia di sini yang terbakar enam bulan lalu.

Halijah Fakir Mohamad, 66, mendakwa sudah mengemukakan banyak permohonan kepada pihak berkuasa tetapi masih tidak mendapat sebarang maklum balas.

''Berapa lama lagi saya harus menunggu. Rumah lain yang baru terbakar pun sudah mendapat perhatian dan dibina rumah baru tetapi mengapa masalah saya diketepikan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui bersama anaknya, Zulnuraini Aboo Osman, 39, di tapak rumah berkenaan di sini, semalam.

Halijah yang kini menumpang di rumah kawannya berkata, rumah tersebut amat diperlukan bagi memudahkan menjaga Zulnuraini yang disahkan sebagai orang kelainan upaya (OKU) setelah terbabit kemalangan 16 tahun lalu.

''Saya sudah malu menumpang dan menyusahkan kehidupan kawan kerana terpaksa menanggung beban tambahan, lebih-lebih lagi menjelang hari raya nanti," katanya.

Sehubungan itu, Halijah bertekad akan menyambut hari raya Aidilfitri di tapak rumahnya yang terbakar, jika tidak mendapat sebarang bantuan.

Ibu kepada tiga anak itu berkata, sebelum rumah terbakar, dia menjual ais krim batang dengan pendapatan kira-kira RM8 sehari bagi menyara hidup bersama Zulnuraini.

Selepas kejadian kebakaran, beliau bergantung hidup menerusi elaun OKU yang diterima anaknya setiap bulan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan