Khamis, 25 Ogos 2011

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


Kurier hantar peluru dikenal pasti - Polis

Posted:

Kurier hantar peluru dikenal pasti - Polis

Kurier hantar peluru dikenal pasti - Polis

KUALA LUMPUR 25 Ogos - Polis sudah mengenal pasti syarikat kurier yang digunakan untuk menghantar sepucuk surat berisi dua butir peluru bersama nota ugutan kepada Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein semalam.

Selain itu, peluru yang disahkan hidup itu disahkan dihantar dari dalam negara.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar memberitahu, siasatan lanjut mengenai kejadian ini sedang giat dijalankan

"Individu yang terlibat dalam jenayah ugutan ini ada dalam siasatan kita. Jadi biarlah kita siasat dulu perkara ini," katanya pada majlis berbuka puasa anjuran syarikat telekomunikasi Celcom bersama anggota dan pegawai Trafik Kuala Lumpur di sini hari ini.

Hishammuddin semalam mengesahkan beliau menerima dua butir peluru dalam sepucuk surat yang diposkan ke pejabatnya di Putrajaya kira-kira pukul 2 petang.

Beliau berkata, surat yang turut mengandungi nota ugutan tulisan tangan itu dialamatkan kepadanya dan diterima oleh kerani kepada Pegawai Khasnya, Wan Najmuddin Mohd.

Menurutnya, di dalam surat tersebut, terdapat sebuah buku yang tengahnya ditebuk dan diletakkan dua butir peluru beserta nota ugutan.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah dalam kenyataan hari ini berkata, siasatan dijalankan selepas pihaknya menerima laporan yang dibuat oleh pegawai di pejabat menteri berkenaan semalam.

"Pada pukul 4.30 petang semalam, polis menerima satu laporan dari pejabat Menteri Dalam Negeri menyatakan pihak pejabat berkenaan telah menerima peluru beserta nota berbaur ugutan.

"Polis sedang menjalankan siasatan ke atas kejadian tersebut di bawah Seksyen 507 Kanun Keseksaan iaitu kesalahan menakutkan secara jenayah," katanya.

774 kilogram mercun dirampas

Posted:

774 kilogram mercun dirampas

774 kilogram mercun dirampas

Oleh MOHD. ISWAN SHAFIQ MAT ISA
utusanterengganu@utusan.com.my


Abdullah Zawawi Abd. Latiff (dua dari kanan) menunjukkan sebahagian mercun yang dirampas di Kuala Terengganu, semalam. – utusan/Shaifudin Mohd. Nor


KUALA TERENGGANU 25 Ogos – Pelbagai jenis mercun seberat 774 kilogram bernilai RM21,672 dirampas oleh Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) dalam serbuan di sebuah premis di Kampung Besut, Kemaman malam tadi.

Pengarah JKDM negeri, Abdullah Zawawi Abd. Latif berkata, bagaimanapun, pemilik premis berkenaan gagal ditahan dalam serbuan yang dilakukan kira-kira pukul 10 malam itu.

Katanya, ini merupakan rampasan terbesar yang dilakukan pihaknya sepanjang bulan puasa pada tahun ini berbanding empat lagi rampasan yang dibuat.

"Dalam empat kes terdahulu, kita merampas kira-kira 780 kilogram mercun dan bunga api yang secara keseluruhannya bernilai RM21,868," katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.

Abdullah Zawawi percaya mercun dan bunga api itu diperoleh dari negara jiran untuk dipasarkan dan beberapa individu yang berumur di antara 20 hingga 50 tahun turut ditahan bagi membantu siasatan.

Katanya, kes ini disiasat di bawah Seksyen 135 (1)(d) Akta Kastam 1967 iaitu kesalahan memiliki barang-barang larangan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan