Ahad, 28 Ogos 2011

Utusan Online - Politik

Utusan Online - Politik


Karpal tak patut jadi peguam

Posted:

Karpal tak patut jadi peguam

Karpal tak patut jadi peguam

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 28 Ogos - Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim mencadangkan pengamal undang-undang yang terpilih sebagai wakil rakyat serta mempunyai jawatan di dalam politik tidak dibenarkan terus menjadi peguam.

Katanya, cadangan itu wajar diberi perhatian serius oleh kerajaan memandangkan peguam yang berjawatan atau dipilih sebagai wakil rakyat tidak boleh lari daripada mempunyai kecenderungan serta kepentingan politik.

Beliau memberi contoh kes liwat melibatkan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim apabila peguam bela utamanya ialah Karpal Singh yang juga Pengerusi DAP serta Ahli Parlimen Bukit Gelugor.

''Saya berpendapat telah tiba masanya cadangan ini dilaksanakan demi sebuah keadilan. Dalam kes ini saya percaya Karpal menggunakannya untuk kepentingan dan komoditi politik DAP.

''Disebabkan politik juga, Karpal akan berusaha melakukan pelbagai bentuk penangguhan sedangkan Karpal jugalah orang yang mengaku ada bukti tentang kegiatan Anwar di dalam Dewan Rakyat pada 1997,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Dalam pada itu, Mashitah meminta Karpal memberi penjelasan kepada rakyat punca Anwar memberi keterangan daripada kandang tertuduh dan bukannya secara bersumpah dari kandang saksi.

''Kita hendak tahu apakah puncanya ia berlaku walaupun kita faham itu adalah hak Anwar dalam memberi keterangan bela dirinya. Mengapa Anwar tidak mahu memberi keterangan bersumpah dari kandang saksi?'' soalnya.

Beliau berkata, keganjilan yang berlaku itu perlu dinyatakan sebab-sebabnya supaya rakyat dapat membuat penilaian.

Menyentuh isu sama, beliau juga meminta rakyat membuka mata dan berfikir secara rasional terhadap tindak-tanduk Anwar ketika memberi keterangan pada hari pertama sesi pembelaannya.

Mat Sabu pemimpin paling hipokrit

Posted:

Mat Sabu pemimpin paling hipokrit

Mat Sabu pemimpin paling hipokrit

KUALA LUMPUR 28 Ogos – Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu merupakan pemimpin paling hipokrit jika dakwaan beliau bersekongkol bagi menyeleweng wang Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) terbukti benar.

Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Syed Ali Alhabshee berkata, ini kerana mengikut prosedur syarikat tersebut Mohamad tidak layak menerima bayaran kerana kecederaan yang dialami akibat menyertai demonstrasi haram pada 9 Julai lalu.

Katanya, apatah lagi bil rawatan yang dikepilkan bersama memorandum pembayaran hanya berjumlah RM5,060.54 tetapi, jumlah keseluruhan yang dibayar kepada Mohamad oleh syarikat PBAPP adalah RM8,434.05.

"Perbuatan ini tidak sepatutnya berlaku kerana dia sering mendakwa dirinya pemimpin sebuah parti Islam. Tapi dengan bukti penyelewengan yang didedahkan dan jika terbukti benar, Mat Sabu (Mohamad) memang hipokrit paling besar.

"Kita pun pelik bagaimana tergamaknya seorang pemimpin parti Islam boleh membuat tuntutan sehingga RM8,434.05, sedangkan beliau tidak layak untuk menikmati kemudahan itu," kata Syed Ali dalam blognya, http://umnobahagiancheras.blogspot.com.

Dalam pada itu, beliau juga mempersoal bagaimana Ketua Menteri Pulau Pinang yang juga Pengerusi PBAPP, Lim Guan Eng boleh meluluskan tuntutan tersebut sehingga sanggup mengetepikan prosedur syarikat.

Sedangkan selama ini kata Syed Ali, Guan Eng begitu mendabik dada kononnya beliaulah pemimpin yang paling telus tetapi bagaimana seorang yang cukup 'akuantabiliti' boleh menyelewang kewangan syarikat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan