Isnin, 29 Ogos 2011

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


Derita mangsa simbah asid

Posted:

Derita mangsa simbah asid

Derita mangsa simbah asid

Oleh NOR IDAYU BOSRO
berita@kosmo.com.my

MOHD. RAFFIE ditemani abangnya, Mohd. Jeffry Abdul Latiff ketika dirawat di HKL.


KUALA LUMPUR – Kedatangan Syawal kali ini bagaikan tidak membawa sebarang erti kepada mangsa simbahan asid, Mohd. Raffie Abdul Latiff, 28, yang mengalami kecederaan teruk pada bahagian muka kerana hari gembira itu hanya disambutnya di katil hospital.

Hasratnya untuk menyarungkan sepersalinan baju Melayu baharu pada Aidilfitri tidak kesampaian kerana wajahnya hangus terbakar apabila disimbah dengan asid dalam satu kejadian di Jalan Raja Laut di sini pada 8 Ogos lalu.

"Sebelum saya disimbah asid, saya pergi ke Jalan Tuanku Abdul Rahman untuk tengok-tengok dan beli sepasang baju Melayu tetapi lain pula kini keadaan saya.

"Wajah saya pun mungkin akan cacat selepas ini dan saya dah tak terfikir pasal hari raya lagi," rintih Mohd. Raffie ketika ditemui Kosmo! di Unit Rawatan Kebakaran, Hospital Kuala Lumpur (HKL) kelmarin.

Menurut Mohd. Raffie, sebelum ini dia pasti akan pulang menyambut Aidilfitri bersama keluarga tercinta di kampung halamannya di Muar tetapi tahun ini dia cuma mampu menyambut hari lebaran itu di wad hospital.

"Mujurlah keluarga dan rakan-rakan beri saya sokongan penuh dan tetap ingin meraikan Aidilfitri bersama saya biarpun di hospital," ujarnya.

Ketika ditanya detik dia disimbah cecair berbahaya itu pada hari kejadian, Mohd. Raffie memberitahu, pada saat itu kulitnya terasa sangat pedih dan panas.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Lelaki Nigeria tipu cikgu sekolah

Posted:

Lelaki Nigeria tipu cikgu sekolah

Lelaki Nigeria tipu cikgu sekolah

Oleh ATIKAH DALI
atikah.mohddali@kosmo.com.my


BERHATI-HATI bila melayari Facebook bagi mencari rakan kerana anda mungkin menjadi mangsa penipuan.


KUALA LUMPUR – Gara-gara terlalu percaya dengan teman baru di Internet, seorang guru kerugian RM140,000 gara-gara diperdaya dua lelaki Nigeria daripada sindiket sama menerusi penipuan bungkusan dan Black Money.

Lebih malang lagi, mangsa yang berusia 36 tahun dan bujang itu sanggup membuat pinjaman bank sebanyak RM90,000 bagi memenuhi hasrat kedua-dua lelaki kulit hitam yang dikenali sebagai James dan Charles.

Perkenalan antara mangsa dari Melaka dengan suspek pertama James, 28, bermula pada Januari lalu menerusi laman sosial Facebook.

Selepas tiga bulan berkenalan, James yang kononnya menetap di Washington, Amerika Syarikat menawarkan untuk menghantar cenderamata berupa sepasang kasut kepada mangsa kononnya sebagai tanda persahabatan.

Pada Mac lalu, seorang wanita yang mendakwa dirinya dari sebuah syarikat penghantaran di negara ini menghubungi mangsa memaklumkan bungkusan atas nama wanita itu tersangkut di syarikat berkenaan.

Wanita itu diminta memasukkan sejumlah wang ke dalam satu akaun kononnya sebagai bayaran cukai bagi menuntut bungkusan tersebut.

Mangsa yang teruja untuk mendapat hadiah tersebut memasukkan wang yang semuanya berjumlah RM20,000 ke dalam satu akaun yang didaftarkan atas nama sebuah syarikat. Kesemua wang tersebut dibuat dalam beberapa transaksi.

Selepas membuat bayaran itu, mangsa kemudian dihubungi pula seorang lelaki yang mendakwa sebagai pemilik syarikat penghantaran dan menawarkan untuk berjumpa dengan mangsa kononnya bagi menyelesaikan urusan berhubung bungkusan tersebut.

Mangsa kemudian bertemu dengan pemilik syarikat penghantaran yang memperkenalkan diri sebagai Charles, 30-an, di sebuah hotel di ibu negara pada April lalu.

Dalam pertemuan itu, Charles memperdaya mangsa untuk melabur modal membeli sejenis cecair untuk melunturkan kertas hitam (black money) yang kononnya mampu menggandakan wang.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Dua anak rayu ibu pulang

Posted:

Dua anak rayu ibu pulang

Dua anak rayu ibu pulang

Oleh NUR AISHAH AMIN
nuraishah.amin@kosmo.com.my


NAJIE NAJWAN (kiri) dan Mufleh menunjukkan gambar keluarga mereka ketika ditemui di Kajang baru-baru ini.


KAJANG – Aidilfitri yang dinanti-nantikan umat Islam sudah tiba dan yang pastinya semua kanak-kanak merupakan insan paling gembira menyambut hari lebaran itu.

Namun berbeza bagi dua beradik, Muhammad Najie Najwan Zawawi, 9, dan Muhammad Mufleh, 7, yang buat pertama kali beraya tanpa ibunya, Samsiah Yusof, 44.

Samsiah didakwa dilarikan ke Mesir oleh ahli kumpulan Al-Arqam bersama tiga lagi anaknya sejak 15 Jun lalu. Tiga beradik lagi yang turut hilang bersama Samsiah ialah Muhammad Abdul Bar, Nur Samahah dan Mariam Al Adzra.

Najie Najwan dan Mufleh merayu ibu dan tiga adik-beradik mereka kembali ke Malaysia dan sama-sama menjalani kehidupan berkeluarga seperti orang lain.

"Umi pulanglah, kami mahu sambut Aidilfitri bersama Umi dan nenek di kampung.

"Kami juga mahu membeli baju raya bersama umi," luah Najie Najwan penuh harapan ketika ditemui wartawan Kosmo! di sini baru-baru ini.

Mufleh bagaimanapun lebih banyak mendiamkan diri dan ketika ditanya di mana ibunya, dia hanya berkata dia amat merindui Samsiah selain teringin makan kek strawberi yang Samsiah masak setiap kali raya.

Mufleh dikatakan anak paling manja dengan Samsiah.

Sebelum ini, Najie Najwan dan Mufleh bersama kakak mereka, Siti Khaulah, 17, disembunyikan di perkampungan Al-Arqam di Bandar Country Homes, Rawang selepas ibu mereka dan tiga lagi adik-beradik lain dilarikan ke Mesir.

Namun dua daripada tiga beradik itu berjaya diselamatkan oleh bapa mereka, Zawawi Aman, 44, pada 14 Julai lalu.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan