Selasa, 30 Ogos 2011

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


Pemuda tertipu sindiket minta bantuan

Posted:

Pemuda tertipu sindiket minta bantuan

Pemuda tertipu sindiket minta bantuan


THENG Book menerangkan kepada media mengenai sindiket penipuan wang dan David (kiri) menunjukkan laporan polis pada sidang akhbar Biro Pengaduan MCA Selangor di Petaling Jaya, kelmarin.


KUALA LUMPUR 30 Ogos - Bermodalkan 'ayat' kononnya begitu mudah untuk memperoleh wang, satu sindiket ligat menipu individu yang terdesak untuk mendapat pekerjaan.

Modus operandi sindiket itu adalah mencari mangsanya melalui iklan yang disiarkan di akhbar sebelum mengatur pertemuan kononnya bagi sesi temuduga.

Terbaru, seorang pemuda berusia 29 tahun menjadi mangsa penipuan sindiket itu. Lebih malang, dia ditahan polis dan terpaksa dibebaskan dengan membayar wang jaminan sebanyak RM49,000.

Menceritakan kejadian itu, mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai David berkata, selepas tamat sesi temuduga itu, dia menerima panggilan telefon berhubung tawaran kerjanya pada keesokan harinya.

David memberitahu, pekerjaannya cukup mudah di mana dia hanya perlu membuka akaun di beberapa bank bagi dan melakukan transaksi setiap kali diminta berbuat demikian.

"Gaji berupa komisen satu peratus akan diberi bagi setiap pengeluaran," katanya ketika ditemui di Bangunan MCA Selangor di sini semalam.

David pula yang tidak mencurigai helah sindiket itu hanya bertindak seperti pak turut.

Setelah enam bulan bekerja, seperti biasa David diminta untuk mengeluarkan sejumlah wang dari sebuah bank di ibu negara dengan seorang lagi rakannya yang baru ditawarkan kerja itu dan diarah diserahkan kepada majikannya yang hanya dikenali sebagai Nick.

"Tidak sampai 10 minit, rakan saya mengeluarkan wang berkenaan dari bank, saya, rakan saya dan Nick ditahan polis ketika memasuki kereta," ujarnya.

Kata David, Nick pula dibebaskan kerana dia dikatakan tiada kaitan dengan transaksi itu selepas polis meneliti aliran keluar masuk akuannya.

"Malang bagi kami berdua yang terpaksa menjadi mangsa sindiket. Saya menyeru kepada semua supaya tidak mudah mempercayai mana-mana pekerjaan meragukan seumpama ini," katanya.

Sementara itu, Ketua Biro Pengaduan Awam MCA Selangor, Datuk Theng Book turut menasihati orang ramai supaya tidak mudah terpengaruh dengan iklan yang menawarkan gaji yang tinggi.

Menurutnya, David kini terpaksa menanggung derita akibat perbuatan orang lain dan dia kini sedang disiasat mengikut mengikut Seksyen 402 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun dan sebatan serta denda jika disabitkan kesalahan.

Beliau memberitahu, MCA akan bertemu dengan pegawai Jabatan Peguam Negara serta Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Wira Syed Ismail Syed Azizan bagi membincangkan isu tersebut.

Ugutan peluru bukti kerajaan di landasan tepat perangi jenayah

Posted:

Ugutan peluru bukti kerajaan di landasan tepat perangi jenayah

Ugutan peluru bukti kerajaan di landasan tepat perangi jenayah

PUTRAJAYA 30 Ogos – Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menyifatkan ugutan peluru diterimanya baru-baru ini membayangkan bahawa kerajaan berada pada landasan yang tepat dalam agenda memerangi jenayah.

Hishammuddin yang tidak sedikit pun bimbang dengan ugutan itu berkata, ia mungkin ada kaitan dengan tindakan tegas kerajaan memerangi jenayah melibatkan rangkaian antarabangsa atau membasmi rasuah dalam negara.

"Jika nak ugut lagi, ugutlah, sebab kalau ada banyak ugutan maka kita berasa lebih yakin bahawa agenda memerangi jenayah yang sedang kita perhebatkan sekarang adalah agenda yang tepat," katanya pada majlis sambutan Rumah Terbuka Perdana Menteri dan Jemaah Menteri di Seri Perdana di sini hari ini.

Pada 24 Ogos lalu, Hishammuddin menerima dua butir peluru dalam sepucuk surat yang diposkan ke pejabatnya di Putrajaya yang turut disertakan dengan nota ugutan bertulisan tangan.

Ketika ditanya adakah pengirim peluru dan nota ugutan itu sudah dikenal pasti, Hishammuddin menegaskan, perkara itu diserahkan kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk disiasat.

PDRM kata beliau, akan mengambil tindakan sewajarnya dalam kes itu sama ada menerusi kerjasama dua hala dengan pasukan antarabangsa atau kerjasama pihak-pihak lain di negara ini.

Begitu pun tegas Hishammuddin, apa yang lebih penting bagi polis ketika ini bukanlah individu yang menghantar ugutan tersebut tetapi sebaliknya mereka yang berada di belakang individu terbabit.

"Mungkin ia datang daripada sindiket yang lebih besar atau sindiket antarabangsa dan mereka inilah yang mahu kita tawan dan perangi seterusnya menyampaikan mesej bahawa mereka tidak boleh sesekali melihat Malaysia sebagai sebuah negara yang bebas dan selamat untuk melakukan jenayah," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan