Selasa, 8 Mac 2011

Utusan Online - Utara

Utusan Online - Utara


Bantah projek burung walet

Posted:

Bantah projek burung walet

Bantah projek burung walet

Oleh OPAT RATTANACHOT
uspetani@utusan.com.my


ISMAIL Jusoh (kiri) menyerahkan memorandum bantahan projek rumah burung walet kepada Mohd. Bakri Hashim sambil diperhatikan penduduk di Kampung Gajah Merangkak, Padang Serai, Kedah kelmarin.


PADANG SERAI 7 Mac -- Lebih 200 penduduk di Kampung Gajah Merangkak, dekat sini, mendakwa diancam pelbagai masalah berkaitan alam sekitar termasuk pencemaran bunyi ekoran projek pembinaan rumah burung walet secara berleluasa di kawasan tersebut.

Malah, kewujudan rumah burung walet yang semakin banyak di kampung itu dikhuatiri mengundang ancaman penyakit kerana ia dibina hampir dengan penempatan penduduk.

Kehadiran lori-lori besar yang berulang-alik membawa muatan tanah dan bahan binaan projek turut merosakkan jalan mini tar di kawasan berkenaan.

Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung Persekutuan (JKKKP) Ismail Jusoh, 52, memberitahu, kegiatan tersebut terus berleluasa sejak pertengahan tahun lalu meskipun mendapat bantahan daripada penduduk.

Katanya, keadaan berkenaan menimbulkan rasa kurang senang khususnya kepada penduduk yang mempunyai anak kecil serta mengganggu para pelajar mengulang kaji pelajaran.

"Pengusaha rumah itu telah membuka pembesar suara rakaman bunyi bagi memanggil burung walet daripada awal pagi sampai lewat malam.

"Suara-suara ini cukup mengganggu kehidupan penduduk," katanya ketika mengetuai perhimpunan secara aman mendesak pihak berkuasa campur tangan menangani masalah tersebut di sini semalam.

Menurut Ismail, sebelum ini, pihaknya pernah mengemukakan aduan rasmi kepada Majlis Perbandaran Kulim Kedah (MPKK) tetapi tidak mendapat maklum balas positif.

"Pada Disember tahun lalu, kami juga telah pergi ke Pejabat Menteri Besar Kedah di Alor Setar dan dapat berjumpa dengan Exco Kerajaan Negeri, Datuk Phahrolrazi Zawawi.

"Beliau janji teliti masalah, namun sampai sekarang kegiatan ini masih berterusan," katanya.

Seorang penduduk, Jamaliah Ismail, 44, berkata, kebanyakan rumah burung tersebut dibina terlalu hampir dengan kawasan penempatan.

"Tempat pelihara burung ini terletak kira-kira 100 meter dari rumah penduduk. Setiap hari, kita terpaksa hidu bau kurang menyenangkan di samping bunyi bising," katanya.

Dalam pada itu, wanita terbabit mendakwa, harga tanah terutamanya sawah di kawasan berkenaan dikesan meningkat sejak kebelakangan ini ekoran ada kumpulan peniaga mahu mendirikan rumah burung walet.

"Banyak tanah sawah bumiputera bertukar tangan gara-gara mahu keuntungan dalam masa singkat," katanya.

Beliau berkata, jika keadaan tersebut dibiarkan berterusan, pihaknya khuatir kawasan tanah kebun atau sawah yang menjadi tempat bercucuk tanam penduduk akan menjadi semakin berkurangan.

Sementara itu, Naib Ketua UMNO Bahagian Padang Serai, Mohd. Bakri Hashim berkata, pihaknya akan memanjangkan kes tersebut untuk diteliti agensi berkaitan dalam tempoh terdekat.

"Selain itu, UMNO Bahagian juga akan membawa masalah ini berbincang dengan kerajaan negeri menerusi Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah, Datuk Ahmad Bashah Md. Hanipah," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

10 Exco Kedah dilantik semula

Posted:

10 Exco Kedah dilantik semula

10 Exco Kedah dilantik semula


Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah bergambar dengan barisan Exco Kerajaan Negeri Kedah yang dilantik semula selepas majlis pelantikan Ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah di Istana Anak Bukit, Alor Setar, semalam.


ALOR SETAR 7 Mac - Kerajaan Pas Kedah melantik semula kesemua 10 Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negerinya (Exco) bagi tempoh selama setahun berkuat kuasa hari ini dengan melakukan perubahan kecil pada portfolio dua penyandangnya.

Istiadat melafaz ikrar menyimpan rahsia dan upacara menandatangani surat sumpah Exco terbabit berlangsung di hadapan Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah di Balai Penghadapan, Istana Anak Bukit di sini hari ini.

Sultan Kedah kemudian berkenan mengurniakan tauliah pelantikan kepada semua anggota exco terlibat dengan didahului oleh Datuk Ir. Phahrolrazi Zawawi; Datuk Mohamed Taulan Mat Rasul, Datuk Ir. Amiruddin Hamzah dan Datuk Dr. Hamdan Mohamed Khalib.

Ia diikuti oleh exco lain, Siti Aishah Ghazali, Dr. Ismail Salleh, S. Manikumar, Lim Soo Nee, Abd. Ghani Ahmad dan Tan Chow Kang.

Turut berangkat pada upacara itu ialah Sultanah Kedah, Sultanah Haminah Hamidun dan kerabat diraja yang lain. Hadir sama Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Pelantikan setiap penggal itu dilakukan mengikut Perkara 37(2)(b) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Kedah.

Sementara itu pada majlis berasingan, Azizan berkata, beliau berpuas hati dengan prestasi yang ditunjukkan oleh semua anggota Exco sebelum ini tetapi berharap mereka akan terus meningkatkan lagi usaha supaya memperoleh pencapaian yang lebih baik.

"Saya harap menerusi pengalaman kita selama tiga tahun mentadbir Kedah dan menjadi exco selepas ini banyak lagi perkara yang mereka akan dapat tingkatkan prestasi dalam mentadbir serta menjalankan tugas bagi setiap portfolio," katanya.

Menteri Besar berkata demikian selepas melawat kumpulan kedua pelajar Kedah seramai 216 orang yang akan berlepas ke Mesir di Wisma Darul Aman di sini.

Beliau bersama kumpulan pelajar berkenaan sejurus selepas menghadiri majlis pelantikan Exco tersebut di Istana Anak Bukit.

Azizan yang kekal memegang portfolio Pengerusi Jawatankuasa Perancang Ekonomi, Perancang Negeri, Hal Ehwal Tanah, Hasil Bumi dan Sumber Asli, Majlis Tindakan Negeri, Keselamatan, Kewangan dan Syarikat Milik Kerajaan berkata, semua anggota Exco akan mengekalkan portfolio masing-masing.

Bagaimanapun, katanya, beliau melakukan pertukaran kecil portfolio melibatkan Phahrolrazi dan Amiruddin.

"Satu portfolio mengenai Pembangunan Luar Bandar dan Basmi Kemiskinan yang sebelum ini disandang Phahrolrazi diserahkan kepada Amiruddin.

"Portfolio Amiruddin yang sebelum ini bertanggungjawab ke atas Bekalan Air, Sumber Air dan Tenaga diserahkan semula kepada Phahrolrazi," katanya.

Menurutnya, rasional perubahan kecil portfolio melibatkan dua penyandang tersebut kerana ia lebih dekat dengan mereka berdasarkan tugas yang dipertanggungjawabkan selama ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

UMNO Kedah bersiap sedia

Posted:

UMNO Kedah bersiap sedia

UMNO Kedah bersiap sedia

Oleh OPAT RATTANACHOT
uspetani@utusan.com.my

SUNGAI PETANI 7 Mac - Semua jentera UMNO termasuk di peringkat Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri di negeri ini kini diletakkan dalam keadaan bersiap sedia sepenuhnya untuk menghadapi pilihan raya umum pada bila-bila masa.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Ahmad Bashah Md. Hanipah berkata, langkah itu diambil bagi memastikan semua pihak bersedia dan tidak mengambil mudah dengan cabaran yang bakal dihadapi.

"Semua jentera UMNO telah diarah membuat persediaan ke tahap sekuat mungkin. Kita kena kerja kuat dan berterusan memandangkan kita tidak dapat pasti bila tarikh sebenar pilihan raya dibuat.

"Namun begitu, mesti pastikan kerja kita berjalan dan semua keperluan rakyat ditunaikan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Mesyuarat Kelompok Cawangan-cawangan UMNO Bahagian Merbok, di Sekolah Menengah Teknik 2 di sini hari ini.

Hadir bersama ialah Ketua UMNO Bahagian Merbok, Datuk Tajul Urus Md. Zain.

Menurut Ahmad Bashah, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Presiden UMNO mengarahkan semua peringkat supaya mengambil perhatian serius terhadap pilihan raya umum yang bakal diadakan kelak.

"Semua pihak termasuk Ketua Bahagian, Pemuda, Wanita, Puteri dan wakil rakyat Barisan Nasional (BN) kini diminta supaya jangan tunggu sehingga saat akhir sebelum membuat sesuatu," katanya.

Dalam perkembangan lain, Ahmad Bashah berkata, tempoh tiga tahun yang diberi kepada pihak pembangkang bagi mentadbir negeri ini membuktikan mereka tidak bersedia menjalankan tugas selaku kerajaan.

Sebaliknya pemimpin kerajaan campuran Pas, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP dilihat lupa menjalankan tugas sebagai parti pemerintah apabila banyak janji atau manifesto tidak ditunaikan.

"Sudah tentu rakyat Kedah kini boleh menjawabnya, apa yang mereka lakukan setelah tiga tahun memerintah. Yang pastinya, manifesto yang diumumkan sebelum pilihan raya dahulu tidak tertunai," katanya.

Beliau berkata, rakyat negeri ini juga tidak menyaksikan sebarang pembangunan sepanjang kerajaan negeri pimpinan Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak memerintah.

"Pembangunan sedia ada ini dibuat oleh BN dahulu, mereka hanya sambung. Yang selalu disebut mereka adalah Kampus Insaniah di Kuala Ketil sajalah.

"Projek lain seperti di Zon Industri Petroleum Yan (ZIPY) masih tidak jadi kenyataan. Kalaulah, BN memerintah dahulu, saya yakin ia sudah berlangsung," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

1 ulasan:

  1. Salam Sejahtera.

    Saya ingin membuat sedikit ulasan berkenaan dengan kenyataan berkenaan Umno membuat persiapan sempena PRU yang akan datang.

    Pendapat saya, kenyataan YB Ahmad Bashsh adalah sangat berkepentingan sendiri dengan menyatakan bahawa jika BN memerintah akan terdapat pelbagai kemajuan di Negeri Kedah.

    Selama ini sebelum kerajaan negeri sekarang mengambil alih, tiada satu pun kemajuan yang telah dilakukan oleh BN.

    Masyarakat nampak yang sekarang ini ada perbagai kemajuanwalau berskala kecil dan sederhana tapi impak yang wujud adalah amat besar.

    Sekian.

    Warga Kedah

    BalasPadam