Sabtu, 12 Mac 2011

Utusan Online - Timur

Utusan Online - Timur


Longgokan sampah lubuk rezeki

Posted:

Longgokan sampah lubuk rezeki

Longgokan sampah lubuk rezeki

Oleh YATIMIN ABDULLAH
utusankelantan@utusan.com.my


Pencari barang buangan gigih mencari 'sesuap nasi' di Pusat Pelupusan Sampah Majlis Daerah Tumpat, Kelantan.


TUMPAT 11 Mac – Lokasinya yang kotor dan berbau busuk, dipandang jijik oleh kebanyakan masyarakat. Jangankan mendekati, terhidu baunya dari jauh sahaja sudah cukup meloyakan. Itulah 'nasib' kawasan yang menjadi pusat pelupusan sampah-sarap dan sisa buangan manusia.

Namun, sedar atau tidak, tempat busuk itu menjadi 'lubuk rezeki' kepada sebahagian penduduk dengan menjadikan Pusat Pelupusan Sampah Majlis Daerah Tumpat (MDT) di Kampung Pengkalan Nangka di sini lokasi utama mereka.

Utusan Malaysia baru-baru ini sempat meninjau suasana kira-kira 19 penduduk yang menjadikan pusat pelupusan sampah tersebut sebagai tempat mereka 'bekerja' setiap hari.

Meskipun setiap hari berhadapan dengan situasi kurang menyenangkan seperti persekitaran yang kotor dan bau meloyakan tekak, ia bukanlah halangan kepada kelompok masyarakat itu.

Bak kata pepatah, 'alah bisa, tegal biasa.' Mereka ini sebaliknya menganggap bau busuk itu ibarat 'satu haruman' pula dalam meredah timbunan sampah bagi mencari 'sesuap nasi.'

Jika kita menutup hidung tatkala berselisih dengan lori-lori sampah, mereka ini sebaliknya 'menyerbu' lori-lori berkenaan yang masuk ke pusat pelupusan sampah itu seawal pukul 8 pagi.

Sebaik sahaja lori tersebut memasuki kawasan tersebut, ibarat semut dengan gula, lori tersebut akan dikerumuni oleh golongan berkenaan untuk mencari barangan buangan yang boleh dikitar dan dijual semula bagi mendapatkan wang untuk menyara hidup keluarga.

Antara bahan buangan menjadi pilihan mereka ialah botol plastik, kertas, tin minuman dan besi buruk yang boleh memberikan hasil agak lumayan.

Seorang pengutip barangan terbuang, Mohd. Firdaus Sabri, 19, berkata, dia tidak berasa kekok dengan kerjayanya itu, malah berpuas hati dengan pekerjaan tersebut kerana mampu memperoleh pendapatan sekitar RM30 hingga RM80 sehari.

"Saya tidak kisah apa orang nak kata, janji rezeki yang saya peroleh ini halal dan cukup buat saya menyara isteri dan anak di rumah.

''Saya akan meneruskan kerja ini biarpun setiap hari tubuh di seliput bau busuk yang meloyakan kerana itulah punca rezeki buat kami," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Tambahnya, selain mengutip barang terpakai, dia dan rakan-rakan lain kerap mendapat 'durian runtuh' apabila menemui barang bernilai seperti barangan kemas dan wang tunai.

"Pernah saya menemui wang tunai sebanyak RM500 di dalam sampul surat, malah acap kali juga saya menemui wang sebanyak RM100. Selain wang tunai, saya juga menemui barang kemas yang dibuang bersama sampah.

"Kerja ini pun tidak ada tekanan daripada mana-mana pihak, siapa rajin dia dapat rezeki lebih," katanya.

Seorang ibu tunggal, Nor Akmani Abd. Wahab, 37, berkata, kerja mencari bahan terbuang bukanlah mudah kerana mereka perlu rajin dan bekerja di bawah terik matahari dan hujan.

Menurutnya, kerja tersebut turut memerlukan kesabaran tinggi kerana pendapatannya tidak menentu, selain terpaksa berdepan dengan bau busuk sampah dan risiko dijangkiti penyakit.

"Jika hujan lebat, kami sekeluarga berteduh di bangsal sementara yang dibina di dalam kawasan ini. Bangsal itu jugalah tempat kami makan dan berehat sambil menunggu lori MDT masuk membawa sampah.

"Kami sudah lali dengan bau busuk. Kaki juga sudah biasa memijak air sisa sampah berwarna kehijauan, malah anak-anak hanya memakai selipar saja ketika mencari bahan terbuang di sini," katanya yang berkerja sebagai pencari bahan terbuang di kawasan tersebut sejak tiga tahun lalu.

Tambahnya, hasil daripada menjual ratusan tin aluminium serta botol-botol minuman plastik yang dikutipnya, mampu menyara tiga orang anak berusia antara sembilan hingga 12 tahun sejak kematian suami tiga tahun lalu.

Nor Akmani memberitahu, semasa mencari bahan terbuang di situ dia pernah beberapa kali terpijak kaca serta mengalami kegatalan pada bahagian tubuh.

Namun dia mengakui, kejadian tersebut tidak membuatkannya serik untuk datang lagi ke pusat berkenaan semata-mata untuk mencari rezeki membesarkan tiga anaknya itu.

Menurutnya, anak-anaknya kadang kala turut datang membantu walaupun berdepan dengan risiko dijangkiti pelbagai penyakit di 'lubuk rezeki' mereka itu.

"Kebiasaannya, seawal pukul 8 pagi saya sudah berada di sini dan akan menunggu kedatangan lori-lori sampah.

''Bila nampak lori, terus kami berkejar ke arah lori untuk mencari tin-tin dan botol tanpa mempedulikan bau busuk sampah tersebut," akuinya.

Sementara itu, Zuhaima Harun, 23, berkata, walaupun pendapatan daripada pekerjaan mengutip bahan buangan tidak menentu, namun sedikit sebanyak ia meringankan beban suaminya, Mahmud Mohamad, 54, yang bekerja sebagai seorang buruh.

Menurutnya, pendapatan di pusat pelupusan tersebut bergantung kepada jumlah lori yang keluar masuk ke kawasan berkenaan.

Jelasnya, dia ada ketikanya mampu memperoleh pendapatan antara RM30 hingga RM80 sehari hasil daripada barangan kitar semula yang dikutip di pusat pelupusan sampah itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pas halang projek UDA Holdings

Posted:

Pas halang projek UDA Holdings

Pas halang projek UDA Holdings

Oleh TOREK SULONG
utusankelantan@utusan.com.my

BACHOK 11 Mac – Tindakan kerajaan Pas Kelantan melarang UDA Holdings Berhad (UDA Holdings) untuk melaksanakan sebarang projek pembangunan di negeri akan hanya merugikan rakyat, terutama peniaga kecil.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin berkata, peniaga kecil terutama di pusat bandar Kota Bharu, akan kehilangan tempat bergantung apabila kerajaan Pas Kelantan yang tidak memiliki aset kukuh dalam sektor perniagaan, gagal membela nasib dan kebajikan mereka.

"Kita memandang serius isu berkenaan. Apatah lagi agensi Kerajaan Persekutuan pula yang dipersalahkan," katanya.

Beliau menjelaskan demikian kepada pemberita selepas merasmikan kejohanan futsal briged Muda Rela di Kampung Cabang Tiga Melawi dekat sini hari ini.

Beliau mengulas tindakan kerajaan Pas Kelantan yang dilaporkan telah memutuskan tidak akan membenarkan UDA Holdings melaksanakan sebarang projek pembangunan di negeri ini, berikutan kemelut Bazar Tok Guru.

Awang Adek yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan berkata, UDA Holdings tidak sepatutnya dipersalahkan berhubung kemelut yang berlaku membabitkan perpindahan peniaga ke Bazar Tok Guru.

Beliau berkata, peniaga terbabit termasuk di Arked Uda, enggan berpindah disebabkan Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) menawarkan harga tinggi antara RM80,000 hingga RM90,000 bagi satu ruang niaga bersaiz kecil iaitu 1.82 x 2.4 meter persegi.

Jelasnya, peniaga terbabit mempunyai hak untuk memilih mengikut kemampuan dan keupayaan mereka serta tidak sepatutnya ditekan supaya berpindah ke bazar berkenaan.

"Ia adalah di luar kemampuan peniaga tempatan, kerajaan negeri sepatutnya lebih bertimbang rasa terhadap peniaga terbabit kerana mereka merupakan golongan berpendapatan kecil dan perlu diberi bantuan sewajarnya," katanya.

Beliau berkata, Kerajaan Pusat ternyata lebih prihatin dalam membangunkan sektor perniagaan membabitkan penyertaan lebih ramai usahawan dan peniaga Melayu di negeri ini sejak sekian lama.

Mengenai perkembangan politik di negeri ini, Awang Adek berkata, pelbagai isu termasuk masalah air berlarutan telah menyedarkan rakyat mengenai kegagalan kerajaan Pas Kelantan dalam memenuhi tanggungjawab mereka.

Beliau berkata, UMNO dan Barisan Nasional (BN) akan terus mendekati rakyat terutama pengundi muda untuk terus menyedarkan mereka mengenai kegagalan Pas membawa perubahan di Kelantan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rumah hangus empat sekeluarga tinggal sehelai sepinggang

Posted:

Rumah hangus empat sekeluarga tinggal sehelai sepinggang

Rumah hangus empat sekeluarga tinggal sehelai sepinggang


Norhisham Syuhadah Wahab bersama dua anaknya melihat dengan sayu keadaan rumah mereka yang hangus dalam kebakaran di Kampung Bukit Jeruk Jabi di Besut, semalam.


BESUT 11 Mac - Sebuah rumah kecil yang dihuni satu keluarga musnah dalam kebakaran di Kampung Bukit Jeruk Jabi dekat sini petang semalam.

Dalam kejadian itu, Norhisham Syuhadah Wahab, 23, bersama dua anaknya hanya mampu melihat rumah mereka musnah dalam kebakaran.

Sebelum kejadian, Norhisham Syuhadah membawa kedua-dua -anaknya menziarahi rumah jirannya terletak kira-kira 30 meter dari rumahnya.

Suaminya, Zakaria Yunus, 35, juga tiada di rumah ketika itu kerana keluar bekerja sebagai tukang cat.

"Saya hanya menyedari kejadian itu apabila terdengar bunyi seakan berdesir dan kemudian salah seorang jiran memberitahu rumah saya terbakar.

"Saya berpaling dan terkejut melihat api sedang marak tetapi tidak mampu berbuat apa-apa selain memegang erat dua anak saya," katanya ketika ditemui di tempat kejadian hari ini.

Ekoran kejadian itu, mangsa keluarga malang itu tinggal sehelai sepinggang di samping kehilangan semua dokumen penting kerana tidak sempat diselamatkan selain peralatan rumah.

Kerugian dianggarkan kira-kira RM20,000 manakala punca kejadian masih disiasat.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri Jabi, Ramlan Ali menziarah keluarga mangsa pagi ini dan menyampaikan sumbangan peribadi bagi meringankan beban mereka.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan