Jumaat, 18 Mac 2011

Utusan Online - Pahang

Utusan Online - Pahang


Anak belasah ibu kerana duit

Posted:

Anak belasah ibu kerana duit

Anak belasah ibu kerana duit

Oleh KHAIRATUL AINAL ABDUL KARIM
utusanpahang@utusan.com.my

KUANTAN 18 Mac - Akibat enggan memberikan wang, seorang anak bertindak di luar batasan apabila sanggup mencederakan ibu kandungnya sendiri sehingga menyebabkan mangsa cedera di kepala, kelmarin.

Kejadian berlaku di rumah mereka di Kuala Terla, Jalan Perlong dekat Cameron Highlands.

Mangsa yang berusia 61 tahun dikatakan sering dipukul oleh anak lelakinya berusia 43 tahun yang tidak bekerja dan kejadian itu sering berlaku ketika suspek mabuk selepas meminum arak.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah, (Bahagian Siasatan dan Perundangan) negeri, Supritendan Mohd. Haris Daud berkata, dalam kejadian pukul 8 malam itu, suspek yang baru pulang ke rumah tiba-tiba mengamuk.

"Suspek dalam keadaan mabuk mengamuk dan memaki-hamun ibunya sebelum menolak mangsa hingga terjatuh ke lantai.

"Berikutan itu, kepala mangsa cedera, namun bapanya yang berusia lingkungan 60-an dan turut berada dalam rumah itu tidak diapa-apakan," katanya ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pahang di sini hari ini.

Tambah beliau, mangsa melaporkan anaknya kerap memarahi dan memukul mereka suami isteri.

Katanya, suspek yang selalu meminta wang itu juga sering mengkasari, menyerang serta mengugut ibu dan ayahnya.

Berikutan laporan itu, kata Mohd. Haris, polis telah menahan suspek dan dia kini disiasat mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Remaja kebas wang ibu, barang kemas nenek

Posted:

Remaja kebas wang ibu, barang kemas nenek

Remaja kebas wang ibu, barang kemas nenek

KUANTAN 18 Mac - Dua warga emas bernasib malang apabila duit dan barang kemas mereka lesap, dipercayai dicuri oleh anak dan cucu mereka dalam kejadian berasingan di sini semalam dan Selasa lalu.

Kejadian pertama berlaku di Kampung Baru Chendering dekat Permatang Badak di sini, semalam apabila mangsa yang berusia 61 tahun sedang menjemur pakaian di belakang rumahnya.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (Bahagian Siasatan dan Perundangan) negeri, Supritendan Mohd. Haris Daud berkata, dalam kejadian pukul 11.30 pagi itu, anak mangsa yang berusia belasan tahun tiba-tiba 'naik angin' dan mengamuk.

"Mangsa yang sedang menjemur pakaian terkejut dengan sikap anaknya yang mengamuk dan marah kerana mahukan duit.

"Kemudian anak mangsa bertindak mengunci pintu dapur rumah sehingga menyebabkan ibunya tidak dapat memasukinya," katanya ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pahang di sini hari ini.

Kata beliau, mangsa tiba-tiba teringat beg tangan yang diletakkan di dapur rumah itu dan kemudian mendapati beg tersebut hilang.

"Setelah diperiksa, mangsa mendapati beg yang mengandungi wang tunai RM1,000 dan barang kemas bernilai RM3,000 lesap dipercayai dilarikan anaknya," katanya.

Dalam kes kedua pula, Mohd. Haris berkata, seorang nenek berusia 67 tahun bernasib malang apabila barang kemas bernilai RM7,000 dilarikan oleh cucunya di Permatang Badak di sini, Selasa lalu.

Katanya, mangsa menyedari barang kemasnya hilang kira-kira pukul 3 petang hari kejadian.

Tambahnya, sebelum kejadian, cucu mangsa yang berusia 17 tahun dikatakan sering mencuri wang neneknya.

"Namun, mangsa tidak pernah melaporkan kejadian itu kepada polis. Bagaimanapun, kejadian kali ini tidak dapat dimaafkan dan mangsa membuat laporan kerana tidak tahan lagi dengan sikap cucunya itu," katanya.

Tambah beliau, kedua-dua kes itu disiasat di bawah Seksyen 380 Kanun Keseksaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Cucu Mat Kilau dapat rumah baru

Posted:

Cucu Mat Kilau dapat rumah baru

Cucu Mat Kilau dapat rumah baru


NORZARI Yahya (dua dari kanan) menyampaikan kunci rumah baru kepada Ibrahim Omar di Kampung Bukit Rang, Pulau Tawar, Jerantut, semalam. - UTUSAN/Haris Fadilah Ahmad


JERANTUT 18 Mac - Kesusahan hidup cucu pahlawan Melayu Pahang, Mat Kilau, Ibrahim Omar, 77, mendapat perhatian Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah apabila menerima rumah baru di Kampung Bukit Rang, Pulau Tawar dekat sini hari ini.

Projek membina rumah bernilai RM33,000 di bawah Program Bantuan Rumah diselenggarakan oleh RISDA Pahang bagi membolehkan warga emas itu menduduki rumah yang selesa.

Penyerahan kunci rumah dan wang bantuan bernilai RM100 itu disampaikan Ketua UMNO Cawangan Pulau Tawar, Norzari Yahya yang mewakili Ahli Dewan Undangan Negeri Pulau Tawar, Datuk Dr. Ahmad Shukri Ismail, di sini.

Menurut Norzari, kesusahan hidup Ibrahim yang ketiadaan tempat tinggal tetap mendapat perhatian Jawatankuasa Kemajuan Keselamatan Kampung Bukit Rang dengan memohon bantuan ke kementerian itu menerusi pejabat Dewan Undangan Negeri Pulau Tawar.

''Penderitaan Ibrahim mendapat perhatian kerajaan negeri dan akhirnya warga emas itu memiliki tempat tinggal tetap dan hidup lebih selesa," katanya kepada pemberita di sini.

Menurut Norzari, pihaknya akan memantau kebajikan cucu Mat Kilau itu khususnya memberi bantuan keperluan harian, perubatan dan persiapan hari raya.

Katanya, usaha tersebut sebagai sebahagian daripada usaha kerajaan membantu golongan asnaf dan miskin di negeri ini keluar daripada garis kemiskinan.

Dalam pada itu, Ibrahim bersyukur dan terharu kerana tidak menyangka nasibnya mendapat perhatian kerajaan dan pemimpin setempat.

''Selama ini saya tidak mempunyai tempat tinggal tetap dan tidak mampu bekerja, malah sukar membeli peralatan membina rumah kerana sering sakit sejak kebelakangan ini," katanya.

Ibrahim turut mengucapkan terima kasih kepada kementerian, kerajaan negeri dan RISDA kerana membantu golongan miskin serta warga emas supaya hidup lebih selesa seperti penduduk kampung lain.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan