Isnin, 7 Mac 2011

Utusan Online - Mahkamah

Utusan Online - Mahkamah


Darren mohon maaf, kes saman pikat Daphne selesai

Posted:

Darren mohon maaf, kes saman pikat Daphne selesai

Darren mohon maaf, kes saman pikat Daphne selesai

KUALA LUMPUR 7 Mac - Perbicaraan kes saman pikat model dan pengacara Daphne Iking menemui penghujungnya, setelah ahli perniagaan, Darren Choy Khin Ming, mengemukakan permohonan maaf secara terbuka terhadap bekas suami wanita tersebut hari ini.

Darren yang menghadapi saman peribadi tersebut yang dikemukakan oleh plaintif, Ryan Chong Yiing Yih, berbuat demikian di Mahkamah Majistret di sini.

Terdahulu, Darren selaku defendan yang diwakili peguam Datuk Jagjit Singh memulakan prosiding dengan membaca enam perenggan surat permohonan maaf ahli perniagaan tersebut.

Darren dalam surat itu menafikan bahawa dia, bapa kandung kepada anak perempuan Daphne, Isobel Daniella Iking Chong, yang berusia dua tahun.

Penafian tersebut ekoran dakwaan Ryan dalam keterangannya pada 17 Disember tahun lalu, yang memberitahu bahawa Isobel bukan anak kandungnya hasil perkongsian hidup dengan Daphne.

Selain itu, Darren meminta maaf kerana hubungan sulitnya dengan Daphne telah menyebabkan Ryan dan seluruh keluarganya berasa malu dan terhina.

Ahli perniagaan tersebut turut memohon maaf kerana hubungannya dengan model tersebut telah mendorong saman oleh Ryan terhadapnya di mahkamah.

Darren menyesal kerana sewaktu pemeriksaan balas oleh dua peguam yang mewakilinya terhadap Ryan, isu-isu yang dibangkitkan di dalam prosiding itu menyebabkan kesan yang buruk terhadap plaintif itu dan seluruh ahli keluarganya.

''Secara ikhlas, saya meminta maaf kepada Ryan, ibu bapanya dan seluruh ahli keluarganya," kata Jagjit yang mewakili Darren membacakan surat tersebut.

Peguam Wong Kian Kheong yang mewakili Ryan, kemudiannya memaklumkan bahawa pihaknya tidak berhasrat meneruskan saman tersebut terhadap Darren.

''Mengikut Seksyen 254 Kanun Tatacara Jenayah, saya memohon kes ini ditarik balik,'' kata Kian Kheong.

Majistret Engku Ahmad Rashdi Engku Abdillah, yang mendengar prosiding tersebut membenarkan permohonan Kian Kheong dan membebaskan Darren daripada tuduhan tersebut.

''Perkara seperti ini yang mahkamah harapkan kerana kes diselesaikan tanpa perbicaraan.

''Saya terharu dan berterima kasih kepada semua pihak yang berkerjasama sepanjang prosiding berlangsung,'' ujar majistret tersebut.

Ryan dilihat menghadiri prosiding itu berseorangan.

Darren juga diwakili peguam Akbardin Abdul Kader.

Ryan, 32, mengemukakan saman terhadap Darren, 46, kerana didakwa memikat atau membawa pergi Daphne, 32, yang ketika itu masih isterinya.

Darren didakwa melakukan perbuatan tersebut dengan niat untuk membolehkannya melakukan persetubuhan yang ditegah di sebuah rumah yang beralamat di B-13-2, The Plaza, Jalan Wan Kadir 3, Taman Tun Dr. Ismail di sini antara Julai 2007 dan September 2008.

Dia dipercayai individu pertama didakwa mengikut Seksyen 498 Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara dua tahun atau denda atau kedua-duanya

Darren yang ditemui pemberita di luar mahkamah, memberitahu, kes tersebut berjaya diselesaikan dengan situasi menang-menang antara pihaknya dan Ryan.

''Yang paling penting, kes itu juga berjaya diselesaikan kerana tidak wujud perasaan perselisihan faham antara dua-dua pihak,'' jelas Darren.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada muslihat, ugutan - Peguam Cara

Posted:

Tiada muslihat, ugutan - Peguam Cara

Tiada muslihat, ugutan - Peguam Cara

Oleh AMIRUDDIN HARUN dan SUWARNI MOKHTAR
pengarang@utusan.com.my


Anwar Ibrahim melihat dokumen yang ditunjukkan Peguambelanya, Sankara Nair di pekarangan Mahkamah Tinggi Jalan Duta, semalam.


KUALA LUMPUR 7 Mac - Tiada muslihat, tiada ugutan, tiada pujukan dan tiada perjanjian.

Selain itu, tiada bukti yang menunjukkan bahawa barang-barang kes yang dipertikaikan iaitu tuala kecil Good Morning, sebatang berus gigi kecil warna putih dan botol plastik minuman jenama 'Cactus' diperoleh dengan cara yang salah.

Oleh yang demikian, adalah tidak wajar untuk mahkamah menggunakan budi bicara untuk mengetepikan barang-barang kes tersebut kerana tiada sebarang unsur yang salah digunakan oleh pihak berkuasa dalam memperolehi barang-barang bukti itu.

Perkara tersebut merupakan sebahagian daripada inti pati hujah balas selama hampir tiga jam oleh Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden di akhir bicara dalam perbicaraan (TWT) di Mahkamah Tinggi di sini hari ini.

Prosiding TWT diadakan selepas Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah membenarkan permohonan pasukan pembelaan bahawa wujud pertikaian berhubung barang-barang itu yang dikemukakan dalam kes liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Mohd. Saiful Bukhari Azlan.

Kesemua barang tersebut dirampas dari lokap Bahagian Siasatan Jenayah Berat (D9), Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur pada 17 Julai 2008.

Anwar, 64, dibicarakan atas tuduhan meliwat bekas pembantu peribadinya yang berusia 26 tahun itu di Unit 11-5-1 Kondominium Desa Damansara, No. 99 Jalan Setiakasih, Bukit Damansara antara pukul 3.01 petang dan 4.30 petang, 26 Jun 2008.

Terdahulu, Mohd. Yusof menyatakan, pihak pembelaan gagal membuktikan asas dakwaan mereka bahawa barang-barang tersebut diperolehi dengan cara yang tidak betul kerana sepanjang TWT, pembelaan gagal menunjukkan secara imbangan kebarangkalian bahawa tangkapan yang dibuat pada 16 Julai 2008 adalah salah.

Jelasnya, Anwar tidak pernah menafikan kewujudan waran tangkap walaupun tidak dapat mengingati apakah dokumen yang ditandatanganinya di IPK tersebut pada tarikh tangkapan.

Bagaimanapun, keterangan pegawai tangkapan, Supritendan Ahmad Taufik Abdullah Jumaat lalu menyatakan, waran tangkap telah dikemukakan kepada tertuduh pada tarikh tersebut di IPK dan Anwar telah menandatanganinya.

"Ahmad Taufik bukanlah seseorang yang mempunyai kepentingan dalam kes ini malah dia juga bukanlah seorang saksi dalam perbicaraan yang sebenar, sekiranya benar alasan tangkapan tidak diberikan, peguam-peguam Anwar dan beliau sendiri akan membuat bising dari mula tangkapan dan ia akan dapat dilihat dalam media,'' katanya.

Selain itu, Ahmad Taufik bukan sahaja mempunyai kuasa untuk menahan Anwar tanpa waran tetapi beliau mempunyai tanggungjawab untuk melakukan demikian.

Mohd. Yusof dalam hujahnya turut menyatakan, pengumpulan barang-barang kes itu dari lokap D9 tidak mempunyai kaitan dengan tangkapan tersebut malah Anwar tidak pernah ditipu, dipujuk atau diugut agar menggunakan tuala, berus gigi dan botol minuman itu.

Anwar juga mengetepikan haknya ke atas barang-barang kes itu apabila dia meninggalkan barang-barang itu di lokap terbabit.

Oleh yang demikian, adalah tidak wajar bagi mahkamah untuk mengetepikan barang-barang kes itu kerana tiada sebarang unsur penipuan, ugutan, pujukan atau janji digunakan dalam mendapatkan bukti tersebut.

Sekiranya mahkamah berpendapat bahawa penahanan itu salah, mahkamah masih tidak boleh mengetepikan barang-barang itu kerana ia sangat relevan dengan kes liwat yang sedang dibicarakan.

"Oleh itu, saya mohon agar permohonan barisan pembelaan ditolak dan pihak pendakwaan dibenarkan untuk memanggil semula Amidon Anan (bekas Ketua Bahagian CSI Makmal Forensik Polis Diraja Malaysia (PDRM) Bukit Aman) dan Nor Aidora Saedon (Ketua Unit DNA Paterniti, Jabatan Kimia Malaysia) untuk mengemukakan barang kes,'' katanya.

Karpal akan menjawab hujahan tersebut esok.

Pada prosiding hari ini, kira-kira pukul 11.46 pagi, galeri awam Mahkamah Tinggi yang mendengar hujahan tersebut tiba-tiba bertukar menjadi mini Parlimen.

Ia berikutan kehadiran beberapa ahli Parlimen dari parti pembangkang yang lengkap berpakaian rasmi Parlimen selepas tamat perasmian pembukaan penggal keempat persidangan Parlimen ke-12 oleh Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Antara yang hadir ialah Ahli Parlimen Batu, Tian Chua, Mohd. Yusmadi Mohd. Yusuf (Balik Pulau), Dr. Lee Boon Chye (Gopeng) dan William Leong (Selayang).

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan