Rabu, 16 Mac 2011

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


Abang pelakon Janet Khoo ditemui mati dibunuh

Posted:

Abang pelakon Janet Khoo ditemui mati dibunuh

Abang pelakon Janet Khoo ditemui mati dibunuh

KUALA LUMPUR 16 Mac – Abang pelakon dan model popular, Janet Khoo ditemui mati dibunuh dalam keadaan badannya dibalut tilam manakala kakinya pula diikat di kawasan semak berhampiran Lembah Pangsun, Hulu Langat, dekat sini.

Menurut sumber, mayat Khoo Kim Leong, 47, seorang ahli perniagaan dari Kulim, Kedah, ditemui seorang lelaki yang terhidu bau busuk di kawasan tersebut pada pukul 11.40 malam, 6 Mac lalu.

Katanya, orang awam yang pada mulanya menyangka bau itu berpunca daripada bangkai haiwan bagaimanapun terkejut apabila menemui kaki manusia sebelum menghubungi polis.

"Difahamkan sebelum kejadian mangsa terlibat dengan satu pergaduhan dan kes itu dipercayai bermotifkan dendam.

"Mangsa dipercayai mati lebih daripada dua hari berdasarkan keadaan mayatnya yang berbau busuk.

"Kim Leong dipercayai dipukul, dicekik dan dipijak berdasarkan kesan lebam di beberapa bahagian badannya lalu dicampak di kawasan itu," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Dalam pada itu, Janet Khoo ketika dihubungi hari ini mengesahkan kematian abang sulungnya daripada tujuh beradik.

Beliau yang masih bersedih dengan kejadian itu enggan mengulas lanjut kerana tidak mahu mengganggu siasatan polis.

Sumber itu seterusnya berkata, setakat ini polis telah menahan dua suspek bagi membantu siasatan dan mereka mengenali antara satu sama lain.

Katanya, kes disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan atas kesalahan membunuh.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Saksi kes jenayah larikan diri

Posted:

Saksi kes jenayah larikan diri

Saksi kes jenayah larikan diri

Oleh FARABI SHEIKH SAID AL JABRI
utusann9@utusan.com.my


Selain pintu pagar IPD, dua kenderaan lain turut rosak akibat dilanggar kereta yang dinaiki oleh dua saksi yang melarikan diri dari IPD Seremban, semalam.


SEREMBAN 16 Mac - Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Seremban semalam gempar apabila dua saksi kes jenayah yang dipanggil tiba-tiba bertindak melarikan diri dengan sebuah kereta dan merempuh pintu pagar utama kompleks tersebut.

Dalam kejadian pukul 5.40 petang, suspek lelaki bersama rakan wanitanya berusia lewat 20-an dipanggil ke IPD Seremban bagi membantu siasatan berhubung satu laporan palsu berkaitan kes samun.

Namun, setibanya di pekarangan IPD itu dengan sebuah kereta Proton Perdana V6 berwarna perak, mereka enggan keluar dari kenderaan walaupun diarah berbuat demikian oleh anggota bertugas.

Timbalan Ketua Polis Daerah Seremban, Supritendan Mohd. Yusoff Awang berkata, kedua-duanya kemudian bertindak agresif dan melarikan diri dengan kereta tersebut.

"Ketika melarikan diri, kereta itu melanggar sebuah kereta seorang anggota polis, merempuh pagar utama dan sebuah lagi kereta milik orang awam.

"Mereka berjaya melarikan diri dan usaha polis untuk menghalangnya gagal," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Mohd. Yusoff berkata, polis yang melancarkan gerakan memburu mereka menemui kereta itu ditinggalkan di sebuah pasar raya di Seremban 2.

"Kita percaya mereka melarikan diri dengan kenderaan lain. Siasatan mendapati nombor pendaftaran kereta itu palsu dan kenderaan berkenaan dilaporkan dicuri di Selangor, baru-baru ini," ujarnya.

Dalam pada itu, Mohd. Yusoff memberitahu, kedua-dua suspek berkenaan dipanggil ke IPD bagi membantu siasatan laporan palsu melibatkan pengadu berusia 55 tahun yang kononnya menjadi mangsa samun, Ahad lalu.

"Lelaki itu membuat laporan polis disamun tiga lelaki yang menaiki sebuah kereta Proton Wira di sekitar bandar ini.

"Pengadu mendakwa beberapa barangan kemas miliknya bernilai RM4,000 disamun oleh suspek," katanya.

Mohd. Yusoff berkata, susulan laporan itu, polis menahan dua suspek berusia 20-an di sekitar Seremban pada keesokan harinya dan siasatan mendapati laporan berkenaan adalah palsu.

"Malah kedua-dua suspek itu dan pengadu saling mengenali antara satu sama lain. Kedua-dua lelaki yang dipanggil memberi keterangan itu kita tahan apabila ujian air kencing mendapati mereka positif dadah," jelasnya.

Katanya lagi, pihak polis kemudian memanggil semula pengadu dan dia juga ditahan selepas ujian air kencing mendapati dia turut positif dadah.

"Kita juga memeriksa rumah pengadu terbabit dan kita dapati semua barang kemas dilaporkan disamun masih berada dalam simpanannya kecuali satu gelang emas.

"Apabila soal siasat dilakukan semula pengadu memberitahu bahawa gelang emas berkenaan berada dalam sebuah kereta Proton Perdana milik rakannya," katanya.

Mohd. Yusoff memberitahu, pengadu kemudian menghubungi rakannya itu dan memintanya hadir di IPD Seremban bagi mengambil semula gelang emas yang didakwa berada dalam kenderaan itu sebelum lelaki dan pasangannya melarikan diri.

"Kita sedang giat memburu lelaki yang memandu kereta Perdana V6 terbabit bersama rakan wanita itu.

"Buat masa ini ketiga-tiga lelaki yang ditahan tersebut disiasat mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan dan Seksyen 15 (1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952," katanya.

Kata Mohd. Yusoff, motif lelaki itu yang mendakwa disamun masih belum diketahui dan tindakan rakannya yang berani membawa masuk kereta curi ke dalam kawasan IPD sebelum melarikan diri juga masih misteri.

"Kita yakin semua itu akan terungkai apabila kedua-dua suspek berjaya ditahan dan kita meminta orang ramai yang mempunyai sebarang maklumat supaya menghubungi polis," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan