Jumaat, 11 Mac 2011

Berita Harian: Nasional

Berita Harian: Nasional


Kren raksasa bergoyang di udara

Posted: 11 Mar 2011 03:56 PM PST

Nasional

Ketua Pengarang BERNAMA tempuh saat cemas elak jadi korban gempa

KUALA LUMPUR: Ketua Pengarang BERNAMA, Datuk Yong Soo Heong, berdepan saat getir apabila gempa bumi berukuran 8.9 pada skala Richter melanda timur laut Jepun semalam, menggegarkan bangunan di Tokyo.

Ketika bencana yang menggegarkan Jepun jam 2.50 petang waktu tempatan, Yong berada di tingkat satu Muji, sebuah kedai menjual aksesori pejabat di daerah Aoyama di sini, sebelum bertemu Duta Besar Malaysia ke Jepun, Datuk Shaharuddin Md Som, di kedutaan pada jam 4 petang. Yong yang berada di Tokyo bagi tugasan Pertubuhan Perdagangan Luar Jepun (JETRIO), sebelum itu menemu bual Dr Akira Kojima, felo kanan penyelidik Pusat Penyelidikan Ekonomi Jepun dan Prof Pelawat Institut bagi Pengajian Dasar Graduan Kebangsaan.

Malah Yong sempat bertanyakan pegawai JETRO, Junko Tazawa, sama ada ia gempa bumi, apabila bangunan tempat mereka sedang berada di dalamnya, bergegar.

"Sebelum beliau menjawab, gegaran itu menjadi semakin teruk. Ia terlintas di fikiran saya bahawa ia adalah gempa bumi dan satu yang besar," katanya.

Ketika beliau menyaksikan rak terbalik, pembantu kedai memberi isyarat agar beliau turun menggunakan tangga berdekatan.
Tanpa membuang masa, beliau bersama Junko turun ke tepi jalan di luar bangunan.

"Kami nampak kren pembinaan raksasa bergoyang di udara. Saya tahu ia gempa yang besar tapi tidak tahu magnitudnya. Hanya selepas itu saya dimaklumkan bermagnitud 8.9.

"Ketika detik mencemaskan itu, orang ramai kelihatan bergegas keluar dari bangunan dan beberapa kanak-kanak kelihatan menangis di jalan," katanya.

Teksi pula sukar diperoleh dan operasi kereta api bawah tanah juga terhenti.
Junko berkata, ia adalah gempa bumi terbesar yang pernah dialami sepanjang hidupnya selama 28 tahun.

"Apabila ada dua gempa yang kecil awal minggu ini, saya seolah-olah merasai satu gempa yang besar akan berlaku dan lebih baik saya pergi sebelum ia datang.

"Saya bersyukur kerana masih hidup! Saya rasa bertuah. Saya banyak berjalan sejak beberapa hari di stesen bawah tanah. Sekarang, saya diberitahu, saya perlu berjalan jauh, mungkin dua jam. Ia perkara kecil berbanding dapat peluang terus hidup. Saya mungkin hilang berat badan dalam proses ini," katanya. – BERNAMA

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rakyat Malaysia selamat

Posted: 11 Mar 2011 03:53 PM PST

Nasional

Kedutaan pantau situasi kawasan dilanda gempa, tsunami

PUTRAJAYA: Wisma Putra mengesahkan sehingga petang semalam pihaknya tidak menerima sebarang laporan kecederaan atau kematian membabitkan rakyat Malaysia berikutan kejadian tsunami yang melanda Jepun.

Jurucakap Wisma Putra memaklumkan bahawa Kedutaan Malaysia di Tokyo sedang memantau situasi di negara itu dan berusaha menghubungi rakyat serta pelajar Malaysia yang berada di kawasan dilanda tsunami. "Malah, semua pegawai kedutaan dan keluarga mereka juga dilaporkan selamat.
Pada masa sama, Kedutaan Malaysia di Tokyo juga sentiasa berhubung dengan pihak berkuasa Jepun untuk mendapatkan maklumat terkini berhubung keadaan di negara itu," katanya dalam kenyataan dikeluarkan di sini, semalam.

Katanya, Wisma Putra juga sudah membuka bilik Operasi bagi memudahkan orang ramai mendapatkan maklumat terkini mengenai kejadian gempa bumi dan tsunami yang melanda Jepun.

Orang ramai yang ingin berbuat demikian boleh menghubungi Bilik Operasi Wisma Putra di talian 03-88874570/03-88874770/03-88892746 dan 03-88892830.
Selain itu, orang ramai juga boleh menghubungi Kaunselor Kedutaan Malaysia, Wan Aznainizam Yusri Wan Abdul Rashid di talian +8190 9975 3122 atau e-mel: wayusri@kln.gov.my atau Setiausaha Pertama kedutaan, Rina Hanis Rodzli di talian +8180 3506 7636 atau e-mel rina0377@kln.gov.my.

Semalam, Jepun dilanda gempa bumi berukuran 8.9 magnitud di timur laut negara itu dan menyebabkan tsunami hingga menghanyutkan kereta dan meruntuhkan bangunan di sepanjang perairan dekat pusat gempa.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan