Isnin, 28 Februari 2011

Utusan Online - Timur

Utusan Online - Timur


Masjid Sultan dijangka siap Jun

Posted:

Masjid Sultan dijangka siap Jun

Masjid Sultan dijangka siap Jun

Oleh FAUZI MOHD
utusanterengganu@utusan.com.my

KUALA TERENGGANU 27 Feb. - Masjid Sultan dari Singapura yang merupakan monumen ke-22 di Taman Tamadun Islam (TTI) di sini sedang dibangunkan dan ia dijangka siap Jun ini.

Pengarah Urusan TTI, Engku Md. Azmi Engku Abd. Rahman berkata, pembinaan monumen itu termasuk dalam pembangunan fasa kedua yang membabitkan peruntukan keseluruhan kira-kira RM6 juta.

Menurutnya, ia sebagai menghargai permintaan pengunjung dari Singapura yang mencadangkan supaya sebuah mercu tanda dari negara itu turut diabadikan sebagai antara monumen di taman pelancongan berkenaan.

"Masjid Sultan yang dibina pada skala 1:7 berbanding reka bentuk bangunan asal juga sebagai menghargai pengunjung negara itu yang mencatat jumlah paling ramai di kalangan negara Asia ke TTI, "katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Tambah Engku Md. Azmi, selain itu, monumen Masjidil Haram turut menjalani proses pengubahsuaian di mana teater sedia ada bakal dinaik taraf yang dilengkapi kecanggihan tiga dimensi (3D), dikenali sebagai Virtual Hajj.

"Apabila siap kelak, pengunjung pastinya akan dapat merasai suasana dan pengalaman jemaah haji dengan lebih selesa dan menarik selain mendapat maklumat lebih terperinci,'' jelasnya.

Kata beliau, fasa kedua itu turut melibatkan pembinaan kincir angin yang merujuk kepada kincir air umat Islam zaman lampau di Syria yang menggunakan Teori Al-Jazari.

"Kincir yang berukuran diameter sembilan meter itu turut digunakan untuk sistem pengaliran ke tasik di TTI dan ia adalah suatu inovasi Islam silam yang mahu diketengahkan semula untuk pengetahuan dan tontonan seluruh pengunjung taman ini tidak lama lagi.

"Dengan siapnya kesemua pembangunan itu, pihaknya mengharapkan dapat menarik jumlah pengunjung lebih ramai ke TTI bagi menyaksikan beraneka monumen dan seni bina Islam di dalam satu taman," katanya.

TTI kini menempatkan 21 replika monumen dan tugu termasuk Masjid Negara (Malaysia), Dome of the Rock (Palestin), Masjidil Haram (Arab Saudi), Al-Hambra Citadel (Sepanyol) dan Taj Mahal (India).

Begitu juga Mimbar Kalyan (Uzbekistan), Makam Abu Nasr (Afghanistan), Mimbar Berputar Samarra (Iraq), Masjid Mohd. Ali (Kaherah), Masjid Besar Qairawan (Tunisia), Masjid Besar Agadez (Nigeria), Aleppo Citadel (Syria), Masjid Kul Syarif (Rusia) dan Mimbar Xian (China).

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sambutan Maulidur Rasul di Mukim Pulau meriah

Posted:

Sambutan Maulidur Rasul di Mukim Pulau meriah

Sambutan Maulidur Rasul di Mukim Pulau meriah


SEBAHAGIAN penduduk menyertai sambutan Maulidur Rasul Mukim Pulau, Kubang Kerian, Kota Bharu, kelmarin.


KOTA BHARU 27 Feb. - Lebih 300 penduduk Mukim Pulau, Kubang Kerian dekat sini menyertai Sambutan Maulidur Rasul di Kampung Pulau Hilir semalam.

Program yang julung kali dianjurkan mendapatkan sambutan menggalakkan daripada semua lapisan masyarakat termasuklah golongan belia dan kanak-kanak dengan membawa sepanduk bertema 'Memantapkan Ukhuwah memperkasakan Ummah'.

Pengarah program, Azman Zakaria berkata, sambutan tersebut bertujuan memperingati tarikh kelahiran dan pengorbanan junjungan besar Nabi Muhammad SAW dan menanamkan rasa cinta umat Islam terhadap baginda.

"Alhamdulillah semua yang dirancangkan berjalan lancar, saya tidak menyangka majlis ini mendapat sambutan daripada penduduk terutamanya golongan remaja dan kanak-kanak

"Program sambutan Maulidur Rasul bagi memperingati junjungan besar Nabi Muhammad SAW ini amat besar manfaatnya kerana ia dapat meningkatkan persefahaman dan perpaduan di kalangan ahli masyarakat setempat," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Pada majlis tersebut, orang ramai berarak kira-kira satu kilometer dengan membawa sepanduk menuju ke masjid kampung tersebut.

Azman berkata, keperibadian Rasulullah perlu dijadikan inspirasi kepada semua untuk terus mencapai kecemerlangan dalam semua aspek kehidupan dan sekali gus menyumbang kepada kemajuan negara.

"Sejajar dengan tema sambutan, semua pihak perlu bersama-sama menghayatinya untuk kita meneruskan perjuangan yang telah ditinggalkan oleh baginda agar sinar Islam akan kekal berperanan membentuk insan yang berakhlak mulia.

"Usaha ini dilihat sebagai satu langkah untuk menghayati sirah junjungan kepada umat Islam," ujarnya.

Azman memberitahu, bagi menambahkan lagi penghayatan terhadap sambutan itu, pihaknya turut mengadakan majlis ceramah yang disampaikan oleh imam Masjid Mukim Pulau.

Menurutnya, pihaknya merancang untuk mengadakan sambutan itu sebagai acara tahunan sebagai medium untuk memantapkan lagi jati diri di kalangan penduduk mukim tersebut.

Seorang penduduk, Nor Khuzairi Md. Nor, 31, ketika ditemui menyambut baik program tersebut dan menyifatkan ia sesuatu yang perlu diteruskan pada masa hadapan.

"Melalui sambutan ini, saya lihat kita dapat memberikan kesedaran terutama kepada golongan muda tentang sejarah sambutan Maulidur Rasul.

"Usaha ini dilihat sebagai satu langkah untuk menghayati sirah junjungan kepada umat Islam," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Simposium Tekstil Tradisional ASEAN di TTI

Posted:

Simposium Tekstil Tradisional ASEAN di TTI

Simposium Tekstil Tradisional ASEAN di TTI

KUALA TERENGGANU 27 Feb. - Malaysia buat pertama kali akan menjadi tuan rumah Simposium Tekstil Tradisional ASEAN ke-3 yang berlangsung di Taman Tamadun Islam (TTI) di sini pada 21 dan 22 Mac ini.

Kali pertama simposium itu diadakan ialah di Jakarta, Indonesia pada 2005 dan di Manila, Filipina pada 2009.

Simposium kali ini dijangka dirasmikan oleh isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor pada 21 Mac manakala untuk malam Gala pada hari berikutnya dijangka dihadiri Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah.

Presiden ASEAN Traditional Textiles Art Community (ASEANTTAC), Prof. Sulaiman Abdul Ghani berkata, program tersebut merupakan anjuran bersama kerajaan Terengganu dengan ASEAN Foundation yang berpejabat di Jakarta.

Beliau yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Terengganu Institute of Design Excellence (TiDE) memberitahu, simposium kali ketiga ini dijangka disertai peserta dari seluruh negara ASEAN.

"Selain itu, ia juga akan dihadiri wakil daripada Hong Kong, Kanada, Amerika Syarikat (AS) di samping pembentang kertas kerja oleh wakil dari Perancis dan Australia.

"Kita berbangga kerana ini adalah kali pertama Malaysia menjadi tuan rumah simposium kali ini yang akan berlangsung di TTI Terengganu," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau menjelaskan, Terengganu dipilih menjadi tuan rumah kerana terkenal sebagai negeri pengeluar batik dan songket selain berhasrat menjadi pusat pembangunan tradisi tekstil di rantau ini.

Menurut Sulaiman, objektif simposium itu antara lain untuk berkongsi teknologi dan elemen tekstil dari sudut seni berkaitan cara penghasilan serta pengekalan tekstil di rantau ASEAN.

Malah jelasnya, program itu juga bagi memastikan tekstil yang selama ini menjadi tradisi ASEAN akan terus hidup dan diminati generasi muda.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan