Sabtu, 26 Februari 2011

Utusan Online - Selatan

Utusan Online - Selatan


12 premis makanan ditutup

Posted:

12 premis makanan ditutup

12 premis makanan ditutup

Oleh NAZARUDIN SHAHARI
nazarudin.shahari@utusangroup.com.my

JEMPOL 25 Feb. - Sebanyak 12 premis makanan telah diarah tutup sementara dalam Operasi Bersih Bersepadu Premis Makanan Daerah Jempol oleh Jabatan Kesihatan negeri, di sini semalam.

Premis yang diarah tutup itu adalah empat gerai makan, tujuh restoran dan sebuah kedai makan.

Pengarah Kesihatan negeri, Datuk Dr. Zailan Datuk Adnan berkata, arahan itu dikeluarkan kerana tahap kebersihan makanan yang rendah, pengendali makanan tidak mendapatkan suntikan pencegahan penyakit tifoid dan tidak memakai apron serta penutup kepala.

Beliau berkata, pihaknya turut mengesan kesalahan peralatan dan perkakas yang tidak bersih dan rosak, tiada kemudahan tempat mencuci pinggan mangkuk dan perkakas-perkakas lain.

Menurutnya, kesalahan lain adalah keadaan fizikal bangunan seperti lantai, dinding dan siling yang tidak memuaskan atau kotor, pembuangan sampah yang tidak teratur serta masalah berkaitan kebersihan.

"Kesemua 12 premis makanan tersebut telah diarah tutup sementara selama 14 hari di bawah Seksyen 11, Akta Makanan 1983.

"Dalam tempoh berkenaan, pengusaha perlu mengambil tindakan yang telah diarahkan oleh pegawai berkuasa bagi meningkatkan tahap kebersihan premis makanan mereka," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau memberitahu, operasi itu bermula pukul 9 pagi hingga 3 petang dengan tumpuan di pekan Bahau dan Bandar Sri Jempol.

Operasi itu diketuai oleh Pegawai Kesihatan Daerah Jempol, Dr. Ariza Zainudin dengan dibantu oleh 41 anggota Jabatan Kesihatan dari daerah Jelebu, Kuala Pilah, Seremban, Jempol dan Jabatan Kesihatan negeri.

Dr. Zailan berkata, sebanyak 39 premis makanan telah diperiksa dan dinilai tahap kebersihan premis.

Daripada jumlah itu, tambahnya, sebanyak 23 premis adalah gerai makan, 15 buah restoran dan sebuah kedai makan.

Katanya, operasi itu memberi penekanan kepada pemakaian apron, tudung atau topi dan pembuangan sampah yang teratur.

Jelasnya, teguran, nasihat serta tunjuk ajar telah diberi kepada para pengendali makanan yang terlibat.

Beliau berkata, Jabatan Kesihatan akan sentiasa menjalankan penguatkuasaan bagi memastikan peruntukan di bawah Akta Makanan 1983 dan Peraturan-Peraturan 1985 dipatuhi demi kepentingan kesihatan masyarakat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kenduri 1Malaysia bukti negara aman

Posted:

Kenduri 1Malaysia bukti negara aman

Kenduri 1Malaysia bukti negara aman


menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim menyampaikan sumbangan kepada orang kurang upaya sewaktu menghadiri Program Merakyatkan Seni dan Budaya 1Malaysia 'Kenduri Asam Pedas' di Pengkalan Samak, Merlimau, baru-baru ini.


JASIN 24 Feb. - Penduduk yang hadir ke Program Merakyatkan Seni dan Budaya 1Malaysia 'Kenduri Asam Pedas' menyifatkan ia bukti betapa aman negara ini melalui konsep 1Malaysia yang diketengahkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Program anjuran Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan itu mendapat pujian rata-rata penduduk yang tidak ketinggalan menghadirinya.

Mereka turut melahirkan rasa bangga kerana kampung mereka dipilih menjadi lokasi program itu dijalankan.

Bagi pesara, Hassan Saad, 62, 'Kenduri Asam Pedas' memiliki keunikan tersendiri selain menyatupadukan pelbagai kaum dalam sebuah majlis selain mendekatkan masyarakat dengan pemimpin.

"Pemimpin yang datang dilihat duduk makan bersila mengikut adat Melayu. Jika bukan melalui majlis ini, bila lagi dapat berjumpa dengan pemimpin," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia baru-baru ini.

Bagi penjawat awam, Nurul Ilmi Ahmad, 33, program rakyat itu begitu tepat dengan konsep 1Malaysia yang ditekankan tanpa mengira kaum, bangsa, umur dan jantina.

Menurutnya, semua lapisan masyarakat berkumpul dan apa yang menarik, pada malam tersebut 'Kenduri Asam Pedas' dilihat sebagai medan pertemuan masyarakat bersama pemimpin.

"Saya berbangga menjadi rakyat Malaysia. Pada malam ini saya menjamu hidangan orang Melayu, mungkin pada masa hadapan saya berpeluang menikmati makanan India dan Cina pula melalui program sebegini," katanya.

Seorang nelayan, Tan Boon Siah, 60, berkata, program itu meninggalkan kesan positif kepada masyarakat setempat yang mungkin sebelum ini tidak berpeluang untuk berjumpa dengan pemimpin negara.

"Saya datang ke sini bukan sahaja dapat menjamu masakan asli masyarakat Melayu Melaka malah berpeluang bertemu pemimpin secara dekat seperti menteri.

"Malah apa yang menarik, saya turut duduk bersila bersama rakan-rakan lain dan berbual tanpa mengira batasan kaum," katanya.

Pendapat itu dipersetujui oleh seorang lagi pesara, K. Mahdhavan, 78, yang mahukan program sebegitu dilakukan secara berterusan.

"Saya berharap program ini tidak terhenti setakat ini sahaja tetapi adalah lebih elok jika ia diadakan sebulan sekali bersama pemimpin setempat agar dapat mengeratkan hubungan antara masyarakat kampung di sini," katanya.

Bagi S. Pumithavathy, 44, program itu menarik kerana dapat mengeratkan lagi hubungan antara kaum.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sambut baik bina rumah kos sederhana

Posted:

Sambut baik bina rumah kos sederhana

Sambut baik bina rumah kos sederhana

JASIN 25 Feb. - Rata-rata penduduk di Air Merbau di sini menyambut baik langkah Yayasan Melaka mewujudkan kawasan perumahan kos sederhana untuk semua kaum dikenali Taman 1 Malaysia di sini yang dijangka siap dua tahun lagi.

Bagi penduduk, Anual Mahadi, 61, projek tersebut membuktikan keprihatinan kerajaan pimpinan Barisan Nasional (BN) kepada golongan penduduk berpendapatan rendah di kawasan tersebut untuk memiliki rumah.

"Memang kami amat menantikan projek-projek seperti Taman 1 Malaysia ini yang memberi banyak manfaat kepada penduduk berpendapatan rendah.

"Jika berpeluang, saya akan membeli sebuah rumah di taman tersebut kerana harganya yang amat berpatutan," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di sini hari ini.

Pandangan sama disuarakan pekerja ladang kelapa sawit, V. Indra, 46, yang mengalu-alukan projek untuk rakyat pelbagai kaum itu.

"Saya sudah memiliki sebuah rumah, tetapi pasti akan membeli sebuah lagi rumah di Taman 1 Malaysia ini apabila ia siap kelak untuk anak lelaki saya.

"Dengan pelbagai kemudahan lain disediakan seperti kuil, sekolah, balai raya dan deretan kedai, kawasan ini pasti akan membangun dengan cepat dalam tempoh beberapa tahun sahaja," katanya.

Bagi penoreh getah, P. Leela, 49, selain harga rumah yang berpatutan, dia tertarik untuk memiliki rumah tersebut kerana didiami pelbagai kaum di negara ini.

Selain itu, katanya, nama Taman 1Malaysia juga unik sejajar dengan gagasan 1 Malaysia yang diperkenalkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Sebuah kawasan perumahan kos sederhana dikenali Taman 1Malaysia akan dibina di Air Merbau di sini dalam usaha kerajaan menyediakan kediaman mampu milik khususnya kepada rakyat di negeri ini.

Projek dilaksanakan kerajaan negeri melalui Yayasan Melaka yang dijangka siap dua tahun lagi itu ditawarkan kepada semua kaum berpendapatan rendah, sekali gus mewujudkan satu komuniti penduduk pelbagai bangsa dalam suasana harmoni.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, pembangunan Taman 1 Malaysia membabitkan kawasan seluas 100 ekar yang mengandungi 1,560 unit rumah kluster.

"Setiap unit rumah berkeluasan 720 kaki persegi ini yang mempunyai dua bilik tidur, dua bilik mandi, ruang tamu dan dapur akan dijual pada harga antara RM60,000 dan RM72,000.

"Taman ini akan turut mengandungi sebuah masjid, kuil, balai raya, tadika dan kawasan lapang untuk tujuan riadah dan projek dijangka siap dalam tempoh 24 bulan," katanya.

Mohd. Ali yang juga Pengerusi Yayasan Melaka berkata demikian pada Majlis Pelancaran dan Pecah Tanah Taman 1 Malaysia di Aair Merbau, di sini hari ini.

Hadir sama Timbalan Pengerusi Yayasan Melaka, Datuk Tahir Hasan dan Pengurus Besar Yayasan Melaka Sharabuddin Kudus.

Menurut Mohd. Ali, di samping itu, sebanyak 114 unit rumah teres kos sederhana rendah berkeluasan 20 kaki X 60 kaki akan turut dibina dan dijual pada harga RM90,000 sebuah.

Turut dibina, menurut beliau ialah 19 unit kedai satu tingkat bersaiz 20 kaki X 65 kaki dan setiap sebuah dijual pada harga RM145,000.

"Antara kemudahan lain yang disediakan di Taman 1 Malaysia ialah sebuah sekolah rendah Kebangsaan, dan sekolah rendah jenis Kebangsaan Tamil.

"Matlamat utama projek ini adalah memberi peluang kepada semua kaum khasnya di kawasan Air Merbau ini memiliki sebuah rumah yang sempurna dan lengkap dengan pelbagai kemudahan asas," katanya.

Tambahnya, usaha itu juga selaras dengan hasrat kerajaan negeri untuk merapatkan jurang kemajuan antara masyarakat bandar dengan luar bandar.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan