Jumaat, 25 Februari 2011

Utusan Online - Politik

Utusan Online - Politik


Hasan Ali bakal disingkir?

Posted:

Hasan Ali bakal disingkir?

Hasan Ali bakal disingkir?

SHAH ALAM 25 Feb. – UMNO Selangor tidak menolak kemungkinan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim akan menyingkirkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gombak Setia, Datuk Dr. Hasan Mohamed Ali daripada senarai Exco Selangor.

Ketua Penerangannya, Abdul Shukor Idrus berkata, beliau difahamkan, Hasan yang ketika ini memegang portfolio Hal Ehwal Agama, Adat-Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam merupakan antara calon yang akan digugurkan sekiranya rombakan barisan Exco negeri dibuat.

Menurutnya, penyingkiran Hasan bakal berlaku kerana Pesuruhjaya Pas Selangor itu dilihat seringkali tidak sehaluan dengan dasar Abdul Khalid melibatkan pentadbiran Selangor antaranya isu penjualan arak, pusat hiburan, rumah urut dan sebagainya.

Yang terbaru ujarnya, tindakan Hasan yang tidak menyokong tindakan kerajaan negeri membantah pelantikan Datuk Mohammed Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK).

"Menteri Besar (Abdul Khalid) sebelum ini menyatakan kemungkinan akan mengadakan rombakan Exco kerajaan negeri dengan alasan untuk memantapkan pentadbiran. Saya tidak menolak kemungkinan Hasan merupakan antara senarai calon Exco yang bakal digugurkan.

"Saya berpandangan bahawa Hasan sebelum ini dilihat seolah-olah sebagai 'berhaluan kiri' dalam pentadbiran kerajaan negeri dalam beberapa isu. Malah, khabar angin mengenai kedudukan Hasan ini turut tersebar luas menerusi laman-laman blog.

"Sekiranya benar dakwaan ini, ia hanyalah percaturan politik di antara DAP dan PKR yang melihat bahawa Pas sebenarnya tidak memberi apa-apa kepentingan kepada mereka.

"Jika PKR dan DAP mahu menggugurkan Exco, mereka boleh berbuat demikian terhadap Ronnie Liu kerana banyak mencetuskan masalah kepada pentadbiran," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Pada 21 Februari lalu, Abdul Khalid menerusi laporan sebuah portal berita mengesahkan telah mengadakan perbincangan dengan rakan-rakan dalam pihak pembangkang di negeri itu mengenai kemungkinan merombak barisan Exco kerajaan negeri.

Menurutnya, perbincangan itu diadakan bagi mengukuhkan lagi pentadbiran kerajaan Selangor tetapi beliau enggan memberikan penjelasan lanjut mengenai perbincangan itu.

Bagaimanapun, Abdul Khalid kemudian menafikan akan mengadakan rombakan tersebut pada 23 Februari lalu apabila menyatakan tiada sebarang perbincangan mengenai perkara itu melibatkan Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan Pas.

Dalam perkembangan lain, Abdul Shukor meminta kerajaan negeri supaya melaksanakan audit terhadap Penasihat Ekonomi Selangor, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang didakwa tidak memberi apa-apa keuntungan kepada pembangunan di Selangor.

Katanya, pelaksanaan audit berkenaan haruslah disusuli dengan penilaian terhadap sumbangan pelaburan yang telah dibawa masuk oleh Anwar ke Selangor termasuk kos kewangan operasi yang dibelanjakan pejabat penasihat ekonomi negeri itu.

"Sejak kerajaan negeri lantik Anwar sebagai penasihat ekonomi pada 2009, berapa banyak sumbangan yang beliau berikan kepada negeri? Jika diikutkan jumlah pelaburan di negeri ini tidak begitu memberangsangkan seperti sebelum 2008.

"Malah, pelaburan di negeri ini dilihat hasil kerja keras yang dilakukan Kerajaan Persekutuan menerusi insentif-insentif dan dasar pentadbiran pusat di bawah pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak," tegasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Mahasiswa dibimbangi jadi 'kader' pembangkang

Posted:

Mahasiswa dibimbangi jadi 'kader' pembangkang

Mahasiswa dibimbangi jadi 'kader' pembangkang

KUALA LUMPUR 25 Feb. - Golongan mahasiswa di negara ini seharusnya menumpukan perhatian kepada pelajaran dan tidak terikut-ikut dengan rentak pembangkang.

Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Syed Ali Alhabshee berkata, perkara yang berlaku pada pilihan raya kampus di universiti awam baru-baru ini cukup membimbangkan kerana mahasiswa dilihat cuba dijadikan alat politik pembangkang.

Ini jelasnya, sebagai usaha mereka menguasai kerajaan pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti.

"Bukan rahsia lagi bahawa pembangkang khususnya Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadikan mahasiswa sebagai alat untuk meneruskan gerakan reformasi membangkitkan kemarahan rakyat terhadap kerajaan.

"Kita tidak pernah takut untuk berdepan dengan Anwar tetapi kita kesal kerana mahasiswa sepatutnya menumpukan perhatian kepada pelajaran.

"Lebih dikesali, universiti dijadikan gelanggang politik oleh pembangkang untuk melebarkan pengaruh mereka di kalangan mahasiswa," katanya dalam blognya, http://umnobahagiancheras.blogspot.com hari ini.

Rabu lalu, lima pengawal keselamatan Universiti Putra Malaysia (UPM) cedera termasuk seorang terpaksa menerima 16 jahitan di tangan semasa cuba menghalang sekumpulan penuntut promahasiswa memasuki pejabat pentadbiran Bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) universiti itu.

Mereka bertindak mengadakan demonstrasi hampir 17 jam memprotes tindakan HEP membatalkan kemenangan 11 calon promahasiswa.

Syed Ali berkata, berkaitan pilihan raya kampus, pembangkang dilihat cuba meracuni pemikiran mahasiswa dengan ideologi politik radikal apabila menjadikan revolusi politik di Asia Barat sebagai aspirasi perjuangan mereka.

Beliau seterusnya menggesa kerajaan memantau kemungkinan gerakan pembangkang di universiti didalangi kakitangan serta pentadbir universiti berkenaan.

"Kita bimbang ada 'musang berbulu ayam' yang cuba menyerap fahaman radikal dan politik liberal di kalangan mahasiswa bagi menjayakan agenda Anwar untuk menumbangkan kerajaan Barisan Nasional (BN)," tegasnya.

Dalam perkembangan lain, beliau turut menggesa pihak berkuasa menyiasat dakwaan kononnya Anwar akan mengadakan 'perhimpunan rakyat' di Dataran Merdeka dalam masa terdekat ini termasuk mengheret pembabitan mahasiswa.

"Jika benar, saya berharap polis perlu bertindak pantas menanganinya," tambahnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan