Rabu, 8 Ogos 2012

Harian Metro: Setempat

Harian Metro: Setempat


Melutut mahu sembunyi

Posted: 07 Aug 2012 04:11 PM PDT

KUALA LUMPUR: "Dia (suspek) melutut sambil merayu meminta bantuan untuk bersembunyi di dalam rumah saya," kata pemilik rumah yang enggan dikenali berusia 40-an.

Beliau berkata demikian ketika menceritakan kejadian dia dirayu seorang wanita berusia lewat 20-an yang cedera dan menjadi buruan polis dalam kejadian jam 2 petang di rumahnya di Jinjang Selatan, di sini, semalam.


Menurutnya, dia tidak sampai hati melihat wanita itu dalam keadaan kesakitan dan berlumuran darah membenarkannya bersembunyi di dalam rumah.

"Saya bagaimanapun menjadi gelisah selepas membenarkan dia masuk ke dalam rumah. Saya kemudian menghubungi anak lelaki yang bekerja dan menceritakan apa yang berlaku.


"Anak saya menasihatkan supaya mengunci semua pintu dan tingkap rumah sebelum menunggunya pulang," katanya.


Katanya, selepas dinasihatkan berulang-kali, dia akur untuk menghubungi polis dan melaporkan kejadian itu.

"Kira-kira 20 minit kemudian, pasukan polis datang ke rumah dan menahan wanita terbabit," katanya.


Menurut sumber, sebelum kejadian, wanita terbabit bersama tiga lagi rakannya berusia antara 20 hingga 30 tahun dilaporkan melarikan sebuah kereta Volkswagen GTI di Ampang Jaya sebelum pemiliknya melaporkan kehilangan kenderaannya. "Pihak berkuasa kemudian mengesan kedudukan kenderaan itu menggunakan Sistem Pengesanan Global (GPS) dan mendapati kenderaan itu sedang bergerak di Jalan Duta," katanya.

"Sepasukan polis kemudian dimaklumkan mengenai kejadian itu dan bergegas ke Jalan Duta untuk menghalang kenderaan itu," katanya.


Sumber berkata, suspek dan rakannya merempuh sekatan berkenaan menyebabkan polis terpaksa melepaskan tembakan amaran.


"Menyedari dikejar polis, kumpulan itu memecut laju. Suspek yang gagal mengawal kenderaan terbabas sebelum merempuh pagar sebuah rumah di Jinjang Selatan.


"Dua lelaki yang gagal keluar daripada kereta itu dicekup serta-merta manakala wanita berkenaan dan seorang lagi rakannya sempat melarikan diri," katanya.


Katanya, disebabkan tercedera, mangsa kemudian meminta bantuan daripada pemilik sebuah rumah di kawasan berkenaan untuk berlindung dari buruan polis.


Menurutnya, mangsa hanya mampu berlindung hampir 20 minit di rumah itu sebelum pemiliknya menghubungi polis memaklumkan perkara itu menyebabkan wanita terbabit dicekup.


Wanita itu kemudian dihantar ke hospital berhampiran untuk rawatan manakala dua lagi rakannya dibawa ke balai polis untuk siasatan dan tindakan lanjut.


Difahamkan, rakan suspek belum dicekup dan usaha memburu giat dijalankan.


Sementara itu, Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (Operasi dan Risikan) Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Arasa mengesahkan penahanan terbabit.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/08/08


Penantian 3 tahun berakhir

Posted: 07 Aug 2012 04:05 PM PDT

KUALA LUMPUR: Penantian penduduk sekitar Bukit Jalil dan Sri Petaling di sini khususnya penghuni Apartmen Vista Komanwel selama tiga tahun berakhir selepas laluan masuk ke Lebuhraya Kesas menghala ke Kuala Lumpur-Cheras dari arah kediaman mereka, dibuka sejak Jumaat lalu.

Pembukaan susur sejauh 200 meter itu sekali gus memberi manfaat kepada kira-kira 4,000 pengguna jalan raya berkenaan sepanjang dua jam waktu puncak setiap pagi bagi memasuki lebuh raya terbabit terutama pada hari bekerja.


Ketua Pasukan 1Malaysia MCA Wilayah Persekutuan yang juga Ahli Lembaga Penasihat Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Banie Chin berkata, sejak susur itu siap pada 2009, penduduk tertanya-tanya mengapa masih ditutup sedangkan jalan itu sudah sempurna untuk kegunaan orang ramai.

Berikutan itu, pihaknya mengambil inisiatif mengajukan masalah berkenaan kepada pihak atasan DBKL dan Mei lalu, lawatan diadakan membabitkan pihaknya sendiri serta DBKL ke kawasan susur terbabit.


"Kami memang menerima banyak aduan berhubung perkara ini terutama daripada pengguna dari arah Bukit Jalil yang terpaksa membuat pusingan U di Jalan 1/149d kira-kira 200 meter dari susur berkenaan untuk masuk ke Kesas walhal mereka tak perlu berbuat demikian jika ia tidak ditutup.


"Kini, laluan ini sudah boleh digunakan dan mereka tidak lagi perlu membuat pusingan U atau menggunakan jalan lain yang lebih jauh untuk masuk ke Kesas, antaranya melalui Stadium Bukit Jalil atau Carrefour Taman Sri Petaling," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/08/08


Tiada ulasan:

Catat Ulasan