Jumaat, 20 Mei 2011

Utusan Online - Pahang

Utusan Online - Pahang


Amalkan gaya hidup sihat

Posted:

Amalkan gaya hidup sihat

Amalkan gaya hidup sihat

Oleh NOREHAN SALEH
utusanpahang@utusan.com.my


Maznah Mazlan (duduk kiri) bermesra dengan seorang kanak-kanak orang kurang upaya, Mohd. Aminuddin Abdul Manan, 9, pada Program Pemimpin Bersama Rakyat Gugusan Felda Perantau Damai di Muadzam Shah, kelmarin.


MUADZAM SHAH 20 Mei - Masyarakat di negeri ini diminta mengamalkan gaya hidup sihat yang secara tidak langsung akan meningkatkan kadar jangka hayat masing- masing bagi meneruskan kehidupan.

Ahli Dewan Undangan Negeri Muadzam Shah, Senator Datuk Maznah Mazlan berkata, purata kadar jangka hayat dalam negara sehingga kini adalah 74 tahun berbanding di Afrika yang mencatatkan usia sehingga 45 tahun.

"Masyarakat perlu memahami dan mengetahui tentang amalan tersebut, kerana ia secara tidak langsung dapat meningkatkan kesihatan diri mereka.

"Bukan itu sahaja, kadar jangka hayat tersebut juga menunjukkan bahawa taraf teknologi dalam negara semakin tinggi," katanya kepada pemberita selepas program Pemimpin Bersama Rakyat di Gugusan Felda Perantau Damai di Felda Keratong 8 di sini, semalam.

Maznah juga berbangga kerana masih ada yang mengekalkan kesihatan sehingga kadar jangka hayatnya mencecah lebih 80 tahun.

Katanya, contoh tersebut dapat dilihat apabila terdapat 15 orang di Felda Keratong 8 yang berusia lebih 80 tahun.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

32 Perpustakaan Jalur Lebar

Posted:

32 Perpustakaan Jalur Lebar

32 Perpustakaan Jalur Lebar

MARAN 20 Mei - Sebanyak 32 perpustakaan desa di negeri ini akan dinaikkan taraf kepada Perpustakaan Jalur Lebar (PJL) bagi membolehkan komuniti luar bandar mengakses maklumat menerusi Internet.

Pengarah Prasarana dan Teknologi Maklumat Perpustakaan Negara, Salbiah Mohd. Yusof berkata, 64 perpustakaan itu di negeri akandinaikkan taraf secara berperingkat- peringkat.

Menurut beliau, kelebihan yang bakal dinikmati pengunjung terlibat adalah membuat pinjaman buku secara dalam talian dari Perpustakaan Negara di Kuala Lumpur.

''Penduduk kampung yang akan menikmati kemudahan itu perlu memanfaatkannya bagi meningkatkan pengetahuan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) supaya mereka tidak ketinggalan,'' katanya kepada Utusan Malaysia pada Karnival Promosi dan Kesedaran PJL Kampung Senggora dekat sini, semalam.

Karnival tersebut dirasmikan oleh Ahli Parlimen Maran, Datuk Ismail Abdul Muttalib.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rosnainah berakit di Sungai Pahang

Posted:

Rosnainah berakit di Sungai Pahang

Rosnainah berakit di Sungai Pahang

JERANTUT 20 Mei - Usaha kerajaan negeri menganjurkan Ekspedisi Berakit Antarabangsa Sungai Pahang baru- baru ini, memberi peluang kepada golongan belia mengamalkan gaya hidup sihat berkonsepkan Malaysia Cergas.

Seorang belia Kampung Pagi di sini, yang menghiasi ruangan Gadis Pahang minggu ini, Rosnainah Ahmad (gambar) 23, berkata, keindahan sungai itu membuatkan golongan tersebut termasuk dirinya teruja menyertai program berkenaan.

Dia yang mewakili Persatuan Belia 4B kampungnya yang menyertai ekspedisi tersebut berkata, sejak dimaklumkan tentang program itu, dia tidak melepaskan untuk peluang menyertainya.

"Rumah saya terletak di pesisiran Sungai Tembeling dan banyak mengajar erti kehidupan berasaskan sungai dan hidupan akuakultur.

"Saya kerap berakit atau berperahu bersama rakan di Hulu Tembeling untuk mengisi masa lapang, selain menimba pengalaman sebelum menyertai ekspedisi itu," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan