Jumaat, 17 Februari 2012

Utusan Online - Muka Hadapan

Utusan Online - Muka Hadapan


Internet dominasi jenayah siber

Posted:

Internet dominasi jenayah siber

Internet dominasi jenayah siber

Oleh KHAIRUL ABIDIN NUAR
khairul.nuar@utusan.com.my

IPOH 16 Feb. - Jenayah penipuan internet mencatatkan jumlah aduan tertinggi melibatkan insiden keselamatan siber yang dilaporkan di negara ini awal tahun ini.

Ketua Pegawai Eksekutif Cyber Security Malaysia, Prof. Datuk Husin Jazri berkata, daripada 954 aduan yang diterima oleh Pusat Bantuan Cyber999 Januari lepas, 492 daripadanya adalah berbentuk penipuan.

"Angka ini melibatkan kegiatan memancing maklumat pengguna Internet atau phising (346), penipuan Nigeria (45), penipuan pekerjaan (38), penipuan dalam talian (28), laman web palsu (19), penipuan pembelian (10), penyamaran (empat) dan penipuan loteri (dua).

"Selain penipuan, kita juga menerima aduan berupa gangguan siber melibatkan buli (21), intipan (tiga) serta kenyataan berbentuk seksual dan perkauman yang masing-masing terdiri daripada satu kes," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas sambutan Hari Internet Lebih Selamat kali ketiga yang julung kalinya diadakan di luar Lembah Klang di sini hari ini.

Majlis disempurnakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT), Sumber Manusia, Sains dan Teknologi negeri, Datuk Mohamad Zahir Abdul Khalid.

Hadir sama Ketua Pegawai Eksekutif KPerak Implementation and Coordination Corporation, Prof. Madya Dr. Ahmad Kamil Mahmood.

Dalam pada itu, beliau berkata, peningkatan jenayah siber yang semakin bertambah adalah didorong oleh perluasan capaian internet pada masa kini.

Sehubungan itu, katanya, pendidikan dan kesedaran terhadap penggunaan ICT perlu diterapkan terutamanya buat generasi muda supaya mereka mampu terhindar daripada ditipu di alam siber.

"Kalau 10 tahun dahulu, ancaman virus sering menjadi masalah kepada pengguna siber, namun kini, ia telah berubah.

"Perbuatan manusia sendiri yang memanipulasikan elemen tamak, tidak ambil endah, perasaan takut serta percaya seseorang itu terhadap sesuatu yang diterimanya di internet," katanya.

Dalam perkembangan berlainan, Mohamad Zahir berkata, kadar penembusan jalur lebar di negeri Perak dijangka mencecah 60 berbanding 52 peratus ketika ini.

Justeru itu, beliau mengalu-alukan inisiatif sambutan tersebut yang selari dengan wawasan kerajaan negeri untuk menjadikan Perak sebagai sebuah bandar raya digital berlandaskan konsep Securing Digital City.

131 projek EPP jana ekonomi negara

Posted:

131 projek EPP jana ekonomi negara

131 projek EPP jana ekonomi negara

Oleh ABDUL RASHID ABDUL RAHMAN
utusansabah@utusan.com.my


NAJIB Tun Razak bersalaman dengan orang ramai pada majlis perasmian Projek Ammonia Urea Sabah di Sipitang, semalam. Turut hadir Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman. - BERNAMA


KOTA KINABALU 16 Feb. - Sebanyak 131 Projek Permulaan (EPP) yang boleh menjana pendapatan per kapita sebanyak RM48,000 digariskan dalam pelbagai sektor bagi meningkatkan pertumbuhan ekonomi negara menjelang 2020.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, selain itu, program yang digerakkan dalam 12 Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) itu mampu mewujudkan 3.3 juta peluang pekerjaan baru.

Menurut beliau, daripada jumlah itu sebanyak 31 EPP dikenal pasti di Sabah dengan sasaran pelaburan sebanyak RM77.5 bilion menjelang tempoh sama.

"Ia dijangka mencipta hampir 150,000 pekerjaan baru seterusnya membantu meningkatkan ekonomi Sabah kepada purata sembilan peratus setahun.

"Sabah diunjurkan mencapai Pendapatan Negara Kasar (GNI) sebanyak RM110 bilion dan pendapatan per kapita kira-kira RM32,400 atau 72 peratus daripada sasaran nasional dalam tempoh yang sama," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis pelancaran Hari Terbuka Koridor Pembangunan Sabah (SDC)-Program Koridor dan Bandar Utama di sini hari ini.

Turut hadir Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman; Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala; Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Seri Salleh Tun Said Keruak; Ketua Pegawai Eksekutif Petronas, Datuk Shamsul Azhar Abbas dan Ketua Eksekutif Pihak Berkuasa Pembangunan dan Pelaburan Sabah (SEDIA), Datuk Dr. Mohd. Yaakub Johari.

Pada majlis itu, Najib turut menyampaikan peruntukan dana mudah cara bernilai RM459.2 juta bagi membangunkan enam projek terpilih di negeri ini.

Projek berkenaan adalah Pusat Peranginan Sipadan-Bakau di Tawau (RM49 juta), Loji Janakuasa Geoterma (RM35 juta), Pusat Konvensyen dan Teknologi Antarabangsa Penampang (RM19.9 juta), Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (RM250 juta), Pusat Perubatan Gleneagles Kota Kinabalu (RM47.7 juta) dan Pusat Peranginan Integrasi Dalit Bay (RM57.6 juta).

Perdana Menteri turut menyaksikan perjanjian pembelian tenaga antara Sabah Electricity Sdn. Bhd. (SESB) dan Kimanis Power Sdn. Bhd.

Melalui perjanjian berkenaan, Kimanis Power Sdn. Bhd. bersetuju menyalurkan 300 megawatt tenaga elektrik kepada SESB dalam tempoh 21 tahun.

Akhbar Jerusalem Post puji Anwar

Posted:

Akhbar Jerusalem Post puji Anwar

Akhbar Jerusalem Post puji Anwar

Oleh MOHD. ASRON MUSTAPHA
mohdasron.mustapha@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 16 Feb. - Akhbar terkemuka Israel, The Jerusalem Post menerusi penulisnya, Michael Ordman menyambut baik sokongan Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap segala usaha yang dapat menjamin keselamatan negara haram itu.

Ordman yang diiktiraf pemikirannya oleh Jerusalem Post kerana prihatin terhadap teknologi bagi menjamin kelangsungan Israel berkata, beliau secara peribadi gembira dengan kenyataan yang dibuat Ketua Pembangkang itu.

"Dari segi politik dunia, secara peribadi saya suka dengan berita bahawa Ketua Pembangkang Malaysia mengiktiraf Israel ketika ditanya sama ada Anwar bersedia membuka hubungan diplomatik dengan Israel," katanya.

Beliau berkata demikian sebagaimana dipetik dalam entri terbarunya bertajuk We have lift-off yang ditulis pada 6 Februari lalu, di laman web Jerusalem Post, http://blogs.jpost.com.

Ini bukan kali pertama 'lidah' Israel itu memuji Anwar kerana pada 20 Mac 2008, akhbar sama menerusi rencana bertajuk Anwar Ibrahim: Malaysia's Future Prime Minister?' turut menyanjung Ketua Pembangkang tersebut.

Pada 26 Januari lalu, akhbar The Wall Street Journal menyiarkan kenyataan kontroversi Anwar yang menyokong keselamatan Israel apabila berkata: "Saya menyokong semua usaha untuk menjaga keselamatan negara Israel."

Kenyataan itu mendapat kecaman pelbagai pihak tetapi Anwar menegaskan pendirian tersebut dibuat berdasarkan penyelesaian dua negara dalam isu Israel-Palestin, konsep yang ditentang Pas dan majoriti umat Islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan