Rabu, 8 Februari 2012

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


Dua pegawai TH terlibat 'haji ekspres' didakwa hari ini

Posted:

Dua pegawai TH terlibat 'haji ekspres' didakwa hari ini

Dua pegawai TH terlibat 'haji ekspres' didakwa hari ini

Oleh WAN NORHAYATI WAN ALIAS
jenayah@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 8 Feb. - Dua pegawai Lembaga Tabung Haji yang dipercayai terlibat dalam sindiket melangkau giliran menunaikan haji atau 'haji ekspres' dijangka didakwa di Mahkamah Sesyen, Jalan Duta di sini esok.

Kedua-duanya berusia 30-an dan 40-an itu akan didakwa di bawah Seksyen 5(1) akta Jenayah Komputer 1997 dan Seksyen 17(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009.

Menurut sumber, seorang daripadanya dikatakan telah membuat capaian ke Pangkalan Data Tabung Haji dan memasukkan rekod jemaah haji menggunakan program khas tanpa kuasa.

Katanya, ia sekali gus menyebabkan pengubahsuaian kandungan pangkalan data sistem haji untuk Lembaga Tabung Haji.

"Seorang lagi didakwa telah secara rasuah menerima suapan sebagai upah untuk menguruskan nama-nama jemaah haji yang tidak layak menunaikan haji pada 2010," kata sumber itu.

Difahamkan, tarikh pendakwaan kes itu telah dipercepatkan selepas isu tersebut mendapat perhatian ramai.

Sabtu lalu, Utusan Malaysia melaporkan satu sindiket haji ekspres dikesan beroperasi sejak 2009 dengan menawarkan orang ramai melangkau giliran bagi menunaikan ibadat haji.

Difahamkan, sindiket itu turut dianggotai oleh pegawai Tabung Haji dan beberapa bekas kakitangannya. Kegiatan sindiket itu berjaya dikesan pihak berkuasa pada 2009 apabila mereka dilaporkan meminta suapan bagi membolehkan jemaah haji menunaikan ibadat itu lebih awal daripada jadual.

Sorok dadah dalam omboh

Posted:

Sorok dadah dalam omboh

Sorok dadah dalam omboh


NOOR Rashid Ibrahim (kiri) menunjukkan omboh kereta yang digunakan untuk menyembunyikan dadah jenis syabu pada sidang akhbar di Bukit Aman, semalam.


KUALA LUMPUR 8 Feb. - Polis berjaya menumpaskan cubaan mengedar 2.8 kilogram dadah jenis syabu yang disorokkan di dalam 16 buah omboh kenderaan dalam serbuan di sebuah rumah kedai di Taman Orkid, Cheras di sini pada 1 Februari lalu.

Taktik terbaru itu didalangi warga Afrika ekoran penahanan dua lelaki masing-masing dari Nigeria dan Guinea serta seorang wanita tempatan yang berusia 24 hingga 42 tahun dalam serbuan pukul 6 petang.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Noor Rashid Ibrahim berkata, hasil pemeriksaan menemui satu guni plastik yang mengandungi empat kotak komponen kenderaan itu.

"Setelah diperiksa terdapat bungkusan dadah diletakkan di dalam omboh itu. Kita percaya ia taktik terbaru digunakan tetapi kita yakin ia bukan kali pertama dilakukan mereka," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman di sini hari ini.

Noor Rashid berkata, pihaknya juga berjaya menumpaskan cubaan seorang lelaki warga Singapura untuk menyeludup 1,000 pil Eramin 5 di Taman Austin Perdana, Johor Bharu pada 31 Januari lalu.

Katanya, suspek dikesan bersembunyi di Johor atas kesalahan dadah serta memiliki pelbagai rekod jenayah lain seperti pecah rumah, mencabul dan bergaduh.

Tambahnya, kejayaan itu adalah hasil maklumat yang disalurkan oleh Biro Narkotik Pusat Singapura.

"Suspek ditahan bersama seorang wanita tempatan dan seorang wanita Filipina yang kesemua mereka berusia 30 hingga 49 tahun," katanya.

Noor Rashid berkata, kedua-dua kes terbabit melibatkan nilai RM700,000 dan disiasat di bawah Seksyen 39(B) Akta Dadah Berbahaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan