Isnin, 16 Mei 2011

Utusan Online - Mahkamah

Utusan Online - Mahkamah


'Anwar adalah Lelaki Y, DNA mereka sepadan'

Posted:

'Anwar adalah Lelaki Y, DNA mereka sepadan'

'Anwar adalah Lelaki Y, DNA mereka sepadan'

KUALA LUMPUR 16 Mei - Mahkamah Tinggi di sini hari ini menerima keterangan dua ahli kimia yang mendapati bahawa asid deoksiribonukleik (DNA) Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah sepadan dengan DNA Lelaki Y yang ditemui di dalam rektum bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan.

Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah menyatakan, walaupun barisan pembelaan memohon agar keterangan Dr. Seah Lay Hong dan Nor Aidora Saedon ditolak kerana terlalu banyak keraguan, mahkamah tidak mempunyai alasan untuk berbuat demikian.

Beliau dalam penghakimannya menyatakan, ini kerana selain meneliti keterangan kedua-dua pakar tersebut di mahkamah, maklumat latar belakang mereka juga menunjukkan bahawa Lay Hong dan Nor Aidora mempunyai pengetahuan, latar belakang pendidikan dan pengalaman yang tiada cacat cela.

''Bukti ini (padanan DNA Anwar dan Lelaki Y), jika diterima masuk, membuktikan bahawa penyumbang air mani yang tidak dikenali dan dinamakan Lelaki Y yang ditemui di dalam dubur pengadu berasal daripada tertuduh,'' katanya.

Selain itu, terdapat bukti daripada tiga doktor yang memeriksa mangsa pada 28 Jun 2008 di Pusat Khidmat Krisis Sehenti (One Stop Crisis Centre - OSCC) Hospital Kuala Lumpur (HKL); Dr. Siew Sheue Feng, Dr. Razali Ibrahim dan Dr. Khairul Nizam Hassan, serta Lay Hong yang menyokong keterangan Mohd. Saiful Bukhari bahawa telah berlakunya penetrasi.

''Keterangan ketiga-tiga doktor itu berdasarkan latar belakang mangsa dan lokasi calitan-calitan kapas diambil juga secara positif merumuskan bahawa telah berlaku kemasukan zakar ke dalam dubur mangsa,'' katanya.

Merujuk kepada ketiadaan kesan luka pada bahagian dubur, hakim tersebut menyatakan, Sheue Feng dan Khairul Nizam dalam keterangan mereka telah menjelaskan bahawa penetrasi boleh berlaku tanpa sebarang kecederaan atas beberapa faktor termasuk penggunaan pelincir.

Mengenai isu pencemaran dan degradasi, hakim itu memberitahu, tiada bukti-bukti lain bahawa keadaan tersebut wujud sehingga boleh menjejaskan profil DNA diperoleh.

Ujarnya, Lay Hong dalam keterangannya menyatakan bahawa degradasi akan sentiasa berlaku dalam mana-mana sampel DNA tetapi apa yang penting ialah tahap keseriusannya.

''Walaupun terdapat kemungkinan berlakunya degradasi tetapi ia tidak cukup untuk memusnahkan DNA. Dalam kes ini, saksi pendakwa kelima (Lay Hong) menyatakan bahawa profil DNA yang diperoleh daripada calitan-calitan putik kapas adalah jelas,'' ujarnya.

Selain itu, keterangan doktor- doktor yang memeriksa mangsa di HKL turut menunjukkan bahawa setiap sampel yang diambil daripada tubuh Mohd. Saiful Bukhari telah dimasukkan ke dalam bekas steril, dimeterai dan dilabel sebelum diserahkan kepada pegawai penyiasat untuk diberikan kepada Lay Hong.

Atas sebab itu, mahkamah mendapati kemungkinan berlakunya sebarang pencemaran ke atas sampel-sampel selepas ia diperoleh adalah sangat terpencil.

Mengenai isu pegawai penyiasat mengganggu bahan bukti apabila membuka bungkusan plastik mengandungi sampel-sampel yang diambil itu, Hakim Mohamad Zabidin menyatakan tiada cara Supritendan Judy Blacious Pereira untuk berbuat demikian.

Ujar beliau, pada ketika barang-barang kes dari lokap Bahagian Siasatan Jenayah Berat (D9) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur pada 17 Julai 2008, sampel-sampel yang diambil di OSCC telah diserahkan kepada Lay Hong dan telah berada di Jabatan Kimia Malaysia.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ketua Pembangkang 'angkat sumpah' beri keterangan 6 Jun

Posted:

Ketua Pembangkang 'angkat sumpah' beri keterangan 6 Jun

Ketua Pembangkang 'angkat sumpah' beri keterangan 6 Jun

KUALA LUMPUR 16 Mei - Selepas sekian lama menunggu, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim akhirnya akan 'mengangkat sumpah' pada 6 Jun ini dengan bersaksikan beberapa orang peguam belanya termasuk Karpal Singh.

Bagaimanapun, sumpah yang bakal dibuat itu bukanlah sumpah laknat seperti yang dilakukan oleh bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan dan ahli perniagaan, Datuk Shazryl Eskay Abdullah sebaliknya ia adalah sumpah untuk memberi keterangan benar, tiada yang tidak benar melainkan benar belaka.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu dijangka mengangkat sumpah tersebut di Mahkamah Tinggi di sini pada perbicaraan kes liwat membabitkan dirinya dan Mohd. Saiful Bukhari dari kandang saksi selaku saksi pembelaan yang pertama.

Barisan pembelaan pada ketika ini, telah menyenarai pendek antara 25 ke 30 orang yang bakal dipanggil memberi keterangan di peringkat bela diri itu.

Antara mereka yang disenaraikan ialah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri beliau, Datin Seri Rosmah Mansor.

Turut disebut-sebut sebagai saksi ialah doktor dari Hospital Pusrawi ketika kejadian, Dr. Muhammad Osman Abdul Hamid yang merupakan doktor perubatan pertama ditemui oleh Mohd. Saiful Bukhari sebelum membuat laporan polis dan diperiksa olah pakar-pakar dari Hospital Kuala Lumpur (HKL) pada 28 Jun 2008.

Doktor itu juga dikatakan individu yang bertanggungjawab menghasilkan laporan perubatan kontroversi yang menyebut mengenai kemasukan objek plastik ke dalam dubur mangsa.

Selain itu, pakar-pakar yang dilantik oleh Anwar sebelum ini dijangka memberi keterangan pada perbicaraan yang dijadualkan berlangsung selama sebulan.

Tiga orang pakar tersebut ialah pakar asid deoksiribonukleik (DNA), Dr. Brian McDonald dari Sydney, Australia dan dua pakar forensik, Dr. C. Damodaran dari Chennai, India serta Dr. David Wells dari Melbourne, Australia.

Peguam Karpal Singh ketika ditemui pemberita selepas selesai prosiding hari ini memberitahu, bakal-bakal saksi tersebut akan ditemu bual oleh pasukan pembelaan di sebuah bilik di Kompleks Mahkamah terlebih dahulu sebelum menentukan sama ada mereka layak dipanggil sebagai saksi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan