Ahad, 15 Mei 2011

Utusan Online - Mahkamah

Utusan Online - Mahkamah


Remaja dihukum gantung

Posted:

Remaja dihukum gantung

Remaja dihukum gantung

Oleh JAMLIAH ABDULLAH
utusankedah@utusan.com.my


Ridzuan Taib dibawa keluar setelah dijatuhi hukuman gantung sampai mati kerana membunuh neneknya di Mahkamah Tinggi, Alor Setar, Kedah, semalam.


ALOR SETAR 15 Mei – Tiga tahun lalu, seorang remaja sanggup menikam dan menjerut leher neneknya sehingga mati setelah gagal memperoleh wang RM50 untuk keluar bersama kekasih.

Di sebalik kekesalan kerana membunuh darah daging sendiri itu, remaja terbabit hari ini pasrah apabila dikenakan hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini atas kesalahan berkenaan.

Keputusan tersebut dibuat oleh Hakim Datuk Mohd. Azman Husin setelah tertuduh, Ridzuan Taib, 21, disabitkan atas pertuduhan yang dihadapinya selepas keterangan pembelaannya gagal menimbulkan sebarang keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan.

Terdahulu, Hakim Mohd. Azman sempat bertanya kepada tertuduh sama ada pada firasatnya dia akan didapati bersalah dan akan menerima hukuman gantung sampai mati atau sebaliknya dan dijawabnya: "Saya pasrah tuan hakim."

Sebaik sahaja hukuman dijatuhkan, tertuduh dilihat teresak-esak di kandang tertuduh, sementara di galeri awam beberapa ahli keluarga termasuk ibunya turut mengalirkan air mata.

Mengikut pertuduhan, Ridzuan didakwa membunuh Basah Ahmad, 75, di rumah No. 15, Taman Berlian, Jitra antara pukul 9 pagi hingga 3.15 petang pada 11 Mei 2008.

Pendakwaan dilakukan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Norhayati Ibrahim mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori.

Ridzuan yang berasal dari Kampung Pulau Pak Ubin, Jitra dalam pembelaannya sebelum ini menyatakan, pembunuhan tersebut dilakukan oleh bekas teman wanitanya, Norain Mutalid.

Mohd. Azman dalam penghakimannya bagaimanapun menyifatkan keterangan tertuduh bersifat penafian semata-mata dengan meletakkan kesalahan kepada teman wanitanya.

Mengikut fakta kes, Ridzuan yang berusia 18 tahun ketika kejadian, pergi ke rumah neneknya untuk meminta wang RM50 bagi membolehkan dia keluar bersama teman wanita.

Keengganan wanita tersebut menyerahkan wang itu menyebabkan tertuduh bertindak di luar kewarasan dengan menjerut lehernya dengan tali selain menikam menggunakan pisau di bahagian abdomen.

Warga emas tersebut turut ditemui dengan kesan lebam pada badan selain mengalami patah tulang rusuk akibat dipukul objek keras.

Tertuduh ditahan beberapa jam selepas kejadian dan hasil pemeriksaan ke atasnya polis berjaya menemui semula kesemua barang kemas milik mangsa seperti gelang dan rantai yang dilaporkan hilang.

Sementara itu, wang RM150 yang disamun tertuduh dikatakan digunakan untuk membeli belah termasuk membeli barangan kosmetik teman wanitanya.

Bagaimanapun tertuduh yang diwakili peguam, Sharif Mat akan mengemukakan rayuan terhadap keputusan kes tersebut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Penoreh edar dadah dihukum gantung

Posted:

Penoreh edar dadah dihukum gantung

Penoreh edar dadah dihukum gantung

ALOR SETAR 15 Mei - Mahkamah Tinggi di sini hari ini menjatuhkan hukuman gantung sampai mati ke atas seorang penoreh getah kerana mengedar 381 gram dadah jenis kanabis empat tahun lalu.

Hakim Datuk Mohd. Azman Husin membuat keputusan itu selepas mendapati pembelaan Nasarudin Mohd. Nopiah, 44, gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap pertuduhan dan disabitkan dengan kesalahan tersebut.

Tertuduh yang berkemeja T putih dan berseluar biru dilihat tenang menerima keputusan itu.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Norhayati Ibrahim mengikut Seksyen 39B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 39B(2) yang membawa hukuman mati mandatori.

Menurut pertuduhan, Nasarudin didakwa mengedar dadah jenis kanabis seberat 381 gram di hadapan sebuah kedai bunga di Taman Wira Mergong di sini pada pukul 5.45 petang 14 Januari 2007.

Hakim dalam prosidingnya memberitahu, keterangan pembelaan tertuduh merupakan satu penafian semata-mata.

Katanya, tertuduh ketika ditangkap membawa plastik hijau berisi dadah itu dan tertuduh memang terlibat dengan jual beli dan pengedaran dadah.

"Tertuduh ada berbincang dengan salah seorang saksi pendakwaan iaitu polis yang menyamar sebagai pembeli untuk memproses jual beli dadah pada 13 Januari 2007 dan serahan akan dibuat pada 14 Januari," katanya.

Peguam tertuduh, Sharif Mat dalam rayuannya memohon mahkamah meringankan hukuman kerana tertuduh mempunyai tanggungan seorang isteri dan tujuh anak yang masih bersekolah selain menjaga ibu bapa yang sakit.

Katanya, ia juga adalah kesalahan pertama dan tertuduh sudah insaf serta berjanji tidak mahu mengulangi kesalahan sama.

Norhayati memohon mahkamah menjatuhkan hukuman setimpal sebagai pengajaran kerana dadah adalah antara musuh utama negara.

Katanya, pengedaran dadah bukan berlaku secara biasa tetapi wujud transaksi melalui penyamaran yang dibuat oleh polis.

"Keperibadian tertuduh hanya boleh diambil sedikit berbanding implikasi akibat dan kemudaratan yang besar kepada masyarakat berikutan pengambilan dadah itu," katanya.

Berdasarkan fakta kes, tertuduh meminta bakal pembeli itu berjumpa di sebuah medan selera di Mergong dan kemudian meminta mengikutnya menaiki kenderaan pacuan empat roda ke kawasan perniagaan di Taman Wira.

Sejurus tiba di situ, sepasukan polis membuat serbuan dan tertuduh melarikan diri sehingga terjatuh ke dalam longkang.

Ketika ditarik dari longkang, sebungkus plastik hijau berisi dadah jenis kanabis masih terlilit pada tangan kanan tertuduh.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan