Khamis, 7 April 2011

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


Menilai jenis pemimpin

Posted:

Menilai jenis pemimpin

Menilai jenis pemimpin

Oleh Aziz Jamaludin Mhd Tahir

MEMINJAM kerangka analisis kepimpinan yang dirumuskan oleh Dr. Azizan Bahari, seorang pensyarah Universiti Utara Malaysia memberikan kita ilham bagi memilih jenis pemimpin yang bakal memimpin kita.

Dalam bukunya, Menjadi Pemimpin (2008), Dr. Azizan memberikan pengukuhan konsep pemimpin kepada empat jenis utama iaitu pemimpin karismatik, pemimpin transaksi, pemimpin yang sentiasa memikirkan kaedah memenangkan dirinya sendiri dan pemimpin transformasi.

Seorang pemimpin karismatik merupakan pemimpin yang popular dan menjadi pujaan pengikutnya. Pemimpin jenis ini, walaupun adakalanya membuat kesilapan, kesilapan yang dilakukan itu tidak dinilai sebagai satu kesilapan. Malah, setiap kali percubaan untuk mendedahkan keburukannya akan dianggap sebagai satu helah, kemudiannya akan dirumuskan sebagai konspirasi. Penyokong setianya tidak boleh menerima kesalahan tersebut, dan sebarang percubaan menjatuhkan pemimpin itu akan ditentang kerana mereka sanggup "mati dan berjuang" mempertahankannya.

Menjadi lebih keutamaan ialah pemimpin karismatik bukan sahaja mampu menghimpunkan ramai pengikut bahkan orang sanggup mendengar ucapannya dengan tekun tanpa menilainya sebagai sesuatu yang bertentangan. Pemimpin jenis ini amat bijak menggunakan lisan dan bahasa badan sehingga ia dilihat hebat, mampu menyelesaikan masalah masyarakat dan gaya retoriknya mempunyai ritma "mega mendung." Pemimpin jenis ini tahu membangkitkan resah melalui kata-kata dan mampu pula memberikan solusi walaupun secara rasionalnya ia adalah sesuatu yang tidak munasabah.

Pemimpin transaksi tidak mempunyai kehebatan berpidato, tetapi ia merupakan pemimpin yang sanggup bekerja keras untuk memenuhi tanggungjawabnya. Pemimpin jenis ini mempunyai idea yang praktikal dan tidak akan membuat janji seandainya tidak mampu dilaksanakan. Pemimpin transaksi mengamalkan gaya kepimpinan sederhana, tidak meninggi diri dan sentiasa berkorban untuk mensejahterakan orang yang dipimpinnya.

Pemimpin ketiga ialah pemimpin yang sentiasa memikirkan kaedah untuk menang sendiri. Pemimpin ini akan menggunakan apa sahaja kaedah dan cara yang difikirkan sesuai asal sahaja kedudukannya dapat dipertahankan. Sifat ini amat bertepatan dengan apa yang dianjurkan oleh Nicollo Micheavelli dan bagi Dr. Azizan ia dikenali sebagai pemimpin 'Halsca' (halal segala cara). Fitnah bukan dilihat sebagai kaedah jijik, malah dianggap sebagai satu strategi politik.

Pemimpin keempat ialah pemimpin transformasi. Pemimpin jenis ini bukan sahaja memberikan ilmu kepada pengikutnya malah turut berusaha membentuk budaya berfikir secara rasional. Ia ikut membudayakan percambahan ilmu dan tidak mudah berjanji untuk menempatkan dirinya sebagai populis.

Pemimpin transformasi adakalanya dilihat mempunyai gaya karismatik, tetapi bukan dengan tujuan untuk menunjukkan kehebatan secara peribadi. Pemimpin transformasi tidak berusaha membentuk kelompok penyokong yang fanatik, tetapi lebih menjurus kepada pembentukan pemikiran penyokongnya secara rasional agar mampu membuat keputusan dengan bijak dan berkesan. Pemimpin jenis ini bercakap dengan menggunakan fakta dan bukannya gemar membuat kesimpulan secara tergesa-gesa.

Seorang pemimpin transformasi sentiasa memberikan fokus selaras dengan tanggungjawabnya sebagai seorang pemimpin. Pemimpin jenis ini meletakkan amanah sebagai pemandu arah dan berusaha sepenuh daya untuk memberikan kesejahteraan kepada orang yang dipimpinnya. Pemimpin transformasi tidak menjadikan kedudukannya sebagai keistimewaan, sebaliknya mengutamakan setiap peluang dan fikirannya untuk memenuhi tuntutan masyarakat.

Perspektif kepimpinan transformasi merupakan sifat kepimpinan yang banyak diberikan penekanan dalam al-Quran. Pemimpin jenis ini akan sentiasa berusaha menunaikan tanggungjawabnya dengan penuh amanah dan bila membuat sesuatu keputusan, ia berdasarkan kepada prinsip keadilan.

Konsep keadilan tidak dicampuradukkan dengan konsep sama rata. Konsep keadilan ialah meletakkan hak ditempat yang sepatutnya, maka dalam memenuhi tuntutan tersebut, ia tetap bersandarkan kepada peraturan dan etika yang telah melembagakan sesuatu perkara. Bagi perkara-perkara yang belum dilembagakan sebagai satu bentuk peraturan dan etika, akan dicari pula satu rumusan yang boleh diterima secara umum.

Dalam konteks ini, pemimpin transformasi tidak akan meminggirkan kelompok minoriti walaupun dalam konteks demokrasi, majoriti menjadi kuasa penentu. Kepentingan minoriti akan dilihat secara saksama, kerana mereka juga mempunyai hak selagi hak tersebut tidak melanggar hak orang lain.

Dalam konteks kepimpinan Islam, menunaikan tanggungjawab, menjaga amanah dan menegakkan keadilan adalah beban yang disandarkan ke atas bahu seseorang pemimpin. Sebagai pemerintah (ulil amri), setiap pengikut pula diwajibkan mentaatinya selagi setiap tingkah laku dan kaedah pemerintahan tersebut tidak menjurus kepada kebongkakan, menolak keyakinan dan melanggar perintah Allah SWT serta mendusta Rasulullah (Surah al-Nisa' ayat 48).

Kekuasaan yang diperoleh seseorang pemimpin adalah atas keizinan-Nya. Seseorang itu tidak boleh menganggap kuasa yang ada padanya adalah hak mutlaknya, kerana sehebat mana manusia cuba mendapatkannya, melalui apa cara sekalipun, jika tanpa restu Allah SWT ia tidak akan memperolehnya. Sejarah manusia yang lupa mengenai kekuasaan Allah SWT banyak berlaku meskipun seseorang itu dilihat hebat – dari jenis pemimpin karismatik – tapi akhirnya kecundang dan jika sempat menjadi pemimpin, di akhir pemerintahannya diselubungi tragedi.

Kita mungkin boleh mengambil contoh Muammar Gadafi sewaktu permulaannya dilihat sebagai wira. Setelah lebih 40 tahun memimpin Libya, Gadafi menjadi musuh dan rakyatnya sedang berjuang untuk menyingkirkannya secara tidak terhormat. Begitu juga dengan nasib yang diterima oleh Hosni Mubarak, terpaksa hidup dalam buangan dan menjadi umpatan.

Di dalam kitab Musnad (jilid 3 halaman 154), Imam Ahmad bin Hanbal memetik hadis Rasullullah SAW yang bermaksud: Tidak ada iman (yang sempurna) bagi orang yang sama sekali tidak ada kepercayaan (beramanah) baginya. Dan tidak ada agama (yang sempurna) bagi orang yang sama sekali tidak menepati janji baginya. (Riwayat Ahmad dan Baihaqi).

Berdasarkan prinsip tersebut, menjadi pemimpin bukanlah bermakna mendapatkan jawatan yang tertinggi. Kedudukan jawatan itu perlu disusuli dengan usaha memenuhi tanggungjawab dan amanah. Ingatan itu perlu sentiasa menjadi gagasan yang wahid bagi seseorang yang ingin menjadi pemimpin sebagai mana maksud hadis: Tidak ada seorang pemimpin yang menjaga urusan umat Islam sekiranya dia mati sedangkan dia ada mengkhianati mereka melainkan Allah SWT haramkan ke atasnya syurga. (Riwayat Syaikhan).

Berdasarkan kerangka analisis kepimpinan jelaslah bahawa pemimpin transformasi amat diperlukan berbanding lain-lain jenis pemimpin. Rasulullah saw diakui dunia sebagai seorang pemimpin yang jujur. Bila berjanji kepada masyarakat yang dipimpinnya, ia tunaikan janji sesuai dengan tuntutan Allah SWT.

Rakyat Malaysia semakin matang menilai pemimpin. Rakyat sentiasa memerhatikan setiap tindak tanduk pemimpin kerana rakyat Malaysia semakin sedar, berilmu dan dapat membaca tingkah laku seseorang pemimpin. Rakyat semakin bijak, tetapi dalam kecerdikan itu jangan tersalah pilih, terlalu banyak musang berbulu ayam yang hanya mencari peluang dengan berlakon dan bersandiwara. Hakikatnya, ayam sereban habis, reban bersepah dengan bulu-bulu ayam, musang hilang setelah kekenyangan.

DATUK AZIZ JAMALUDIN MHD TAHIR

ialah Yang Dipertua Yayasan Dakwah

Islamiyah Malaysia (Yadim)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sentimen pengundi Cina

Posted:

Sentimen pengundi Cina

Sentimen pengundi Cina

Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my


Peniaga di Pasar Sentral Sibu sibuk melayani pelanggan masing-masing ketika kempen parti politik sudah bermula sempena Pilihan Raya Negeri Sarawak Ke-10. - Bernama


Trio Utusan Malaysia tiba di Sibu dari Mukah, lewat petang semalam. Sibu antara bandar Cina yang dihuni etnik Foochow yang dianggap pada pilihan raya kecil sebelum ini menjadi penyumbang kepada kekalahan calon Barisan Nasional (BN).

Bagaimanapun bukan Sibu menjadi perhatian kami buat masa ini meskipun ia menjadi kubu kuat DAP. Tumpuan kami sebenarnya ialah Miri, tempat bertandingnya Presiden Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Tan Sri Dr. George Chan Hong Nam, 75.

Sejak kebelakangan ini khususnya selepas pilihan raya umum lepas, kedudukan SUPP dalam BN Sarawak sebagai parti yang benar-benar mewakili pengundi Cina agak goyah. Ini ditambah dengan sentimen DAP yang sentiasa memainkan isu-isu kecinaan termasuk isu kepimpinan terlalu lama beberapa pemimpin utama negeri termasuk Hong Nam.

Parti pimpinan Hong Nam yang mewakili kaum Cina di Sarawak dikatakan 'kurang menyengat' berbanding dengan DAP yang diuar-uarkan pula lantang bersuara mewakili 'majoriti' kaum itu. Sehinggakan suatu ketika, isu pengunduran Hong Nam yang dikatakan mahu berbuat demikian pada 2008 dimomokkan begitu sahaja oleh DAP di kalangan orang Cina.

Namun, seperti mana tegarnya kewibawaan para pemimpin Sarawak, demikianlah Hong Nam yang tidak mahu mengalah dengan sikap chauvinis DAP dalam memainkan sentimen di negeri itu. Awal bulan ini, Hong Nam mengingatkan 'pihak berkenaan' ketika bercakap tentang Miri yang turut digelar 'George Town' (Bandar George mengambil sempena sumbangan dan jasanya memajukan Miri).

Kata Hong Nam: "Miri tempat kelahiran saya, saya akan mempertahankannya sehingga saya mati. Dan kalau saya mati, saya akan bangkit dari kubur dan menghantui sesiapa sahaja yang cuba mengganggu-gugat keharmonian Miri."

Hong Nam yang baru sahaja mengejutkan orang ramai termasuk pemberita dengan pengesahannya berkahwin dengan Datuk Lorna Enan Muloon beberapa hari lepas setelah merahsiakannya selama bertahun-tahun untuk menjaga perasaan anak-anak dan anggota keluarga yang lain, akan mempertahankan kerusi DUN Piasau. Beliau ditentang oleh calon muka baru dari DAP, Ling Sie Kiong, 28.

Hong Nam yang menyandang kerusi berkenaan selama enam penggal merupakan Presiden SUPP sejak 1997 dan telah berkecimpung dalam dunia politik selama lebih 30 tahun. Sementara Sie Kong pula merupakan peguam muda berkelulusan undang-undang dari Universiti Sheffield, England.

Anak muda ini, sebaik sahaja selesai menyerahkan borang pencalonan kelmarin berkata: "Saya akan menentang 'gergasi politik'. Ada banyak isu, kita (DAP) akan bawa isu setiap hari melalui sidang media, risalah dan juga ceramah politik kita."

Peranan SUPP pada pilihan raya negeri ke-10 ini penting untuk membantu BN Sarawak mengekalkan rekod bersih selepas kehilangan lapan kerusi pada Pilihan Raya Negeri 2006. Tumpuan BN sepanjang kempen pilihan raya ini ialah mahu merampas kembali kerusi Pending, Padungan, Batu Lintang, Kidurong, Meradong, Kota Sentosa, Bukit Assek dan Ngemah, selain mengetepikan saingan pembangkang di beberapa kerusi yang bakal menyaksikan persaingan sengit. Antaranya di Lingga, Engkilili, Bawang Assan, Ba'kelalan dan Telang Usan.

Dari segi SUPP sendiri, parti itu bertanding di 19 kerusi termasuk 15 kerusi yang majoritinya pengundi Cina. Ironinya, isu yang diberi perhatian oleh pengundi Cina khususnya di kawasan bandar ialah lebih kepada politik baru yang melihat kepada soal tadbir urus. Ini berkisar sama ada kerajaan 'boleh diyakini' dalam mengutamakan soal kepimpinan dan pentadbiran yang cekap , amanah, berakauntabiliti serta bebas daripada salah guna kuasa dan rasuah.

Isu yang sering diuar-uarkan oleh DAP yang dipercayai akan mewarnai kempen pilihan raya mereka kali ini ialah isu pemimpin yang terlalu lama memerintah. Sentimen mereka ialah 'good BN, good Taib' (kalau undi BN, undi Abdul Taib).

Dari segi ekonomi pula, pengundi Cina dikatakan bertumpu kepada soal kekayaan ekonomi, agihannya dan dasar-dasar ekonomi serta pembabitan orang Cina dalam sektor awam.

Selain itu, DAP dan pakatan pembangkang memainkan sentimen siri pertelagahan dalam SUPP serta mempersoalkan 'usia veteran' rata-rata pemimpinnya yang berusia 60 hingga 70 tahun.

"Dikatakan majoriti pengundi Cina tidak mudah terpengaruh dengan cerita yang tidak benar dan mengutamakan kestabilan dan ketelusan.

"Soal peningkatan kadar jenayah juga menjadi isu, namun di bawah pentadbiran sekarang, kadar jenayah telah turun secara drastik," kata seorang pemimpin negeri kepada Utusan Malaysia semalam.

Selain itu, pengundi Cina juga dikatakan dihambat dengan isu pajakan tanah terlalu pendek iaitu 60 tahun dan isu tanah mengikut Seksyen 47 Kanun Tanah Sarawak. Malah mereka juga dikatakan peka dengan pendekatan 'semak dan imbang' (check and balance) serta tidak mahu sesuatu parti itu dilihat terlalu kuat sehingga kononnya dikhuatiri wujud salah guna kuasa di kemudian hari.

Begitu pun, jika diambil kira 'kesempurnaan' yang dituntut oleh pengundi Cina di Sarawak, segala-galanya mungkin dikira 'perlu sempurna' sehingga tidak memungkinkan kesilapan kecil manusia. Ketika kaum dan etnik lain di Sarawak turut memiliki pendirian dan pandangan tersendiri tentang parti pilihan mereka terutama BN, kaum lain pula sewajarnya menghulurkan kesepakatan dan timbang rasa untuk bersama-sama memacu kemajuan Sarawak.

Apatah lagi dengan manifesto BN yang baru dilancarkan di Kampung Bandung, Sibu semalam oleh Tan Sri Abdul Taib Mahmud yang komited untuk meneruskan usaha BN mahu menekankan tadbir urus yang baik, kalau pun dikatakan itulah tuntutan pengundi Cina. Disebut dalam manifesto itu bagaimana pengurusan kewangan yang baik oleh kerajaan negeri pimpinan Abdul Taib telah diiktiraf dan diperakui oleh Ketua Audit Negara untuk lapan tahun berturut-turut sehingga sekarang.

Malah, aliran pelaburan antarabangsa terus ke Sarawak meningkat setiap tahun. Pada 2009, ia mencapai RM5.7 bilion berbanding RM1.7 bilion pada 1990. Dengan impak pelaksanaan Koridor Tenaga Yang Boleh Diperbaharui Sarawak (SCORE) yang sedang berjalan sekarang, kesan pelaburan antarabangsa ini untuk 2010 hingga 2020 dijangka mencecah RM147.5 bilion.

Cuma yang sepatutnya harus dibimbangi oleh pengundi Cina ialah jika mereka menolak SUPP, yang merupakan komponen BN, maka agak sukar wadah kaum Cina dibangkitkan dalam Kabinet negeri seterusnya ke peringkat Pusat. Suara pengundi Cina perlu diterjemahkan menerusi SUPP yang kini berada utuh di sebelah Kerajaan Pusat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Komen