Selasa, 2 Julai 2013

Utusan Online - Politik

Utusan Online - Politik


Isu Red Bean Army ke Kabinet

Posted: 02 Jul 2013 11:12 AM PDT

Oleh MAISARAH SHEIKH RAHIM
pengarang@utusan.com.my

Shahidan Kassim (kiri) ) meneliti isi kandungan memorandum cadangan penubuhan RCI bagi menyiasat kewujudan Red Bean Army yang diterima daripada Dzulkarnain Taib di lobi Bangunan Parlimen di Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 2 Julai - Cadangan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat kewujudan serta tindak tanduk tentera siber pembangkang, Red Bean Army (RBA) akan dibawa ke Kabinet, Jumaat ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim berkata, cadangan tersebut telah dikemukakan oleh gabungan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu Islam melalui satu memorandum yang diserahkan kepada beliau hari ini.

Menurut beliau, kerajaan bersifat terbuka dan sedia menimbang kewajaran penubuhan suruhanjaya itu selepas dibincangkan dalam Kabinet.

"Pada pandangan kumpulan yang mewakili 130 NGO itu, mereka mendakwa Red Bean Army sangat berbahaya jika dibiarkan berterusan tanpa penguatkuasaan.

"Selain banyak laporan polis telah dibuat terhadap tentera siber ini, mereka turut mendakwa RBA menerima sumbangan besar daripada pembangkang untuk menjalankan kegiatan mereka," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen, di sini.

Red Bean Army yang dibentuk bagi mencipta penipuan dan memanipulasi fakta bukan sahaja untuk menyerang Barisan Nasional (BN), malah sesiapa sahaja yang menyokong parti itu.

Pasukan berkenaan yang berpangkalan di sebuah hotel di ibu negara dan juga di pejabat Komtar, Pulau Pinang akan menyerang serta menakut-nakutkan sesiapa sahaja yang menyatakan perkara buruk tentang DAP dan pakatan pembangkang.

Red Bean Army juga didakwa memainkan peranan memanipulasi sentimen kaum Cina untuk menolak calon-calon Melayu daripada BN yang bertanding dalam PRU-13 lalu.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang menafikan beliau mengetahui tentang kewujudan Red Bean Army walaupun pendedahan tentang tentera siber pembangkang itu dibuat oleh bekas Setiausaha Eksekutif Pemuda Kebangsaan DAP, Shen Yee Aun.

Sementara itu, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng pula seolah-olah cuba menutup kaitan parti itu dengan pergerakan Red Bean Army dan mengalih isu sebenar dengan mengecam Utusan Malaysia kononnya mengaitkan isu tersebut dengan sentimen perkauman.

Terdahulu, Shahidan menerima memorandum tersebut daripada Presiden Kelab Wartawan Muda, Dzulkarnain Taib yang mewakili gabungan NGO itu.

Memorandum tersebut menyatakan tuntutan kepada kerajaan bagi menyiasat secara mendalam dan terperinci peranan RBA menyerang institusi-institusi negara melalui media sosial supaya dilihat kerajaan dilihat lemah di mata rakyat.

Bantahan tersebut sebagai mengelak perpecahan masyarakat pelbagai kaum yang hidup harmoni di negara ini.

Sementara itu, mengulas perkembangan lain, Shahidan menjelaskan kandungan bahan kimia silver nitrat dalam dakwat kekal yang digunakan pada Pilihan Raya Umum ke -13 lalu adalah di bawah satu peratus.

"Kita telah merujuk kepada Kementerian Kesihatan dan mengguna pakai apa yang ditentukan kerana jika guna lebih akan memudaratkan kesihatan.

"Bagaimanapun, saya akan mengulas isu ini dalam sidang akhbar esok," katanya.

Anwar didakwa ada 20 akaun termasuk di Israel

Posted: 02 Jul 2013 11:12 AM PDT

KUALA LUMPUR 2 Julai - Dewan Rakyat lewat petang ini gamat dengan pendedahan Liang Teck Meng (BN-Simpang Renggam) berhubung dakwaan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai 20 akaun bank di luar negara dengan jumlahnya mencecah AS$66 juta (RM209 juta) dan SGD49 juta (RM123 juta).

Beliau berkata, 20 akaun tersebut masing-masing terdapat di bank-bank di Israel, Amerika Syarikat, Singapura serta China dan kesemua maklumat itu diperoleh daripada internet seperti didedahkan oleh WikiLeaks.

Kata beliau, setiap akaun mempunyai maklumat terperinci termasuk nama pemegang, jawatan, nombor pasport, jenis, nombor, tarikh akaun dibuka dan tarikh matang.

''Apabila saya membaca semua akaun ini di internet soalan pertama yang muncul dalam kepala saya dari mana datangnya wang sebanyak ini ?

''Apa yang didedahkan oleh Wikileaks amat bahaya. Oleh itu saya meminta pihak kerajaan siasat kesahihan maklumat ini memandang akaun berkenaan dibuka di Israel sedangkan kita tidak ada sebarang hubungan diplomatik dengan negara tersebut," katanya ketika membahaskan usul menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat petang ini.

Teck Meng berkata, selama ini, Ketua Pembangkang sanggup bersama-sama dengan rakan-rakannya iaitu DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengutuk kekejaman tentera Israel tetapi mempunyai akaun simpanan di negara itu.

''Kelakuan hipokrit ini bukan sahaja menggadaikan nasib bangsa dan agama bahkan akan menggadaikan nasib negara pada masa akan datang," katanya.

Tian Chua (PKR-Batu) ketika bangkit mencelah mendesak Teck Meng mengemukakan bukti dan tidak membuat sebarang tuduhan melulu.

Jeff Ooi (DAP-Jelutong) pula mencabar Teck Meng mengemukakan bukti dan sekiranya gagal Ahli Parlimen Simpang Renggam itu perlu dihadapkan ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen.

Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) pula dengan lantangnya bersuara meminta pembangkang mengambil tindakan undang-undang terhadap WikiLeaks.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan