Isnin, 3 September 2012

Berita Harian: Mutakhir

Berita Harian: Mutakhir


PM umum kenaikan had umur persaraan pekerja TNB kepada 60 tahun

Posted: 03 Sep 2012 02:49 AM PDT

KUALA LUMPUR: Tenaga Nasional Bhd (TNB) hari ini muncul sebagai syarikat berkaitan kerajaan (GLC) pertama melanjutkan had umur persaraan wajib daripada 56 tahun kepada 60 tahun.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ketika mengumumkan perkara itu berkata, ia selaras dengan pelaksanaan Akta Sumber Manusia yang diluluskan Parlimen baru-baru ini.

Selain itu, beliau turut mengumumkan dua lagi berita baik kepada warga TNB iaitu Lembaga Pengarah dan Pengurusan TNB bersetuju menaikkan kadar caruman KWSP majikan untuk pekerja TNB dalam tempoh umur 56 hingga 60 tahun.
Ini membolehkan mereka yang akan bersara dalam tempoh empat tahun lagi, menikmati manfaat daripada caruman itu, katanya.

"Dalam masa empat tahun, TNB akan naikkan sumbangan kepada pekerja, supaya persaraan nanti, jumlah dana KWSP bertambah dan mereka dapat mengecapi alam persaraan yang lebih selesa," katanya ketika berucap pada majlis perhimpunan warga kerja TNB di Kompleks Sukan TNB di sini, hari ini. - BERNAMA

BERSIH 3.0: Bantahan terhadap permohonan Anwar didengar 13 September

Posted: 03 Sep 2012 02:47 AM PDT

KUALA LUMPUR: Mahkamah Sesyen menetapkan 13 September depan untuk mendengar bantahan pendakwaan terhadap permohonan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang ingin merujuk satu persoalan perundangan ke Mahkamah Tinggi berhubung tiga pertuduhan berkaitan perhimpunan Bersih 3.0.

Hakim Mahmud Abdullah menetapkan tarikh itu selepas Timbalan Pendakwa Raya Abdul Wahab Mohamad memberitahu mahkamah pihaknya hanya dimaklumkan pagi ini mengenai permohonan peguam Karpal Singh yang mewakili Anwar dan memerlukan masa untuk menelitinya.

"Walaupun pihak pendakwaan sudah bersedia untuk kemukakan bantahan awal berhubung dua permohonan Anwar bagi membatalkan pertuduhan terhadapnya, tetapi perlu berhujah terlebih dulu di Mahkamah Sesyen mengenai permohonan ini (isu perundangan)," kata Abdul Wahab.
Beliau berkata, pembelaan juga perlu memberi penjelasan berhubung permohonan itu dan tindakan mereka memaklumkannya kepada pendakwaan pada saat-saat akhir kerana ia sedikit sebanyak memberi kesan terhadap hujahan yang ingin dikemukakan.

Mahkamah menetapkan hari ini untuk mendengar bantahan awal pendakwaan berhubung permohonan Anwar bagi menggugurkan ketiga-tiga pertuduhan terhadapnya.

Dalam permohonan itu, Anwar berkata, Mahkamah Tinggi perlu memutuskan sama ada Seksyen 4(1)(c) dan 4(2)(c) Akta Perhimpunan Aman 2012 bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan ataupun tidak.

Anwar turut meminta semua prosiding di Mahkamah Sesyen ditangguh sementara menunggu keputusan berhubung permohonan itu.
Terdahulu, Abdul Wahab memohon untuk menambah Seksyen 147 Kanun Keseksaan dalam pertuduhan ketiga yang dihadapi Anwar, Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mohamed Azmin Ali dan Ketua Cabang PKR Rembau, Badrul Hisham Shaharin.

Mengikut pertuduhan itu, mereka didakwa bersama penyokong 'Gabungan Bersih dan Adil' lain yang masih bebas, dalam mencapai niat bersama, bersubahat dan menghasut Tangam Raju, Rajesh Kumar Gejinder dan Farhan Ibrahim mengingkari perintah Mahkamah Majistret bertarikh 26 April lalu, yang melarang perhimpunan diadakan di kawasan Dataran Merdeka dari 28 April hingga 1 Mei.

Mengikut Seksyen 147, mereka boleh dipenjara sehingga dua tahun, atau denda, atau kedua-dua sekali, jika sabit kesalahan.

Anwar, Mohamed Azmin dan Badrul Hisham didakwa mengambil bahagian dalam protes jalanan yang telah mencetuskan huru-hara di ibu negara pada 28 April.

Mereka adalah kumpulan pertama yang didakwa mengikut Seksyen 4(2)(c) Akta Perhimpunan Aman 2012 yang memperuntukkan hukuman denda sehingga RM10,000.

Bagi pertuduhan kedua, mereka didakwa bersubahat dengan Tangam, Rajesh Kumar dan Farhan dengan menghasut mereka membuka sekatan besi di Jalan Raja pada hari yang sama, mengikut Seksyen 188 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman maksimum penjara enam bulan atau denda RM2,000 atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Sementara itu, Karpal Singh memaklumkan peguam Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden tidak lagi menjadi peguam Anwar dan hanya mewakili Badrul Hisham.

Peguam Datuk CV Prabhakaran yang mewakili Mohamed Azmin pula memberitahu mahkamah beliau akan mengemukakan satu permohonan berasingan di Mahkamah Tinggi berhubung isu perundangan yang dibangkitkan Karpal Singh. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan