Isnin, 5 Mac 2012

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


Keyakinan 'kata-kata' Daim

Posted:

Keyakinan 'kata-kata' Daim

Oleh NIZAM YATIM
nizam.yatim@utusan.com.my

TUN Daim Zainuddin menyertai Kabinet Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai Menteri Kewangan pada 1984 dan kemudian meletakkan jawatan itu pada 1991. Kemudian pada 1999 sekali lagi beliau dilantik sebagai Menteri Kewangan tetapi mengambil keputusan meletakkan jawatan dua tahun kemudian.

Selain ketokohan dalam bidang politik, beliau juga mempunyai rekod cemerlang dalam sektor korporat khususnya hartanah apabila membangunkan Taman Maluri dan Taman Bukit Maluri di Kuala Lumpur pada 1973. Ketika itu jumlah pemaju hartanah bumiputera sangat kecil dan boleh dibilang dengan jari.

Ekoran rekod cemerlang Daim dalam politik dan ekonomi itu, pandangan beliau tentang kedua-dua bidang itu sentiasa ditunggu-tunggu.

Sebelum Pilihan Raya Umum 2008 misalnya, beliau ialah satu-satunya tokoh yang secara terbuka meramalkan Barisan Nasional (BN) akan kehilangan beberapa negeri dan akan mencatatkan keputusan terburuk dalam pilihan raya itu.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini atau ikuti Utusan Online selepas 6 PM untuk artikel penuh.

Fahami assabiah Melayu, Islam

Posted:

Fahami assabiah Melayu, Islam

UTUSAN: Selalu berbangkit isu Melayu dan Islam diperkatakan oleh ramai pihak. Di mana saling hubung antara kedua-duanya dan mengapa takrif Melayu dalam Perlembagaan menyebutkan tentang Islam?

ABDULLAH ZAIK: Yang pertama saya bersyukur kepada Allah kerana dilahirkan dari keturunan Melayu beragama Islam. Saya berbangga dengan peranan yang telah dimainkan oleh bangsa Melayu dalam mengembangkan Islam di rantau ini dan menyumbang kepada kemajuan Islam di seluruh dunia. Bangsa Melayu telah diiktiraf menjadi bangsa Islam sehingga masuk Islam pada satu masa dahulu difahami sebagai masuk Melayu. Ini bagi saya satu pencapaian bersejarah yang perlu dibanggakan apabila Islam begitu berdarah daging dengan jati diri Melayu.

Umpama apabila kita menyebut Arab, orang akan memahaminya sebagai bangsa yang beragama Islam. Kita telah berjaya menampilkan Melayu dengan identiti yang sama dan bagi saya ini adalah satu pencapaian yang telah diusahakan oleh generasi terdahulu. Usaha ini perlu kita pertahankan. Sebab itulah saya sangat kecewa apabila akhir-akhir ini di atas apa-apa sebab, wujud dalam kalangan umat Islam sendiri yang cuba memisahkan Melayu daripada Islam.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini atau ikuti Utusan Online selepas 6 PM untuk artikel penuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan