Ahad, 4 Mac 2012

Harian Metro: Setempat

Harian Metro: Setempat


Dirotan kerana ejek kawan

Posted: 03 Mar 2012 01:38 PM PST

MELAKA: Kesalahan didakwa dilakukannya hanyalah mengejek kawan, namun balasan diterima seorang pelajar sekolah tahfiz di Alor Gajah, dekat sini, sangat memilukan apabila dirotan beberapa kali oleh ustaz di depan pelajar lain.

Akibat kejadian jam 7.30 pagi Khamis lalu, Amir Azanuddin Abd Rahim, 14, lebam dan calar balar pada belakang badan, kedua-dua bahu dan belakang betis selepas dipukul beberapa minit dengan rotan sebesar ibu jari.


Difahamkan, ustaz berusia 40-an itu dikatakan membalut hujung rotan dengan pita pelekat sebelum merotan mangsa selepas mengetahui perbuatan Amir Azanuddin dan tindakan itu dibuat di dalam sebuah bilik di tahfiz itu.

Mangsa yang tidak tahan disebat dengan rotan kemudian melarikan diri ke luar dan meminta pertolongan daripada seorang peniaga lelaki dikenali sebagai Along.


Bapa mangsa, Abd Rahim Abdul Wahid, 37, ketika ditemui di rumahnya malam kelmarin berkata, dia suami isteri kesal dan tidak menyangka ustaz terbabit sanggup merotan anak kedua daripada lima beradik itu hingga terpaksa menahan kesakitan.


Menurutnya, ketika kejadian, dia pergi mengambil anak perempuannya di sekolah sebelum dihubungi isterinya, Memedalina Abu, 34, memberitahu seorang lelaki datang ke rumah mereka di Taman Seri Sutera, Pengkalan, Alor Gajah jam 1 tengah hari menceritakan Amir Azanuddin menangis akibat dirotan seorang ustaz.

"Isteri berkata, lelaki itu yang dikenali sebagai Along beritahu, anak kami menangis dan berlari-lari di kawasan Masjid Alor Gajah kerana dipukul ustaz. Along minta isteri saya pergi melihat keadaan anak.


"Sebaik mendapat tahu, saya terus pergi mengambil anak pada jam 1.40 tengah hari yang ketika itu berada di dalam masjid itu.

"Ketika sampai, saya minta rakannya panggil anak saya dan apabila memeriksa fizikalnya ada banyak calar balar pada belakang badan, kedua-dua bahu dan betis. Dia (anak) beritahu dipukul ustaz kerana mengejek kawan," katanya.


Abd Rahim yang bekerja sebagai pemandu lori berkata, tindakan ustaz terbabit merotan anaknya tidak setimpal kesalahan dilakukan.


Katanya, dia suami isteri sepakat menghantar anaknya menyambung pelajaran tahfiz di maahad tahfiz persendirian itu dengan niat supaya menjadi guru agama.


"Saya kemudian membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Alor Gajah pada jam 7.15 malam hari sama kerana tidak mahu pelajar lain mengalami nasib seperti anak saya dan berharap ustaz terbabit menerima balasan atas tindakannya.


"Selepas membuat laporan, pegawai penyiasat memanggil ustaz terbabit ke balai, dan saya serta isteri bersemuka dengannya.


"Ustaz itu mengaku memukul anak saya dan memohon maaf berkali-kali kerana mendakwa ketika itu dia terlalu beremosi. Namun saya hanya mendiamkan diri mendengar pengakuannya," katanya.


Sementara itu, Memedalina berkata, dia tidak dapat menerima tindakan ustaz terbabit merotan anaknya hingga meninggalkan kesan teruk.


Katanya, sebelum ini mangsa pernah belajar di sebuah tahfiz di Langkap, Perak dalam jurusan hafazan dengan yuran RM200 sebulan dan tidak timbul masalah.


"Ketika belajar di sana, dia tinggal dengan datuknya dan tidak timbul masalah seperti di sekolah ini. Jadi saya dan suami sepakat supaya anak sambung belajar di tahfiz di sini (Alor Gajah) dengan yuran sama dalam ilmu kitab, dan dijangka keluar apabila genap 21 tahun.


"Mula-mula mendaftar dulu, kami dimaklumkan maahad di situ tidak menggunakan rotan, namun sebaliknya berlaku.


"Sekarang anak saya tidak mahu sambung belajar lagi dan saya rasa kesal dan terkilan dengan apa yang beraku. Malah, saya kesal apabila ustaz terbabit mengaku dan memohon maaf kerana alasan dia tidak sengaja merotan anak kami," katanya dengan nada sebak.


Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superintendan Abd Rahman Jid mengesahkan menerima laporan dan kes disiasat mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan kerana dengan sengaja mendatangkan kecederaan.



Sungai tercemar racun serangga

Posted: 03 Mar 2012 01:37 PM PST

CAMERON HIGHLANDS: Masalah 6,000 penduduk berhampiran Sungai Terla, di sini, yang terputus bekalan air bersih sejak enam hari lalu, terjawab apabila pencemaran racun serangga secara berlebihan ke sungai dikesan sebagai punca utama.

Pencemaran itu yang mengakibatkan ikan di sungai mati mendadak turut menyebabkan sebuah loji rawatan air yang membekalkan keperluan asas kepada penduduk terpaksa ditutup sejak Selasa lalu.


Pegawai Daerah Cameron Highlands, Datuk Syed Ab Mutalib Syed Hassan berkata, ujian ke atas sampel bangkai ikan dilakukan Jabatan Kimia menunjukkan kehadiran racun berkenaan sebagai punca kematian ikan.

Katanya, pihak berkuasa kini menyiasat punca pencemaran dan mengenal pasti pihak bertanggungjawab.


"Kita memandang serius perkara ini dan akan mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang bertanggungjawab menyebabkan pencemaran berlaku," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.


Kematian ikan di sungai itu mula dikesan Selasa lalu dan berikutan itu, loji rawatan utama di Kampung Terla ditutup sejak jam 11.30 pagi hari sama berikutan bimbang berlaku pencemaran air dan memudaratkan kesihatan penduduk.

Akibatnya, lebih 6,000 penduduk di Kampung Kuala Terla dan Kampung Raja terpaksa mendapatkan bekalan melalui lori tangki air yang disediakan Perbadanan Air Pahang (PAIP).


Syed Ab Mutalib berkata, pihaknya akan terus menutup loji itu dan pihak berkuasa kini membuat analisis air berkenaan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan