Jumaat, 24 Februari 2012

Utusan Online - Timur

Utusan Online - Timur


KTNZ payungi masa depan songket

Posted:

KTNZ payungi masa depan songket

KTNZ payungi masa depan songket

Oleh FAUZI MOHD.
utusanterengganu.com.my


Sultanah Nur Zahirah (tiga dari kanan) menyaksikan demonstrasi menenun songket di Kompleks Tuanku Zahirah, Manir, Kuala Terengganu.


KUALA TERENGGANU 23 Feb. - Songket, sejenis fabrik yang merupakan salah satu warisan unggul dan paling bernilai, dengan mempunyai tempatnya yang tersendiri dalam masyarakat Melayu.

Dalam keadaan teknologi terbatas, masyarakat Melayu silam memperlihatkan kebijaksanaan untuk menghasilkan suatu yang dianggap unik, indah yang dicorakkan melalui pelbagai motif alam.

Simbol kepada peradaban Melayu itu yang dibimbangi makin pudar termasuk saingan dari luar, cuba dipertahankan oleh kerajaan negeri Terengganu.

Kewujudan Kompleks Tuanku Nur Zahirah (KTNZ) di Tanjung Bunut, Manir dekat sini merupakan salah satu pendekatan.

Kompleks dua tingkat yang dibangunkan dengan kos RM4.6 juta dan mulai beroperasi tahun lalu menjadi salah satu bukti betapa seriusnya kerajaan negeri.

Dibangunkan oleh Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) Terengganu, ia akan menjadi pusat utama rujukan, pameran, demonstrasi, bimbingan rekaan dan penyelidikan pembangunan fabrik songket.

Melaluinya fungsi songket cuba terus diperluaskan dan tidak sekadar dijadikan pakaian untuk majlis-majlis keraian, istiadat tertentu atau pakaian bermusim.

Ketua Pegawai Eksekutif YPU, Azmi Razik berkata, kewujudannya akan membantu memberi nafas baru ke arah perkembangan perusahaan warisan itu sekali gus meletakkannya ke tahap yang terbaik dan berprestij.

Menurutnya, KTNZ bertindak sebagai pusat inovasi yang berasaskan tradisi selari dengan hasrat kerajaan negeri untuk membangunkan industri songket agar ia boleh menembusi industri zon fesyen eksklusif.

"Sebuah galeri yang diuruskan oleh anak syarikat YPU iaitu Terengganu Institute of Design Excellence (TIDE) juga akan bertindak sebagai inkubator untuk membimbing tenaga muda dengan khidmat nasihat dalam aspek corak, reka bentuk dan fesyen songket," katanya.

Menurut Azmi, kompleks yang dibina berasaskan senibina rumah tradisional Melayu Terengganu terletak di tepi sungai dan bakal menjadi 'penyambut tetamu' Kuala Sungai Nerus apabila ia turut menjadi tarikan pelancong.

"Sebuah pelantar terapung berharga RM500,000 sedang dibina pada jeti kompleks ini bagi memudahkan aktiviti keluar masuk bot serta bakal menjadi produk terbaru river cruise di Sungai Terengganu," katanya.

KTNZ yang dibuka kepada pengunjung pada Ahad hingga Khamis itu meliputi galeri pameran songket kelolaan TIDE dan 17 penenun serta pelatih dari Yayasan Tuanku Nur Zahirah.

Katanya, TIDE sentiasa melakukan penyelidikan seperti penggunaan benang, pewarna, mesin tenun dan kaedah penghasilan supaya para pengusaha songket di negeri ini dapat beralih dari industri desa kepada industri yang lebih kompetitif.

"Peranan yang dimainkan di kompleks ini dapat memberi alternatif kepada pengusaha untuk menghasilkan produk yang mampu dimiliki oleh semua lapisan masyarakat ke arah membudayakan songket dan ia tidak menjadikan simbol status semata-mata," jelasnya.

Beliau tidak menafikan masih ada penenun yang mewarisi seni itu di bawah rumah dengan teknik penghasilan terdahulu, tetapi dengan kewujudan kompleks itu ia mampu memberi khidmat nasihat, latihan, kursus untuk tempoh tertentu kepada golongan terbabit.

Sementara itu, kata Azmi, YPU dengan kerjasama Yayasan Tuanku Nur Zahirah akan berusaha untuk merealisasikan kewujudan Institut Kemahiran Sultanah Nur Zahirah di kompleks itu.

Beliau berkata, pihaknya menyasarkan seramai 30 hingga 40 pelatih dapat mengikuti kursus di institut itu dalam satu sesi selama satu setengah tahun dan setiap penuntut akan diberikan elaun sebanyak RM450 sebulan.

"Institut tersebut bukan saja berfungsi sebagai pusat latihan tenunan songket malah, turut mengenal pasti bidang baru yang boleh diteroka dalam industri songket.

"Penubuhan institut itu setanding dengan Institut Kraftangan dan sijilnya juga diiktiraf Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan (MLVK)," jelasnya sambil merujuk kepada kejayaan Yayasan Tuanku Nur Zahirah melahirkan lebih 40 penenun songket mahir di pusat latihannya di Chendering, dekat sini sejak 2010.

Katanya, kompleks itu turut berfungsi sebagai satu pusat informasi berkaitan songket Terengganu melalui kewujudan galeri, perpustakaan, direktori dan arkib.

"Apa yang penting, ia menggalakkan generasi pelapis mendampingi serta menghayati seni tenunan songket melalui program latihan dan bimbingan," ujarnya.

Penyelidik USM menang lagi

Posted:

Penyelidik USM menang lagi

Penyelidik USM menang lagi

Oleh ASMA HANIM MAHMOOD
utusankelantan@utusan.com.my


Pasukan penyelidik Kampus Kesihatan USM yang memenangi pingat emas bagi penghasilan Oligo-CT Strip pada MTE 2012, (dari kiri) Dr. Chan Yean Yean, Ang Geik Yong, Yu Choo Yee dan Balqis Kamarudin menunjukkan pingat yang dimenangi mereka di Kota Bharu, kelmarin.


KOTA BHARU 23 Feb. - Penyelidik dari Universiti Sains Malaysia (USM) terus membuktikan keunggulan mereka dalam bidang rekacipta apabila memenangi lapan pingat emas, empat perak dan dua gangsa pada Ekspo Teknologi Malaysia (MTE) 2012 baru-baru ini.

Kejayaan itu diperolehi hasil rekacipta penyelidik USM antaranya 'rumah gamat', calitan pengesan taun dan modul senaman pesakit angin ahmar.

Naib Canselor USM, Prof. Datuk Omar Osman berkata, selain tiada penyelidik yang pulang dengan tangan kosong, universiti juga memenangi anugerah Rekacipta Terbaik melalui modul Reading Evaluation and Decoding System (READS) yang dihasilkan Prof. Abdul Rashid Mohamed dan kumpulan penyelidiknya dari Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (PPIP).

Jelasnya, kejayaan itu merupakan pembuka tirai pencapaian universiti pada tahun ini dan bukti jelas keupayaan USM sebagai sebuah institusi pengajian dan penyelidikan unggul dalam negara.

"Kita akan menilai produk yang mana mempunyai potensi untuk dikomersialkan dan juga bagaimana teknologi yang dihasilkan boleh digunakan sebagai sebahagian input pembelajaran di universiti.

"Produk yang terbaik juga akan dipilih untuk mewakili universiti ke pertandingan teknologi di Korea tidak lama lagi supaya penyelidik mendapat lebih banyak pendedahan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Penyerahan Ruang Menunggu Tambahan Pesakit Luar Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) bernilai RM100,000 di sini semalam.

Sementara itu, salah satu produk yang memenangi pingat emas adalah Oligo-CT Strip atau calitan pengesan berasaskan DNA yang berupaya mengesan kuman taun dalam sampel najis pesakit dalam masa dua setengah jam berbanding tiga hari melalui calitan konvensional yang diguna pakai masa kini.

Produk yang memakan masa lebih dua tahun penyelidikan itu dihasilkan Pensyarah Kanan Pusat Pengajian Sains Kesihatan (PPSK) Kampus USM Kubang Kerian, Dr. Chan Yean Yean bersama tiga pelajar doktor falsafah iaitu Ang Geik Yong, 27; Yu Choo Yee, 27, dan Balqis Kamarudin, 28.

Selain Yean Yean, dua lagi penyelidik dari PPSK Kampus USM Kubang Kerian turut melakar kejayaan iaitu Dr. Zuraida Zainun yang mendapat pingat emas melalui modul senaman 'Bal-Ex Stroke' dan Prof. Madya Dr. Farid Che Ghazali yang memenangi pingat perak dengan ciptaan 'La Maison Stichopodidae' iaitu tukun sebagai 'rumah' gamat.

Tempat letak kereta bertingkat di HUSM

Posted:

Tempat letak kereta bertingkat di HUSM

Tempat letak kereta bertingkat di HUSM


Nik Haidi Mohamed (kiri) menyerahkan replika kunci kepada Omar Osman (tengah) sambil disaksikan oleh Dr. Mafauzy Mohamed pada majlis penyerahan Ruang Menunggu Tambahan Pesakit Luar HUSM di Kota Bharu, semalam.


KOTA BHARU 23 Feb. - Sebuah tempat letak kenderaan bertingkat bagi mengatasi masalah kekurangan tempat letak kereta akan dibina untuk kemudahan pengunjung dan pesakit mendapatkan rawatan di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM).

Pengarah Kampus Kesihatan USM, Prof. Datuk Dr. Mafauzy Mohamed berkata, kemudahan itu akan dibina dalam tempoh dua tahun lagi dan dipercayai dapat mengatasi masalah kekurangan tempat letak kereta di HUSM.

Katanya, sistem letak kereta berbayar yang dikenakan sekarang bukan untuk membebankan pengguna, tetapi sebagai cara mengelak mereka meletak kenderaan terlalu lama berikutan banyak kenderaan keluar masuk ke HUSM dengan lebih 2,500 kenderaan direkodkan setiap hari.

Beliau berkata, projek itu akan dilaksanakan oleh anak syarikat USains Holding Sdn. Bhd. (USains) iaitu UVest Sdn. Bhd. (UVest) dan merupakan sebahagian aktiviti sosial korporat pihak USM kepada masyarakat.

"Kami tubuhkan UVest sebagai syarikat yang dipertanggungjawabkan untuk mengatasi masalah tempat letak kereta awam dalam kampus dan mereka telah membentuk satu sistem letak kereta berbayar sejak tahun lalu dengan bayaran setara dengan pihak berkuasa tempatan.

"Kewujudannya bukan semata-mata untuk keuntungan tetapi sebahagian besar kutipan harus digunakan untuk manfaat masyarakat dan warga universiti," katanya.

Beliau yang juga Pengerusi Tetap Ahli Lembaga Pengarah UVest berkata demikian pada majlis penyerahan ruang menunggu tambahan untuk pesakit luar HUSM bernilai RM100,000 daripada UVest kepada USM yang diwakili Naib Canselor, Prof. Datuk Omar Osman di sini hari ini.

Katanya, pembinaan ruang menunggu berhawa dingin daripada keuntungan UVest itu dapat menampung kapasiti pengguna daripada 30 kepada 80 orang pada satu-satu masa.

Beliau menambah, pihak UVest juga dalam proses membina sebuah poliklinik, tempat menunggu teksi awam dan kompleks perniagaan USains dalam kawasan hospital.

Sementara itu Pengarah Urusan UVest, Datuk Nik Haidi Mohamed berkata, setakat ini pihaknya menyediakan 313 petak letak kenderaan dalam kawasan hospital dan 187 lagi petak di luar kawasan hospital.

Jelas beliau, antara kemudahan lain yang diperkenalkan adalah sistem jockey kereta yang akan membantu pengguna meletak kenderaan mereka dengan bayaran berpatutan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan