Jumaat, 17 Februari 2012

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


RTC tingkat ekonomi masyarakat

Posted:

RTC tingkat ekonomi masyarakat

RTC tingkat ekonomi masyarakat

Oleh ROHANA MUSTAFFA

SEMASA Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pelaksanaan Program Transformasi Luar Bandar (RTP) dalam Belanjawan 2012, ia dilihat sebagai pelengkap kepada program transformasi menyeluruh negara yang diperkenalkan Perdana Menteri di bawah Dasar Transformasi Nasional.

Matlamat RTP ialah menjadikan luar bandar tumpuan baharu pelbagai kegiatan.

Kawasan luar bandar akan mengalami proses perubahan yang mampu menarik pelaburan, menyediakan peluang pekerjaan dan mempergiat pelbagai aktiviti ekonomi untuk disertai masyarakat, terutama generasi muda.

Kawasan luar bandar dibayangkan akan mengalami perubahan fizikal. Pembaikan landskap ini diharapkan akan meningkatkan taraf sosio ekonomi masyarakat luar bandar, yang majoritinya penduduk Melayu.

Matlamat segala perancangan di bawah RTP ialah supaya luar bandar tidak lagi ketinggalan, jurang kemajuan, kemudahan dan kemakmuran antara bandar dan luar bandar akan dikecilkan, agar kehidupan rakyat lebih seimbang dalam semua aspek.

RTP merupakan program bersepadu di bawah Strategi Lautan Biru Kebangsaan 4 atau National Blue Ocean Strategy 4 (NBOS4) yang memperkenal lapan inisiatif di bawah tanggungjawab beberapa kementerian dan agensi yang berkaitan untuk dilaksanakan bagi membangunkan kawasan luar bandar.

Lapan inisiatif itu ialah — latihan kemahiran kepada penduduk luar bandar, penubuhan kios informasi 1Malaysia, pertanian bernilai tinggi, pemprosesan produk agro makanan, pengurusan rantaian bekalan hasil pertanian, kerjasama universiti, perkhidmatan keselamatan makanan dan farmaseutikal serta kemudahan pembiayaan kewangan kepada penduduk luar bandar.

PENUBUHAN PUSAT TRANSFOMASI LUAR BANDAR USAHA awal pelaksanaan RTP ialah penubuhan Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC). Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah serta Kementerian Pertanian adalah peneraju pelaksana program di bawah RTC yang melibatkan beberapa kementerian lain.

Hari ini, RTC pertama akan dirasmikan Perdana Menteri di Gopeng, Perak. Pusat ini beroperasi sejak Jun 2011, menggunakan bangunan sedia ada, iaitu Terminal Agribisnes Negara (Teman).

RTC Gopeng akan memberi faedah kepada ribuan penduduk luar bandar dalam lingkungan 100km dari Gopeng kerana mereka tidak perlu lagi ke bandar-bandar utama untuk berurusan dengan pelbagai agensi kerajaan atau untuk mencari peluang pekerjaan, menimba ilmu keusahawanan, mempercekap kemahiran dan meningkatkan pendapatan.

RTC yang menggunakan slogan "Satu Hentian Pelbagai Perkhidmatan" menyediakan kemudahan di bawah satu bumbung untuk penduduk luar bandar. Ia menjadi pusat integrasi perkhidmatan meliputi sektor penting seperti perbankan dan insurans, khidmat nasihat perniagaan, pusat pengumpulan dan pemprosesan, latihan dan kemahiran, klinik dan ruang niaga.

RTC juga adalah untuk kegunaan keluarga kerana pelbagai khidmat dan kemudahan untuk keluarga luar bandar disediakan di situ. RTC Gopeng disasarkan menjadi perintis kepada RTC lain di seluruh negara — RTC Kota Baharu (Kelantan) yang sudah mula beroperasi, RTC Kuala Kedah (Kedah), Kuala Linggi (Melaka), Tanjung Manis (Sarawak) dan Pekan Nanas (Johor) yang bakal dibuka kemudian.

Setiap RTC tidak menawarkan khidmat yang sama. Ia bergantung kepada lokasi dan kesesuaiannya.

RTC GOPENG

DI RTC Gopeng dan kawasan berhampiran, 15 program latihan telah dilaksanakan pada tahun 2011 dan beberapa lagi awal tahun ini untuk penduduk sekitar, termasuk latihan dan motivasi keusahawanan, persembahan produk seperti pembungkusan dan penjenamaan, teknik fertigasi dan pengurusan makanan ternakan, kemahiran membaikpulih pendingin hawa dan kemahiran teknologi kimpalan.

RTC Gopeng menyediakan semua kemudahan ini di kawasan seluas lapan hektar dengan bangunan utama menempatkan pasar raya agro, pasar raya Mydin, agro bazar dan ruang pejabat, pasar basah, blok pentadbiran, medan selera, pasar sayuran dan buah-buahan, pusat ikan hiasan dan blok pemprosesan bahan berasaskan agro.

FAMA sebagai agensi penggerak utama sektor pertanian di bawah RTC, mahu memperkenalkan inisiatif pertanian bernilai tinggi di kawasan RTC dan sekitarnya seperti yang dilaksanakan di Lojing, Kelantan yang popular dengan tanaman sayur-sayurannya.

Ia bertujuan memastikan hasil industri pertanian mencukupi untuk kegunaan penduduk sekitar, meningkatkan pendapatan golongan yang terlibat terutama pengusaha pertanian luar bandar, meningkatkan pengeluaran pertanian dan mewujudkan sumber pertumbuhan baharu.

FAMA juga memberi fokus kepada projek pengeluaran produk tenusu dan projek ternakan Arowana yang semakin mendapat perhatian pasaran tempatan dan antarabangsa.

Di bawah inisiatif pemprosesan produk agro makanan, pengusaha produk industri asas tani dibantu oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani; dalam pembangunan produk mereka melalui penjenamaan, pelabelan, pembungkusan dan persijilan.

Di RTC Gopeng, ia melibatkan kuih tradisional negeri Perak seperti putu Perak, minyak kelapa dara, jeruk buah-buahan, telur asin, jus kordial, kerepek ubi dan pisang, makanan sejuk beku dan herba.

Para peserta MyAgrosis (program menggalakkan golongan belia dan siswazah universiti menceburi bidang pertanian) akan menjalankan latihan praktikal di projek pertanian RTC bagi menimba ilmu sebagai petani.

Penduduk luar bandar di sekitar Gopeng boleh mendapatkan pelbagai maklumat di kios-kios informasi 1Malaysia yang telah dibuka di RTC Gopeng iaitu: - Kios KKLW yang menyediakan maklumat mengenai desa dan kemudahan yang ditawarkan agensi di bawah kementerian itu; - Kios Jobs Malaysia yang menawarkan perkhidmatan kepada pencari kerja dan majikan; - Kios pusat pembangunan perniagaan dan agro makanan yang memberi maklumat mengenai pembangunan komuniti perniagaan agro makanan di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani;.

- Kios Portal 1Malaysia dan Pengguna Bijak yang diuruskan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan; dan - Kios MyEG yang menyediakan pelbagai maklumat dan perkhidmatan agensi awam.

KAWALAN UBAT KEMENTERIAN Kesihatan turut terlibat di bawah NBOS4, maka itu di RTC Gopeng ia membawa masuk Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan mulai Julai 2011 untuk membantu usahawan kecil-kecilan yang terlibat dengan penjualan produk ubat tradisional atau kosmestik yang tidak berdaftar dengan pihak berkuasa kawalan dadah.

Biro itu mengadakan dialog dengan para pengusaha ini, dan mengenal pasti masalah utama mereka ialah, tidak mampu untuk mendirikan kilang yang bertaraf GMP (Amalan Pengilangan Baik).

Biro itu membantu mereka mendapatkan syarikat pengilang kontrak yang sesuai untuk memastikan syarat pendaftaran produk dapat dipenuhi dan kemudian melayakkan mereka membuat permohonan pendaftaran produk.

Bagi mereka yang berminat mendirikan kilang pula, mereka diberi khidmat nasihat tentang pelan aliran kilang GMP, tatacara pendaftaran ubat dan sebagainya.

Matlamat bantuan ini ialah bagi menolong usahawan menghasilkan produk berdaftar, berkualiti dan selamat digunakan orang ramai, dan pada masa yang sama mereka boleh memasarkan produk tanpa sekatan lagi.

BANTUAN KEMUDAHAN DAN KEWANGAN MODAL dan wang adalah halangan utama penduduk luar bandar untuk menceburi atau aktif dalam bidang keusahawanan. Oleh itu RTC cuba membantu dengan membawa kemudahan kepada mereka melalui Kementerian Kewangan.

Ia mengambi inisiatif menyediakan kemudahan pembiayaan mikro kredit kepada peminjam di kawasan sekitar RTC. Skim pembiayaan itu menawarkan kadar faedah yang rendah bertujuan membantu para usahawan menjalankan aktiviti perniagaan mereka dengan jayanya.

Antara kemudahan pembiayaan yang disediakan di RTC ialah skim pembiayaan ekonomi desa (SPED) oleh KKLW, Bank Simpanan Nasional (pembiayaan mikro), Agro Bank (pembiayaan mikro pertanian), Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (pembiayaan kepada usahawan secara pakej dalam bidang peruncitan, perusahaan kecil dan sederhana), TEKUN Nasional (pembiayaan mikro dan perkhidmatan sokongan pembangunan keusahawanan), SME Bank (pembiayaan PKS), Skim Jaminan Usahawan MARA (MARA menjadi penjamin usahawan Bumiputera untuk pembiayaan bank komersial), Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam (skim pinjaman Ar-Rahnu bersandarkan emas sebagai cagaran) dan Amanah Ikhtiar Malaysia (kemudahan mikro kredit dan bimbingan latihan kepada isi rumah miskin).

Akhir sekali, sebagai pelengkap bantuan untuk penduduk luar Bandar, RTC membawa masuk kerjasama universiti dengan Kementerian Pengajian Tinggi dipertanggugjawabkan menerajui inisiatif mengadakan kerjasama dengan universiti dalam program sukarelawan pelajar dan program pemindahan ilmu.

Program dengan universiti ini, yang melantik duta luar bandar dan sebagainya, bertujuan mewujudkan kesedaran pelajar luar bandar untuk menjadi masyarakat berilmu bagi mencapai objektif mempertingkat taraf sosio ekonomi mereka.

Dengan pelbagai kemudahan yang tersedia di RTC, maka ayuh penduduk luar bandar, gunakan sepenuhnya apa yang tersedia, yang dahulunya cuma ada di bandar, tetapi kini dibawa dekat kepada anda.

RTC menterjemah harapan kerajaan agar masyarakat luar bandar lebih berdaya maju dan berdaya saing serta berupaya meningkatkan kualiti dan kuantiti produk keluaran mereka.

Dengan bantuan kemudahan, termasuk latihan, bimbingan dan pemasaran, akan membolehkan produk penduduk luar bandar dipasarkan di seluruh negara dan akhirnya menembusi pasaran antarabangsa.

Secara tidak langsung pendapatan penduduk luar bandar akan ditingkatkan dan kemiskinan tegar dihapuskan dan kadar kemiskinan keseluruhannya dikurangkan.

Memetik kata-kata Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Shafie Apdal, program transformasi luar bandar ini dipacu menerusi sistem penyampaian bersepadu oleh seluruh agensi kerajaan yang berkaitan, bertujuan untuk mengubah landskap sosio-ekonomi luar bandar sekali gus membantu Malaysia mencapai status negara berpendapatan tinggi. - BERNAMA

Antara perjuangan Hasan dan kenyataan Anwar

Posted:

Antara perjuangan Hasan dan kenyataan Anwar

Antara perjuangan Hasan dan kenyataan Anwar

Oleh Zulkiflee Bakar

JIKA Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak menarik balik kenyataannya menyokong segala usaha melindungi keselamatan Israel atau tidak menyaman The Wall Street Journal (WSJ), apakah pendirian Pas?

Itulah persoalan yang bermain di fikiran banyak pihak sekarang, berikutan kenyataan terbaru Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu untuk bertemu dengan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berhubung isu berkenaan.

Biar pun sebelum ini Mursyidul Am Pas tersebut telah menyatakan bahawa Anwar perlu membuat kenyataan terbuka tetapi apa yang akan berlaku, Anwar masih tetap ingin berjumpa dengan Nik Abdul Aziz.

Justeru sudah wujud andaian-andaian bahawa sekali lagi Anwar akan dimaafkan oleh Pas, biar pun banyak tindakan beliau dilihat lebih banyak menyusahkan Pas sebelum ini.

Namun begitu, dalam isu Israel ini jika Pas tidak bertegas dengan pendiriannya untuk meminta Anwar menarik balik kenyataan atau menyaman WSJ, ia akan mewujudkan tanggapan bahawa gesaan Majlis Syura Ulama parti itu hanyalah 'hangat-hangat tahi ayam'.

Oleh itu, isu Israel ini dianggap ujian untuk Pas menyatakan pendiriannya sama ada hendak terus menyebelahi Anwar atau bersedia ditolak oleh rakyat terutamanya orang Islam kerana terlalu mementingkan hubungan politik dengan PKR dan DAP.

Selama ini pun orang melihat bagaimana Pas terlalu menjaga hubungan dengan Anwar sehinggakan apa sahaja yang dikatakan oleh pemimpin PKR itu jarang sekali disanggah.

Biar pun ada kenyataan atau tindakan Anwar dilihat tidak bersesuaian dengan perjuangan Pas yang akan turut terpalit kerana berada dalam kerjasama pembangkang tetapi Pas hanya mendiamkan diri.

Akibatnya, Pas dianggap 'pak turut' dan tidak berupaya membuat apa-apa bagi menunjukkan ia sebuah parti yang konsisten dan memegang prinsip yang benar itu benar dan yang batil itu batil.

Ramai yang menanti kesudahan pendirian Pas dalam isu Israel ini kerana mereka mahu melihat parti itu tegas seperti mana ketika mengambil tindakan ke atas Datuk Dr. Hasan Ali yang dianggap melanggar peraturan parti.

Pemecatan itu dilakukan oleh hanya disebabkan bekas Pesuruhjaya Pas Selangor itu menasihatkan mahasiswa tidak menyertai himpunan menyokong Anwar pada 9 Januari lalu.

Biar pun bercakap atas dasar fakta tetapi Hasan dipecat oleh Pas kerana mereka tidak mahu kenyataan beliau menggugat kerjasama parti itu dengan PKR.

Apa yang paling mengecewakan pemecatan Hasan itu dikaitkan dengan desakan oleh pemimpin PKR sehingga meletakkan Pas tidak mempunyai pilihan.

Adalah sesuatu yang aneh jika Hasan yang bercakap atas dasar kebenaran dipecat oleh Pas sedangkan Anwar yang membuat kenyataan bertentangan dengan perjuangan Pas akan dimaafkan.

Berbanding dengan apa yang dilakukan oleh Hasan, ia jauh lebih baik berbanding kenyataan Anwar yang jelas-jelas mewujudkan kemarahan umat Islam.

Malahan kenyataan Anwar mengenai sokongannya terhadap sebarang usaha bagi melindungi keselamatan negara Israel telah dianggap melanggar fatwa ulama-ulama terkemuka.

Sebab itulah bekas Timbalan Presiden, Nasharudin Mat Isa menyatakan, mereka yang membuat kenyataan menyokong Israel telah mengkhianati Allah, Rasul-Nya dan umat Islam.

Ini berbeza dengan perjuangan Hasan yang mahukan Pas kembali kepada perjuangan asalnya dalam memperjuangkan Islam.

Selain itu Hasan juga menyeru orang Melayu mempertahankan kedudukan mereka, Islam dan institusi raja-raja. Oleh itu apakah seruan ini jauh lebih salah jika hendak dibandingkan dengan kenyataan Anwar mengenai Israel?

Atas sebab itulah, Pas dinasihatkan oleh banyak pihak jangan memandang remeh isu terbaru melibatkan Anwar ini.

Mungkin sebelum ini, apabila ada sahaja isu berkaitan Anwar mereka menganggap ia sebagai fitnah dan konspirasi politik tetapi dalam isu menyokong keselamatan negara Israel ini, apa lagi yang Pas hendak hujahkan bagi mempertahankan Anwar?

Tambahan pula, Majlis Syura Ulama Pas sudah tentu membuat keputusan memberi kata dua kepada Anwar selepas meneliti segala fakta. Tak kanlah mereka membuat keputusan membuta-tuli sahaja.

Ini bermakna Pas dan Majlis Syura Ulama hanya menanti satu sahaja keputusan daripada Anwar sama ada menarik balik kenyataan atau menyaman akhbar berkenaan.

Kalau Hasan terus dipecat tanpa dipanggil membela diri atau sebarang kertas pertuduhan, apa istimewa Anwar di kaca mata Pas sehinggakan sudah diberi kata dua pun Pas masih boleh bertolak-ansur?

Jika Pas boleh memaafkan Anwar jika beliau tidak menarik balik kenyataannya atau menyaman WSJ, percayalah selepas ini yang akan terjejas teruk bukan sahaja reputasi Pas tetapi juga Majlis Syura Ulama.

Ia kerana selepas ini apa pun pendirian dan keputusan majlis itu akan dilihat lebih memikirkan kepentingan politik Pas dan segala ingatan, amaran atau desakan mereka hanyalah sandiwara semata-mata.

Ini belum lagi mengambil kira bagaimana orang akan membuat andaian bahawa terbuktilah golongan ulama tidak ada apa-apa kekuatan dalam Pas.

Selain itu, Pas juga tidak boleh salahkan sesiapa jika parti tersebut dianggap semakin hilang keyakinan untuk bergantung harap kepada pemimpin sendiri memandangkan dalam apa keadaan sekali pun kedudukan Anwar sebagai ketua pembangkang mahu dipertahankan.

Ramai yang mengharapkan agar Pas benar-benar tegas kali ini dengan bersedia melakukan tindakan drastik dalam hubungannya dengan pakatan pembangkang dan Anwar jika penasihat PKR tersebut tidak melaksanakan salah satu daripada syarat yang diberikan oleh Majlis Syura Ulama.

Namun begitu kita jangan berharap sangat kerana Nik Abdul Aziz sendiri pun sudah memberi kenyataan bahawa Pas akan terus bekerjasama dengan PKR dalam pakatan pembangkang.

Mungkin segalanya kerana Pas sudah terhakis keyakinan diri untuk bertarung sendirian dalam pilihan raya jika mereka tidak berganding bahu dengan PKR dan DAP.

Apa pun kita menanti hasil pertemuan antara Anwar dan Nik Abdul Aziz - seorang pemimpin yang sering sahaja menjadi tempat untuk pemimpin pembangkang yang bermasalah mengadu.

Dan sudah tentu rakyat mengharapkan satu sahaja hasilnya iaitu Anwar membuat kenyataan terbuka terhadap salah satu pilihan yang diberikan oleh Majlis Syura Ulama jika tidak Pas perlu bersedia menerima tempiasnya!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan