Khamis, 16 Februari 2012

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


Muhibah yang bukan hampiri syirik

Posted:

Muhibah yang bukan hampiri syirik

Muhibah yang bukan hampiri syirik

Datuk Aziz Jamaludin Md. Tahir
Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim).

RENTETAN teguran melampau sesetengah pihak apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkunjung ke Batu Caves semasa meraikan Thaipusam memberikan satu tafsiran bahawa orang Islam tidak digalakkan meraikan sebarang bentuk perayaan agama bukan Islam, walaupun kunjungan itu bersifat muhibah dan menghormati resam kehidupan bermasyarakat.

Ada pendapat menyifatkan kunjungan itu menghampiri perbuatan syirik, kerana menghampiri atau cuba memahami perayaan agama bukan Islam. Rakyat yang mudah percaya terus percaya dengan pelabelan itu, kerana ia dikeluarkan oleh seorang yang mengetahui lebih dalam mengenai agama.

Itu berlaku kepada Perdana Menteri. Bagaimana pula pandangan masyarakat dan orang yang sama mengkritik kunjungan tersebut apabila mengimbas semula beberapa sejarah yang pernah dicipta oleh seorang ulamak parti pembangkang apabila turut sama di majlis pembukaan sebuah 'kompleks ibadat' bukan Islam di dalam persekitaran masyarakat Melayu.

Pemimpin ulamak itu bukan sekadar hadir, bahkan berucap dengan memberikan pandangan bahawa tidak salah tindakan itu kerana Islam adalah sebuah agama yang mengamalkan toleransi dan tidak menjadi suatu kesalahan jika kita memasukinya asalkan tidak terikut-ikut dengan agama mereka. Itu berlaku beberapa tahun lalu apabila Mursyidul Am Pas, mengunjungi rumah ibadat masyarakat keturunan Siam di Gong Balai, Bacuk, Kelantan.

Semasa kunjungan itu, patung Buddha berdiri baharu siap dibina dan ketinggiannya melebihi bangunan dua tingkat. Tidak kedengaran para kadi, mufti dan mereka yang boleh dipanggil ulamak berani berkomentar, kerana yang nak ditegur itu bukanlah seseorang yang tidak mengetahui hukum agama secara mendalam.

Jika mengambil perbandingan daripada dua peristiwa itu jelaslah komentar dan pandangan terbaharu yang dikeluarkan mempunyai unsur politik, bagi membuktikan keulamakannya menjadi popular dengan teguran tersebut. Seharusnya, mereka yang berkomentar itu boleh membuat penilaian secara lebih menyeluruh, bahkan ketika Nabi Muhammad SAW berada di Madinah baginda tidak pernah mengharamkan sebarang kunjungan orang Islam ke sinagog Yahudi ataupun tempat-tempat ibadat penganut agama lain.

Al-Quran dengan jelas memberikan penegasan bahawa: "Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang- orang yang berlaku adil. Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat (memberi wala') orang- orang yang memerangi kamu kerana agama (kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta mengusir kamu.

Dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim." Surah Al-Muntahanah ayat 8-9.

Di sini bermaksud membuat kebaikan kepada orang yang bukan Islam seperti menghadiri jemputan mereka atau mengunjungi ke tempat perayaan agama mereka serta melawat rumah ibadah mereka seperti gereja, kuil dan sebagainya tanpa melakukan upacara ibadah mereka adalah termasuk dalam pengertian berbuat baik kepada mereka apatah lagi sekiranya seseorang itu sebagai pemimpin kepada rakyat.

Salah faham mengenai kunjungan muhibah yang cuba disama ertikan dengan kunjungan ritual seperti dilakukan oleh penganut Hindu dengan tujuan memohon restu Dewa Subramaniam adalah sesuatu yang bercanggah dengan hakikat Islam itu sendiri. Ini kerana, Islam meletakkan peraturan bahawa menghormati agama lain selain Islam tidak akan menyebabkan seseorang itu terkeluar daripada agamanya.

Terkeluarnya seseorang itu daripada pegangan Islam adalah apabila menyekutukan ke Esaan Allah SWT. Ini bererti jika kunjungan muhibah itu hanyalah sekadar kunjungan hormat tanpa mempunyai niat mengamalkan gerakan ritual yang sedang berjalan, ia adalah sesuatu yang tidak boleh dianggap syirik.

Bahkan, Dr. Taha Jabir al-Alwani menjelaskan, "kita melihat bagaimana kelompok yang dikenal dengan Islam politik mengertikan Islam dan syariat Islam secara sempit, sebagai sistem hukuman. Kita mendapati sebahagian besar dari mereka yang meneriakkan jargon-jargon "penerapan syariat", dan yang mereka maksudkan dengan syariat itu adalah bentuk hukuman.

"Kita juga melihat sebahagian pemerintahan Islam berlumba-lumba menerapkan beberapa bentuk hukuman syariat untuk membuktikan kesungguhan mereka dalam beragama dan menjalankan syariat-yang terkadang diertikan secara sempit sebagai bentuk hukuman. Meneriakkan jargon-jargon itu ... termasuk sarana paling berkesan untuk menipu umat.

"Mengertikan secara sempit "ayat-ayat yang melarang orang untuk melampaui batas-batas (hudud) Allah" sebagai bentuk-bentuk hukuman yang ditentukan Allah merupakan cara paling mudah untuk menarik dokongan majoriti mukmin dan mendorong mereka menentang pemerintahan yang ingin digulingkan." (Taha Jabir al-Awani, Tiada Paksaan Dalam Agama, 2008:29)

Pola masyarakat Malaysia yang pelbagai kaum, kedudukan agama selain Islam diberikan kebebasan untuk berkembang manakala setiap orang diwajibkan menghormati keyakinan yang berbeza itu. Dalam perbezaan itulah Allah SWT meminta setiap manusia supaya saling kenal mengenali, dan untuk kenal mengenali adalah dengan bergaul mesra.

Pergaulan itulah membentuk persefahaman, maka prinsip itu juga mula diamalkan oleh parti pembangkang apabila melenturkan sebahagian fatwanya sendiri yang menganggap bukan Islam itu sebagai "berkawan dengan kafir."

Sebagai sebuah negara yang mementingkan kesejahteraan hidup bersama, agenda pembangunan masyarakat, kerukunan hidup merupakan fardu kifayah yang wajib diberikan keutamaan oleh seseorang pemimpin. Prinsip hidup secara bermuamalah itulah yang boleh menjamin agenda pembangunan negara dapat dilaksanakan dengan berkesan.

Dalam prinsip pengurusan masyarakat pelbagai kaum, adalah menjadi kewajipan seseorang pemimpin itu untuk memahami dan membantu kaum lain kerana ia dikutip daripada prinsip kebertanggungjawapan. Kunjungan muhibah Perdana Menteri itu adalah bukti bahawa dengan memberikan sokongan moral ia akan membangkitkan semangat untuk terus hidup sebagai sebuah masyarakat yang aman dan harmoni.

Bukan Islam juga merupakan rakyat dan sebahagian daripada entiti negara yang wajib dihormati selagi mereka boleh menghormati prinsip yang dipersetujui bersama yang dikenali sebagai Rukun Negara. Asas yang ingin dibentuk menerusi Rukun Negara ialah masyarakat yang bersatu padu dan kemudiannya dikembangkan semula menerusi gagasan 1Malaysia.

Dalam Islam, prinsip toleransi yang dimulai oleh teladan Rasullullah SAW dan dihangatkan kembali semasa perayaan Maulidur Rasul beberapa hari lalu melambangkan betapa segarnya nafas kehidupan bermasyarakat yang dibentuk menerusi legasi Madinah.

Ketika berhijrah ke Madinah, Rasullullah SAW tidak memerintahkan semua pemeluk agama lain meninggalkan agamanya secara kekerasan.

Bagi mereka yang ingin kekal dengan agama asalnya, mereka dibenarkan melakukan ritual masing-masing dengan syarat terus menghormati Islam. Prinsip kebebasan sedemikianlah yang diamalkan di Malaysia, di mana rumah-rumah ibadat diberikan kelulusan pembinaannya manakala penganutnya bebas mengamalkan kepercayaan yang diwarisinya.

Melakukan kebaikan kepada orang yang bukan Islam seperti menghadiri jemputan mereka atau mengunjungi ke tempat perayaan agama mereka serta melawat rumah ibadah seperti gereja, kuil dan sebagainya tanpa ikut melakukan upacara ibadah mereka adalah termasuk dalam pengertian berbuat baik dan menghormati kepercayaan beragama.

Seseorang pemimpin berusaha memenuhi tanggungjawabnya, termasuk undangan ke majlis-majlis tertentu sama ada berbentuk kebudayaan.

Malah dalam ulang tahun kelahiran Nabi Muhammad SAW, bukan Islam turut diberikan penghargaan sebagai tokoh Maulidur Rasul kerana menyumbang keringat dalam pembangunan kehidupan bermasyarakat dan negara.

Kalau Nabi Muhammad SAW boleh menyuapkan makanan saban hari kepada seorang lelaki buta Yahudi, walaupun lelaki itu sentiasa membenci baginda, maka tidak ada sebab yang jelas kita boleh menghukum hadir dalam majlis keagamaan masyarakat bukan Islam itu sebagai bertentangan dengan Islam.

Menghalalkan 'State of Israel'

Posted:

Menghalalkan 'State of Israel'

Menghalalkan 'State of Israel'

TAN SRI DR. NORDIN KARDI ialah Penyandang Kursi Za'ba di Universiti Pendidikan Sultan Idris.


Kekejaman Israel terus memuncak apabila serangan udara mengorbankan lebih ramai orang awam dan kanak-kanak tidak berdosa. - AFP


AKHIRNYA Datuk Seri Haji Hadi Awang dan disusuli oleh Datuk Nik Aziz Nik Mat tiada pilihan melainkan membuat pernyataan berkaitan isu pengiktirafan terhadap negara bangsa Israel.

Seperti yang dipetik pelbagai media, Wall Street Journal (WSJ) melaporkan pemimpin utama Pakatan Rakyat (PR) telah membuat pernyataan, walaupun bersyarat, mengiktiraf kewujudan negara bangsa yang disebutnya 'state of Israel'.

Setakat ini, Malaysia tidak mengadakan hubungan diplomatik dengan Israel sebagai isyarat bahawa Malaysia tidak mengiktiraf kewujudannya.

Walaupun pemimpin utama PR itu telah tampil memberi penjelasan secara lisan dan bertulis seperti yang telah dibaca umum, penjelasan itu tidak memperbetulkan apa-apa pun melainkan memperkukuhkan lagi apa yang dicatat oleh Wall Street Journal.

Dalam usaha menjelaskan wawancara WSJ pada Khamis, 26 Januari 2011 beliau mengakui dan memetik catatan itu (mohon izin memetiknya dalam Inggeris, bahasa asal catatan) yang berbunyi: "I support all efforts to protect the security of the state of Israel," said Mr. Anwar, although he stopped short of saying he would open diplomatic ties with the Jewish state, a step which he said remains contingent on Israel respecting the aspirations of Palestinians." Perhatikan secara terfokus kepada sebutan 'state of Israel' yang tidak pernah dinafikannya itu.

Saya percaya Abdul Hadi dan Nik Aziz diletakkan dalam keadaan tiada pilihan kecuali terpaksa tampil membuat pendirian, bukan setelah membaca laporan WSJ tetapi selepas membaca penjelasan pemimpin utama PR itu yang mengakui 'dengan tuntas' bahawa beliau telah menyebut frasa 'state of Israel' yang tidak pernah diiktiraf oleh semua pemimpin Malaysia, baik dalam kerajaan mahupun dalam pembangkang.

Pengiktirafan terhadap 'state of Israel' itulah yang menyebabkan WSJ berani membuat pernyataan selanjutnya itu berbunyi: 'short of saying he would open diplomatic ties with the Jewish state'.

WSJ nampaknya seperti mentakrif bahawa implikasi pengiktirafan kewujudan 'state of Israel' akan menyebabkan Malaysia 'baru' nanti tidak lagi mempunyai alasan untuk tidak mengadakan hubungan diplomatik dengan negara itu. Kerajaan Malaysia sejak merdeka bersama dengan pemimpin-pemimpin pembangkang sentiasa tidak bercanggah dalam hal ini, iaitu begitu degil tidak mengiktiraf kewujudan 'state of Israel'.

Lorong pengiktirafan yang dirintis oleh pemimpin utama PR itu merupakan corak dan lembaran perubahan baru yang amat ekstrem bagi Malaysia dan rakyatnya dan terkeluar daripada tradisi falsafah, budaya dan agama di Malaysia yang telah sekian lama jadi anutan.

Percubaan pemimpin itu mengheret Menteri Luar Malaysia dan resolusi 1397 Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu guna membantu menghalalkan ucapannya bagi pihak Malaysia dengan memetik ucapan menteri itu yang berbunyi: "...Malaysia fully supports the legitimate rights of the Palestinian people for an independent State of Palestine, based on the two-state solution, taking into account the security concerns of both parties (Israel and Palestine) ternyata percubaan yang sangat lemah dan tidak tepat kerana 'two- state' solution itu hanya suatu gagasan yang cuba ditaja dan belum wujud dalam bentuk realiti.

PBB sehingga sekarang masih belum mengiktiraf kewujudan 'state of Palestine' yang implikasi diplomatiknya ialah tidak wujud 'state of Israel' pada ketika ini bagi Malaysia. Jelas, pendirian Malaysia dan resolusi PBB 1397 berbeza dengan pendirian pemimpin utama PR itu yang sudah mendahului negaranya mengiktiraf kewujudan 'state of Israel' pada saat ini.

Pada ketika ini negara bangsa Palestin dinafikan halalnya oleh PBB. Semua urusan dengan Palestine bukan dibuat dengan sebuah negara atau sebuah kerajaan sebaliknya dengan apa yang mereka namakan sebagai 'Palestine Authority' (PA) yang diketuai oleh Mahmud Abbas.

Adapun kawasan (saya tidak menggunakan perkataan 'state' atau negara) yang bernama Israel yang muncul hasil desakan ketua-ketua Yahudi Dunia yang sangat berpengaruh seperti Chaim Weizmann, Nahum Sokolow, Lord Rothschild dan lainnya yang telah 'berbudi' kerajaan Inggeris sehingga Lord Arthur James Balfour yang ketika itu Menteri Luar Inggeris menulis bagi pihak raja menyampaikan berita perkenan diraja terhadap permintaan mereka itu.

Namun demikian surat itu tidak memenuhi apa yang dituntut golongan Zionis kerana istilah yang digunakan bukan 'State of Israel' atau 'Jewish State', sebaliknya '… the establishment in Palestine of a national home for Jewish people'. Perkataan 'in Palestine' digunakan menjadikan kedudukan Palestine bukan diambil alih oleh sebuah negara bangsa Yahudi.

Banyak pentafsir kepada frasa tersebut mentafsirkan bahawa sekiranya surat itu bermaksud mengubah Palestine menjadi negara Yahudi perkataan yang digunakan bukan 'in Palestine' sebaliknya 'that' yang membawa kepada 'that Palestine is/shall be the national home for…'.

Surat itu menyebut bahawa Palestin kekal sebagai sebuah negara yang di dalamnya menyediakan perlindungan nasional kepada orang Yahudi, bukan menjadi 'State for the Jewish people'. Di dalam surat itu juga jelas disebutkan adanya perlindungan halal bagi orang Yahudi di Palestin dan tidak sekali- kali menafikan hak awam dan agama komuniti lain di Palestin.

Disebutkan: to facilitate the achievement of this object, it being clearly understood that nothing shall be done which may prejudice the civil and religious rights of existing non- Jewish communities in Palestine. Rumusannya, surat bertarikh 2 November 1917 itu amat mengecewakan gerakan Zionis.

Langkah Zionis selanjutnya adalah membuat pengisytiharan-pengisytiharan secara unilateral yang tidak pernah menghormati atau peduli kepada pendirian masyarakat antarabangsa.

Demikianlah kedudukan Israel di bawah lindungan negara sah Palestin yang dijajah oleh kuasa Barat.

Jika pejuang-pejuang dan rakyat Palestin yang telah kehilangan anak, kehilangan suami, rumah, kampung halaman bertahun-tahun mempertahankan apa yang halal demi menolak yang batil itu sedar, tahu dan memahami apa yang telah diucapkan oleh pemimpin utama PR itu, sudah tentu mereka akan merasa dikhianati oleh orang Malaysia yang telah sekian lama juga sentiasa menghulur tangan persahabatan dan bantuan.

Jika pemimpin Malaysia, baik pembangkang mahu pun kerajaan, tidak tampil menyatakan pendirian jelas yang berlainan daripada pendirian pemimpin utama PR itu kepercayaan dan harapan rakyat Palestin kepada Malaysia akan luput dan menjadi kenangan masa silam dan dalam beberapa hal implikasinya mungkin amat berat.

Tiada sedikit pun keraguan tentang setia kawan Malaysia terhadap rakyat Palestin yang menderita itu pada pihak pemimpin pemerintah pusat di Malaysia kerana mereka serta-merta seperti tebuan menderu menyerbu menafikan mereka mengiktiraf pernyataan 'state of Israel'. Serta-merta mereka mencela pernyataan itu.

Jika Raja Inggeris menerusi Balfour mengirim surat kepada Lord Rothschild setakat memberi sebuah 'national home' kepada gerakan Zionis setelah 'termakan budi' yang banyak, betapa pula 'budi' Zionis yang diterima oleh rakyat Malaysia sehingga sanggup mengkhianati orang Palestine dengan memberi pengiktirafan yang lebih besar yang dipanggilnya 'state of Israel'?

Rakyat Malaysia tertunggu-tunggu reaksi pemimpin dari kelompok yang lain dan dalam keadaan inilah Haji Hadi dan Nik Aziz tampil membuat pernyataan yang sangat tepat dan waras serta mengembalikan 'hubungan roh' antara UMNO dan Pas, sehingga saya percaya ramai rakyat Malaysia serta-merta mengurut dada sambil mengucapkan perkataan 'syukur'.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan