Rabu, 15 Februari 2012

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


Bersemuka 'pensabotaj' parti Mac

Posted:

Bersemuka 'pensabotaj' parti Mac

Bersemuka 'pensabotaj' parti Mac

Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my


Pengerusi Lembaga Disiplin UMNO, Tengku Ahmad Rithaudeen (kiri) mempengerusikan mesyuarat disiplin UMNO di PWTC beberapa tahun lalu.


INI kisah sedih dihadapi UMNO pada 2008. Akibat perbuatan mensabotaj parti yang dilakukan oleh ahli sendiri pada pilihan raya umum tahun itu, sejumlah 14 kerusi Parlimen dan 22 Dewan Undangan Negeri (DUN) yang sebelum itu diisytiharkan kawasan putih dan dijamin menang, turut terlepas ke tangan pembangkang.

Ia mengakibatkan 'tsunami politik' yang bukan kepalang - Barisan Nasional (BN) hilang majoriti dua pertiga buat pertama kali dalam sejarah pilihan raya negara.

Tambah mengguris hati kepemimpinan tonggak BN itu lagi adalah apabila gerakan sabotaj di Perak dalam Pilihan Raya Umum ke-12 itu didapati dilakukan oleh ahli UMNO secara beramai-ramai dan bukan secara bersendirian. Ia ekoran sikap ahli parti yang tidak berpuas hati dengan calon komponen BN yang bertanding di kawasan mereka. Pendekatan ahli yang kononnya mahu 'mengajar' dan mengembalikan sesebuah kerusi itu kepada UMNO dengan mengundi pembangkang akhirnya membawa padah apabila BN Perak secara keseluruhannya tewas.

Pada tahun tersebut, ramai ketua bahagian UMNO dan ahli parti itu digantung keahlian dan jawatan mereka. Namun, malang sekali tindakan oleh Lembaga Disiplin UMNO itu dibuat hanya selepas PRU berkenaan. Ibarat 'sudah terhantuk, baru terngadah' atau 'rumah siap tapi pahat berbunyi'.

Namun kali ini mendepani PRU13, UMNO lebih bersedia. Dan buat julung kalinya UMNO mengambil tindakan drastik mengaktifkan Lembaga Disiplin sebelum PRU13 ini untuk mengekang unsur dan anasir mensabotaj parti oleh kalangan ahlinya sendiri - jika benar-benar berlaku - sebagai persiapan awal.

Ketika mengumumkan demikian 28 Januari lalu, Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak menjelaskan, langkah itu diambil untuk mengukuhkan disiplin parti. Ini seterusnya dapat menghalang sebarang usaha untuk sabotaj pemilihan parti sebelum pilihan raya diadakan.

"Kami tidak mahu sesuatu berlaku selepas pemilihan, kesannya telah pun berlaku. Jadi, lebih baik kita proaktif," kata beliau.

Dan jika pada 2008, hanya 18 anggota Lembaga Disiplin digerakkan untuk memantau perbuatan dan anasir sabotaj parti ini, kali ini ditambah 10 orang lagi - menjadikan 28 orang kesemuanya. Cuma, yang sama ialah Lembaga Disiplin masih diketuai Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail.

Seorang anggota Lembaga Disiplin yang ditemui Utusan Malaysia di ibu negara semalam memberitahu, pasukan lembaga itu akan mula turun padang secara berperingkat bermula bulan depan, yakni Mac ini.

"Kami akan menemui empat sektor iaitu kepemimpinan bahagian, Wanita, Pemuda dan Puteri. Lokasi tidak dapat diumumkan sekarang tetapi kami mungkin menghala ke pantai Timur dahulu," kata beliau.

Menurut beliau, matlamat utama Lembaga Disiplin adalah untuk memastikan kemenangan mutlak BN pada PRU13 dengan mengelakkan 'kesilapan-kesilapan dari akibat mensabotaj parti'.

"Namun saya ingin maklumkan bahawa kaedah yang kami praktikkan adalah dengan menemui empat sektor berkenaan secara 'soft approach'.

"Kami mahu menemui seberapa ramai yang boleh, dengan menasihat, meminta dan merayu mereka agar tidak melakukan sabotaj terhadap parti. Dan seterusnya bekerjasama untuk memastikan mandat penuh diberikan kepada pucuk pimpinan dalam soal pemilihan calon-calon pilihan raya," kata beliau.

Begitupun, beliau mengingatkan bahawa Lembaga Disiplin tidak akan sewenang-wenangnya bertindak ke atas ahli parti yang dituduh mensabotaj parti.

"Apa yang kami dengar atau bersifat spekulasi atau desas-desus tidak akan dilayan melainkan ada laporan rasmi dibuat kepada lembaga ini. Mereka 'satu kampung boleh bercerita', tapi kalau tak ada report, tak guna juga," katanya.

Tegas anggota Lembaga Disiplin itu lagi, pihaknya akan bekerja keras dalam usaha memastikan hasrat kepimpinan tertinggi parti mengutamakan perpaduan ahli berbanding kepentingan diri sendiri tercapai. Ini khususnya dalam meletakkan pilihan raya umum fokus penting daripada pemilihan parti.

Tambah lagi, gendang pilihan raya semakin kuat, justeru semua ahli perlu mementingkan 'calon mampu menang' pada pilihan raya umum, yang diramalkan akan menjadi 'luar biasa'.

"Meskipun pada 2008 dikatakan kes-kes ini minimum apabila cuma 22 kes atau 22 laporan sabotaj parti ini dibuat berbanding keanggotaan UMNO sebanyak 3.3 juta ahli, namun kami kena ambil serius risikonya.

"Jika tidak, akibatnya BN bukan sahaja sekali lagi hilang majoriti dua pertiga tetapi mungkin lenyap terus," kata beliau.

Dalam menggalas tanggungjawab besar ini, Lembaga Disiplin kali ini akan menggunakan khidmat ahli-ahli Majlis Bekas Wakil Rakyat (Mubarak), veteran UMNO dan Kelab Pesara Kerajaan yang tidak berkepentingan untuk menjadi pelapor dan pemantau kes-kes sabotaj parti.

Ahli-ahli UMNO akar umbi juga amat dialu-alukan untuk membuat laporan dan menyalurkan maklumat tepat bagi memudahkan Lembaga Disiplin menjalankan tugas dengan cekap.

Setakat ini spekulasi yang masih menerawang mengenai 'perkhabaran sabotaj parti' ini diluahkan oleh Ketua Penerangan UMNO Pulau Pinang yang juga Setiausaha BN negeri, Datuk Seri Dr. Hilmi Yahaya berhubung sindrom Geng Tolak Bahagian (GTB).

Dakwa Hilmi, GTB wujud di setiap bahagian negeri itu yang dianggotai ahli-ahli UMNO sendiri yang cuba memboikot atau mensabotaj bahagian masing-masing jika 'orang mereka' tidak di pilih sebagai calon pada pilihan raya umum nanti.

Cuma, adalah lebih molek Hilmi bersemuka dengan anggota Lembaga Disiplin nanti. Dan seperkara lagi, barangkali ketika ini ahli UMNO kurang senang dengan tindak tanduk seorang anggota veterannya.

Dikatakan dia menyertai sebuah NGO yang dipimpin oleh seorang lagi veteran parti. Namun pada 9 Januari lalu, dia dilihat bersama-sama pula mengiringi ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim di mahkamah. Beberapa hari selepas itu, dia turut hadir di majlis kesyukuran sempena pembebasan Anwar dari tuduhan kes liwat di Bukit Segambut.

Veteran UMNO itu sekali lagi 'menguak' perasaan ahli parti apabila mengeluarkan dakwaan bahawa parti kononnya menggunakan wang bagi membeli undi untuk memenangi pilihan raya umum. Dikatakan ada yang meluahkan 'usah diambil peduli tindak tanduknya'.

Namun ahli UMNO masih menunggu jawapan dan tindakan Lembaga Disiplin.

Menilai keberanian Majlis Syura

Posted:

Menilai keberanian Majlis Syura

Menilai keberanian Majlis Syura

Oleh ZULKIFLEE BAKAR
pengarang@utusan.com.my


Sebahagian perwakilan yang hadir pada perasmian Muktamar Dewan Ulama, di Taman Melewar, Batu Caves, tahun lepas.


APABILA Majlis Syura Ulama Pas memberi kata dua kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim sama ada menarik balik kenyataannya terhadap sebarang usaha melindungi keselamatan negara Israel atau menyaman The Wall Street Journal ia mencetuskan dua persoalan.

Persoalan pertama, apakah benar ia melambangkan keberanian Majlis Syura Ulama Pas dan kedua, sejauh manakah Anwar serta Parti Keadilan Rakyat (PKR) sendiri akan patuh kepada kehendak Pas?

Selama ini Majlis Syura Ulama Pas dilihat seolah-olah tidak bermaya, apabila hanya mendiamkan diri terhadap pelbagai isu yang melumuri parti itu berikutan kerjasama dengan PKR dan DAP.

Tetapi apabila majlis berkenaan mula bersuara apatah lagi terhadap tindak-tanduk Anwar maka ia disambut dengan perasaan lega dan gembira oleh penyokong-penyokong Pas.

Penulis yang menghubungi beberapa rakan dalam parti itu mendapati, mereka menyokong penuh keputusan badan tertinggi Pas tersebut.

''Kami berharap ini sebagai satu permulaan ke arah mengembalikan Pas ke landasan perjuangan sebenar yang berteraskan kepada perjuangan Islam.

''Keputusan Majlis Syura Ulama Pas ini membuktikan mereka boleh benar-benar menjadi badan pemantau kepada perjalanan politik parti,'' kata seorang pemimpin muda Pas ketika dihubungi.

Bagaimanapun isu memberi kata dua ini hanyalah satu permulaan dan dianggap tidak boleh dijadikan ukuran sebenar kepada kelantangan dan ketegasan Majlis Syura Ulama. Banyak lagi perkara yang perlu dilakukan oleh majlis itu jika mereka mahu mendabik dada kononnya mereka bukanlah pak turut dan tidak akan berkompromi dalam soal-soal menegakkan perjuangan Islam.

Jika benar Majlis Syura Ulama mempunyai keberanian dan kewibawaan tersendiri maka mereka perlu menunjukkan kebangkitan suara ulama dengan mengkaji semula segala tindak-tanduk Pas yang sebelum ini dilihat meninggalkan landasan perjuangan asalnya.

Perkara paling utama ialah Majlis Syura Ulama perlu mendesak Pas mengkaji semula hubungan dengan PKR dan DAP. Ia memandangkan imej, kredibiliti dan kewibawaan Pas sebagai parti Islam sudah banyak terjejas dan mungkin juga telah rosak akibat kerjasama yang berteraskan kepada matlamat memburu kuasa semata-mata.

Jika Majlis Syura Ulama mengatakan mereka masih berpegang teguh kepada perkara-perkara berkaitan perjuangan Islam dan tidak akan berkompromi dalam soal itu maka mereka juga perlu mendesak Pas kembali kepada perjuangan asal iaitu menegakkan sebuah negara Islam. Langkah itu perlu dilakukan kerana semua orang tahu bagaimana sejak bergabung dalam pakatan pembangkang, Pas dilihat mempertaruh dan 'menggadaikan' segala-galanya demi impian ke Putrajaya.

Ketika ini orang tertanya-tanya apakah peranan Majlis Syura Ulama yang kononnya dalam Perlembagaan Pas diletakkan badan tertinggi yang akan membuat keputusan berhubung perjalanan parti. Begitu juga ulama-ulama Pas, kenapakah mereka berdiam diri apabila kepimpinan parti itu sanggup menggugurkan perjuangan negara Islam. Apakah golongan ulama yang berada dalam Pas hanya sekadar ahli sahaja dan dikumpulkan beramai-ramai dalam Dewan Ulama seperti sebuah kelab untuk pesara-pesara?

Mungkin apa yang dikatakan oleh penulis ini dilihat keterlaluan tetapi inilah sebahagian pandangan umat Islam terhadap ulama-ulama dalam Pas.

Mereka melihat biar pun Pas adalah sebuah parti Islam dan turut dianggotai oleh ulama-ulama tetapi golongan itu seolah-olah tidak berfungsi bukan sahaja untuk kesejahteraan ahli-ahli parti itu tetapi juga umat Islam secara keseluruhan.

Justeru apabila Majlis Syura Ulama Pas mula bersuara maka ini sudah tentulah menarik kerana badan itu boleh memperbetulkan segala kesilapan politik yang dilakukan oleh Pas dalam kerjasamanya dengan PKR dan DAP.

Sudah sampai masanya Majlis Syura Ulama Pas menjadi badan penentu kepada politik Pas. Parti itu tidak boleh lagi bergantung kepada sikap sesetengah pemimpin Pas yang membuat keputusan berlandaskan kepada hujah dan motif semata-mata. Pas adalah sebuah parti Islam kedua terbesar di Malaysia dan jauh lebih berwibawa serta berkemampuan berbanding PKR dan DAP, oleh itu tak kanlah Majlis Syura Ulama akan terus membiarkan parti itu menjadi pak turut sahaja dalam pakatan pembangkang. Ia belum lagi mengambil kira bagaimana Pas seolah-olah tidak mampu berkata apa-apa terhadap sebarang tindak-tanduk PKR dan DAP di negeri-negeri yang diperintah secara bersama terutama di Selangor dan Pulau Pinang.

Oleh itu ketegasan Majlis Syura Ulama tidak harus kerana isu Israel sahaja memandangkan selama ini PKR, DAP dan Anwar sendiri sudah banyak menyusahkan Pas. Majlis Syura itu bertanggungjawab untuk membuktikan kepada penyokong Pas bahawa majlis tersebut masih berkuasa dan bukannya dianggap seperti hidup segan mati tak mahu.

Kalau Majlis Syura benar-benar ikhlas dan jujur untuk melihat Pas kembali kepada perjuangan asal serta meletakkan kembali parti tersebut sebagai parti Islam maka mereka perlu menunjukkan kuasa sebenar mereka.

Majlis tersebut tidak boleh membiarkan Pas terus dikawal oleh kelompok-kelompok tertentu di dalam parti itu yang ada sesetengah lebih 'berkiblat' Anwar berbanding ulama dan kepimpinan Pas sendiri.

Sindrom terlalu yakin kepada Anwar dan percaya bahawa kerjasama dengan PKR dan DAP menguntungkan Pas yang menguasai sebahagian pemimpin serta penyokong parti itu perlu dihapuskan oleh Majlis Syura Ulama.

Ia kerana penyokong-penyokong Pas perlu diyakinkan bahawa dari segi kewibawaan, kemampuan malahan moral, sebahagian besar pemimpin Pas terutamanya daripada golongan ulama jauh lebih baik berbanding sesetengah pemimpin kanan PKR dan DAP. Jika selepas ini Majlis Syura Ulama kembali kepada apa yang dianggap 'sindrom bisu', maka mereka bertanggungjawab seandainya Pas bukan sahaja akan dicaci tetapi juga kehilangan sokongan di kalangan umat Islam.

Mengenai persoalan kedua iaitu sama ada ada Anwar akan patuh kepada kehendak Majlis Syura Ulama atau tidak, ramai yang percaya bahawa beliau dan PKR tidak akan tunduk kepada kata dua Pas itu.

Jika itu berlaku, Pas tidak boleh menyalahkan Anwar atau PKR kerana selama ini Pas yang bertanggungjawab 'memberi muka' kepada PKR untuk memperkotak-katik parti itu. Semua orang tahu bagaimana demi mengejar kuasa politik atas matlamat menawan Putrajaya dan menumbangkan kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum akan datang, Pas rela membiarkan PKR dan DAP melakukan apa sahaja. Atas sebab itulah, jika Anwar berdegil dan masih mahu mempertahankan pendiriannya dalam isu Israel maka ia akan menjadi ujian terbesar kepada Pas sama ada hendak terus kekal dalam pakatan pembangkang atau sebaliknya.

Ketika inilah keberanian Majlis Syura Ulama akan diuji sama ada menarik Pas keluar daripada pakatan pembangkang dan dianggap mengkhianati perjuangan politik pakatan itu atau akan dituduh bersubahat dengan Anwar mengkhianati Allah, Rasul-Nya dan umat Islam kerana dianggap menyokong keselamatan negara Israel.

Segala-galanya terserah kepada Majlis Syura Ulama untuk menentukannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan