Ahad, 12 Februari 2012

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


'3.7 juta yang menakutkan'

Posted:

'3.7 juta yang menakutkan'

'3.7 juta yang menakutkan'

Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my

PIHAK yang bertanggungjawab tidak boleh lagi mengharapkan parti-parti politik, agensi kerajaan atau Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk mendaftarkan pengundi baru. Ini apa lagi untuk memujuk kalangan orang Melayu mendaftar diri.

Bukan niat untuk memperkecil atau memperlekehkan komitmen parti, agensi atau suruhanjaya berkenaan, tetapi kalau dilihat daripada 3.7 juta orang yang layak mendaftar namun tidak berbuat demikian, kita semua maklum majoriti hampir 2 juta ialah orang Melayu.

Untuk orang Melayu, pihak yang akan pergi kepada mereka dalam memujuk termasuk merayu supaya mendaftar tidak lagi boleh bersandarkan kaedah lama - 'anda kena mengundi untuk negara atau di manalah tanggungjawab anda'. Tidak, tidak lagi pendekatan cara itu.

Sebaliknya, mereka kenalah menerjah kedai-kedai kopi, restoran, khutbah-khutbah Jumaat dengan menggunakan saluran-saluran NGO, Jawatankuasa Kawalan dan Keselamatan Kampung atau apa sahajalah cara yang melibatkan sentuhan dari hati ke hati untuk menggesa mereka mendaftar.

Sebab - realitinya politik masa depan Malaysia banyak bergantung kepada orang Melayu, lantaran bilangan mereka sudah melebihi 54 peratus.

Namun malang sekali, sikap sebilangan besar orang Melayu dikesan tidak ambil peduli tentang kepentingan mendaftar sebagai pengundi apabila mencapai usia 21 tahun atau lebih. Padahal mendaftar sebagai pengundi hanya mengambil masa kurang dari 15 minit.

Apatah lagi kali ini meskipun bilangan orang Melayu sudah melebihi 54 peratus tadi namun kaum itu berpecah pula kepada UMNO, Pas dan PKR. Dalam aluran ini, Melayu kena wajib berfikir secara tuntas kalau terus mahu mengepalai kepimpinan kerajaan di negara ini.

Antara yang turut risau dengan sikap longlai lesu orang Melayu bila tiba 'bab mendaftar ini' ialah Mohd. Jurit Ramli yang mengetuai Gabungan NGO Malaysia (GNM) selaku setiausahanya. Beliau mengirimkan coretan menerusi SMS kepada penulis, yang katanya perlu direnung-renungkan oleh orang Melayu.

"Orang Melayu Islam yang tidak mengundi menanggung dosa dan perlu bertanggungjawab atas sebarang kehilangan kuasa orang Melayu dan sebarang penghinaan terhadap Islam apabila orang Melayu kehilangan kuasa politik.

"Ini disebabkan 3 juta orang Melayu yang belum berdaftar, maka seluruh orang Melayu harus bertanggungjawab memberi penjelasan kepada setiap orang Melayu yang tidak mengundi. Rayu dan jelaskanlah kepada mereka," kata Mohd. Jurit yang juga bekas anggota MALBATT yang pernah bertugas di Bosnia Herzegovina dalam kancah perang Balkan pada era 1990-an.

Hakikatnya, kalau diimbas balik kenyataan Pengerusi SPR tempoh hari tentang pendedahannya bahawa sebahagian besar orang Melayu yang layak tetapi enggan mendaftar - memang menakutkan. Alasan terlalu sibuk dengan urusan harian sehingga tiada masa untuk mendaftar dan lebih teruk dan dangkal lagi 'tidak ada perubahan besar akan berlaku dengan hanya satu undi' memang agak sukar untuk diterima rasionalnya.

Jika secara sinis dan kritis, kita boleh sebutkan di sini kepada orang Melayu tentang real politik dan keadaan politik semasa negara yang memang menyaksikan orang Melayu semacam cemas, bimbang dan keliru dengan politik semasa. Kerana itu, orang Melayu harus insaf, sedar tentang masa depan yang tidak menentu dan di kala pecahan parti-parti Melayu ketika ini yang dibimbangi akhirnya akan gagal mempertahankan hak dan keistimewaan Melayu dan agama.

Dan walaupun politik di negara ini sedang merangka pembaharuan atau transformasi, namun kematangan politik dilihat masih pada tahap yang rendah. Dengan jelas lagi - ia masih lagi berada dalam kerangka politik perkauman.

Apabila melihat perkembangan parti tertentu mengatur sokongan kaum Cina termasuk dikatakan berlaku 'penghijrahan atau sebenarnya pemindahan besar-besaran pengundi ke Selangor', maka jelaslah 'mereka' masih berpaksikan kepada politik perkauman yang dimanipulasikan sebagai demokrasi total. Sedangkan BN atau UMNO dikatakan masih terikat kepada perjuangan realiti untuk mengubah negara dengan kemajuan yang lebih pesat.

"Sehingga hari ini, dominan Cina dalam politik semakin terserlah. Kehadiran parti berkenaan dikatakan sudah diterima dan mereka telah dikatakan sebagai pejuang kaum yang lebih signifikan daripada parti-parti komponen dalam BN sendiri," kata seorang pemerhati kepada penulis.

Kata pemerhati itu lagi: "Banyak petunjuk telah ada. Memberi mereka apa yang mereka mahu tidak menjamin sokongan. Dan toleransi Melayu dilihat pula masih di tahap tertinggi dan sanggup sekali lagi akur kepada kehendak.

"Dengan parti terbabit yang semakin jelas membawa sentimen perkauman dan mendapat sokongan kaum Cina, maka BN perlu segera mencari formula bagi mengaut kembali sokongan khususnya orang Melayu bagi mengimbangi sokongan menyeluruh kaum Cina terhadap parti berkenaan."

Realitinya, orang Melayu masih belum terlambat untuk mendaftar diri sebagai pengundi. Tetapi anda kenalah 'bergerak terus ke pejabat pos' mulai pagi ini.

Berdasarkan rekod terkini SPR, dianggarkan kira-kira 300,000 berdaftar sebagai pengundi baru termasuk menukar alamat bermastautin dalam setiap suku tahun. Namun itu bukan bermakna apabila mereka berdaftar, terus serentak atau sekali gus disahkan untuk menjadi pengundi pada PRU13.

Dan katakanlah Parlimen dibubarkan sekitar bulan depan atau April ini untuk memberi laluan kepada PRU-13, maka mereka yang mendaftar dalam suku keempat 2011 akan menjadi pengundi yang paling bernasib baik untuk menentukan pucuk kepimpinan negara masa depan. Tetapi bagi 300,000 orang yang baru berbuat demikian pada Januari, bulan ini dan Mac depan, 'alamatnya wasalamlah'.

Sebabnya, apabila habis pendaftaran dalam tiga bulan ini, nama mereka hanya boleh dipamerkan pada Mei dan pada hujung bulan itu sahaja, senarai nama berkenaan akan disahkan sebagai pemilih berdaftar. Itupun kalau bernasib baik jika nama tidak ada dalam proses bantahan. Dalam erti kata lain, mereka yang baru mendaftar dalam bulan ini (Januari), memerlukan sekurang-kurangnya lima bulan setengah, yakni pada Jun nanti untuk disahkan sebagai pengundi.

Jadi, janganlah kata tidak ada makluman mengenai perkara ini atau sememangnya sengaja tidak mahu cari maklumat. Kalau tiba-tiba Parlimen dibubarkan, jangan nak membising pula.

Realitinya juga, lagi dekat 'tarikh' PRU13, akan lagi banyak proses bantahan terhadap daftar pemilih. Meskipun tarikhnya itu masih belum pasti, namun daftar pemilih mutakhir suku keempat 2011 dan daftar pemilih suku pertama 2012 kini menjadi tumpuan parti-parti politik dan orang ramai di seluruh negara.

Ingatan mengenai peri pentingnya mendaftar sebagai mengundi oleh setiap warganegara telah diperingkatkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Kata beliau, kegagalan rakyat Malaysia mendaftar sebagai pengundi secara langsung telah menafikan hak mereka untuk terlibat dalam proses demokrasi negara.

Perkara itu tidak seharusnya berlaku kerana hak mengundi adalah satu keistimewaan yang diberikan oleh Perlembagaan negara dan semua rakyat wajar menggunakan hak tersebut dengan sebaik-baiknya. Ini penting supaya golongan terbabit tidak ketinggalan untuk turut sama mencorak kerajaan serta menentukan parti yang bakal memerintah pada pilihan raya umum akan datang.

Mohd. Jurit semalam menutup SMSnya dengan kata-kata:

"Wahai ketua keluarga, ibu bapa, ketua kampung, ketua jabatan, polis dan tentera, kedai kopi, surau, masjid dan khutbah.

"Ini (mendaftar sebagai pengundi) tuntutan amanah. Janganlah diharapkan apa-apa bayaran tetapi haraplah ganjaran pahala di atas usaha ini. Berjihad ke jalan Allah."

Haji: Kelonggaran melangkaui giliran masih perlu diberi perhatian

Posted:

Haji: Kelonggaran melangkaui giliran masih perlu diberi perhatian

Haji: Kelonggaran melangkaui giliran masih perlu diberi perhatian

HASSAN MOHD. NOOR

MINGGU lalu, Lembaga Tabung Haji (Tabung Haji) mengumumkan bonus sebanyak enam peratus bagi tahun 2011, peningkatan 0.5 peratus berbanding tahun sebelumnya. Ia melibatkan pembayaran RM1.67 bilion, meningkat 25 peratus berbanding RM1.33 bilion pada tahun 2010.

Kadar bonus itu dianggap kompetitif memandangkan pelaburan Tabung Haji (TH) terhad kepada pelaburan berlandaskan syariah sahaja. Dan ia juga lebih baik berbanding kadar pulangan akaun deposit tetap perbankan Islam.

Dana pendeposit terkumpul TH turut meningkat pada kadar 17 peratus tahun lepas kepada RM31.7 bilion berbanding RM27.11 bilion pada 2010. Zakat perniagaan yang dikeluarkan pula sebanyak RM44 juta berbanding RM41 juta pada 2010. Tahniah kepada seluruh warga kerja TH yang telah bekerja keras ke arah kejayaan institusi itu.

Jelaslah, pelaburan TH bukan sahaja dapat dinikmati oleh penyimpan atau pendeposit tetapi hasilnya juga dapat dikongsi bersama dengan mereka yang kurang berkemampuan melalui zakat perniagaan.

Apa yang diharapkan TH akan terus menyumbang kepada pendeposit untuk menunaikan haji dalam keadaan selesa sekalipun terpaksa menanggung kos operasi yang meningkat. Ketika ini, TH terus memberikan subsidi kepada jemaah untuk mengurangkan beban kewangan yang ditanggung khususnya bagi jemaah kali pertama.

Bercakap mengenai haji kali pertama, peluang untuk menunaikan haji semakin mudah apabila pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) turut diberi peluang mendaftar untuk menunaikan haji. Dengan caruman yang ada, pencarum tidak perlu lagi menunggu simpanan melalui TH. Tetapi ini hanya sekadar peluang mendaftar. Perjalanan sebenar ke Mekah untuk menunaikan haji masih jauh. Mungkin faktor inilah yang mendorong sesetengah orang menggunakan khidmat 'haji ekspres'. Khidmat itu tentunya melibatkan kos tambahan lain. Bagaimana pula yang benar-benar perlu diberi 'laluan hijau' ini kerana faktor usia, kesihatan dan lain-lain? Kita percaya masih ada kelonggaran untuk seseorang melangkau senarai daftar tanpa perlu membayar 'wang tambahan'. Jangan kerana 'haji ekspres' habis semuanya yang patut diberi kelonggaran terlepas peluang.

Seorang sahabat dari Selangor memberitahu, sejak remaja, beliau memang berhasrat untuk menunaikan haji. Apabila beliau membuka akaun pada mula-mula mendapat pekerjaan 30 tahun lalu, niat itu sudah ada. Ketika itu niatnya hanya mahu menunaikan haji, bukan untuk mendapatkan bonus simpanan. Setiap bulan beliau membuat simpanan. Tanggapannya ketika itu, apabila membuka akaun, secara automatik namanya disenarai dalam giliran sehingga jumlah simpanannya mencukupi.

Tetapi beliau silap. Sikap sambil lewanya untuk tidak mendaftar menyebabkan peluang itu hanya akan datang pada tahun 2045. Beliau kini sudah menjangkau usia 51 tahun dan baru tergerak hati untuk mendaftar. Jika dipanjangkan usia, ketika itu umurnya 84 tahun. Maka berdasarkan apa yang didengar sebelum ini mengenai jumlah mereka yang masih menunggu, beliau tidak terkejut tetapi tersenyum kecewa. Apakah usianya mampu mendekati 2045 untuk menemui ibadah itu?

''Ya Allah, aku berserah kepadaMu, aku sudah berusaha untuk ke sana tetapi syarat yang ditetapkan menjadi halangan. Kemampuan kewangan ada tetapi tiada keupayaan kuota. Semoga kesihatanku mengizinkan,''. Itu yang mampu diucapkan.

Seorang lagi sahabat dari Terengganu yang ingin menunaikan haji bagi kali kedua juga hanya menyerahkan kepada takdir.

Usianya kini 62 tahun dan giliran yang akan datang hanyalah 33 tahun dari sekarang, sama dengan sahabat dari Selangor tadi. Ketika itu usianya 95 tahun.

''Kalau diikutkan tarikh tu, kalau ada nisan di atas kubur rasanya nisan tu reput dulu atau hilang begitu sahaja tetapi giliran untuk tunaikan haji masih jauh,''. Begitulah rintihan mereka yang ingin menunaikan haji. Apa boleh buat. Kuota yang ada hanya sekitar 27,000 orang setahun sedangkan yang menunggu giliran berlipat kali ganda. Cuba bayangkan jika separuh daripada kira-kira tujuh juta pendeposit mahu ke Mekah.

Dengan gaya hidup sekarang serta kedudukan ekonomi yang baik, semakin ramai yang mahu segera menunaikan haji. Jika dulu ada yang terpaksa menjual tanah untuk ke sana, kini keadaan itu sudah berubah. Banyak sumber yang boleh digunakan untuk mencukupkan jumlah simpanan. Hari ini, orang boleh membuka akaun di TH dengan membuat simpanan pertama yang mampu melebihi jumlah sebagai syarat layak mendaftar malahan ada yang mampu mencukupkan jumlah perbelanjaan untuk menunaikan haji pada tahun yang sama.

Dalam hal ini, apakah harapan yang dapat diberikan kepada mereka yang sudah lama menyimpan sedikit demi sedikit tetapi tidak mendaftar lebih awal?

Mungkin pada masa depan, TH boleh mendaftar secara automatik apabila seseorang itu sudah genap jumlah yang melayakkan dirinya untuk mendaftar. Soal sama ada pendeposit berkenaan mahu menunaikan haji atau tidak terpulanglah. TH boleh membuat tawaran kepada pendeposit berkenaan. Apa yang penting, pendeposit berkenaan tidak menyesal kemudian hari disebabkan kelewatan mendaftar.

Dalam hal ini juga, tidak wajar mana-mana pihak termasuk TH menyalahkah kuota semata-mata. Jika berserah kepada kuota, mungkin ramai yang akan berputih mata.

Jika satu sistem yang ada tidak mampu mengatasi masalah ini, maka carilah alternatif lain yang boleh diterima ramai.

Pertimbangan perlu diberi terhadap pendeposit yang begitu setia menyimpan sedikit demi sedikit terutama mereka di luar bandar atau yang membuat potongan gaji sejak pada usia muda.

Mungkin di TH, terdapat dua kategori penyimpan. Pertama yang menyimpan dengan niat untuk menunaikan haji dan kedua untuk mendapatkan 'pulangan yang bersih' berbanding institusi kewangan yang lain.

Faktor usia dan kesihatan juga perlu diberi perhatian. Pertimbangan ini juga rasanya sudah dilakukan oleh TH di samping faktor lain. Jika seseorang pendeposit sudah menjangkau usia 50 tahun eloklah diberi peluang dalam tempoh lima tahun berikutnya supaya pendeposit berkenaan berpeluang menunaikan haji dalam tempoh beliau masih bekerja dan 'sihat'.

Akhirnya kepada yang menunggu giliran bersabarlah. Ini ibarat senarai yang ditetapkan Allah. Kepada TH berusahalah untuk menjadikan setiap pendeposit dapat menunaikan ibadah dengan seikhlasnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan