Khamis, 23 Februari 2012

Utusan Online - Mahkamah

Utusan Online - Mahkamah


Wanita Thailand edar 660 gram kokain

Posted:

Wanita Thailand edar 660 gram kokain

Wanita Thailand edar 660 gram kokain

KUALA LUMPUR 23 Feb. - Seorang ibu tunggal warga Thailand dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini selepas didapati bersalah atas dua tuduhan mengedar dadah jenis kokain, tiga tahun lalu.

Hakim Datuk Su Geok Yiam memutuskan demikian selepas mendapati keterangan bela diri tertuduh, Chaloemlak Nakkoed, 32, gagal menimbulkan sebarang keraguan munasabah terhadap tuduhan berkenaan.

Seramai 21 saksi pendakwaan dan hanya tertuduh tampil memberi keterangan sepanjang perbicaraan tersebut.

Mengikut pertuduhan, wanita yang bekerja sebagai kedi di sebuah kelab golf di Kittinakorn, Thailand itu didakwa mengedar 454 gram kokain dalam bentuk 32 biji kapsul kira-kira pukul 8.05 malam, 7 September 2009 di bilik 908, Citin Hotel, Jalan Pudu di sini.

Bagi pertuduhan kedua, ibu kepada seorang anak lelaki berusia empat tahun itu didakwa mengedar 206 gram kokain juga dalam bentuk kapsul di antara pukul 2.55 pagi dan 10.20 malam, 8 September tahun sama di Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Pertuduhan terhadapnya dikemukakan mengikut Seksyen 39B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang boleh dihukum di bawah Seksyen 39B(2) akta sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Mohd. Hafiz Mohd. Yusof manakala tertuduh diwakili peguam bela, T. Chakaravarthi.

Sewaktu peringkat bela diri, Chaloemlak yang berada di negara ini selepas tiba dari Brazil melalui Dubai menyatakan, dia tidak mengetahui bagaimana 32 biji kapsul boleh berada di dalam beg beliau.

Bagaimanapun, tertuduh mengaku ada menelan beberapa kapsul namun menafikan bahawa dia mengetahui kapsul-kapsul terbabit berisi dadah.

Lelaki Iran, tempatan edar 895 gram syabu

Posted:

Lelaki Iran, tempatan edar 895 gram syabu

Lelaki Iran, tempatan edar 895 gram syabu

SHAH ALAM 23 Feb. - Seorang penjual barangan elektrik warganegara Iran dan seorang lelaki rakyat tempatan dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini selepas didapati bersalah atas tuduhan mengedar 895 gram dadah jenis syabu di sebuah kompleks beli-belah, tiga tahun lalu.

Hakim Datuk Mohd. Sofian Abd. Razak menjatuhkan hukuman itu ke atas Habib Syayyan Sandi, 40, dan Tay Chong Chaw, 41, selepas berpuas hati bahawa pihak pembelaan gagal menimbulkan sebarang keraguan munasabah terhadap pertuduhan itu.

Dalam penghakimannya, beliau menolak keterangan kedua-dua tertuduh berhubung kewujudan pihak ketiga yang didakwa pemilik dadah tersebut, Peyme Soleyman Pour kerana nama lelaki itu hanya ditimbulkan pada peringkat pembelaan.

Katanya, tiada seorang saksi pun nampak lelaki yang dikatakan berada di tempat kejadian untuk menyerahkan bungkusan berisi dadah kepada kedua-dua tertuduh semasa serbuan dan tangkapan dilakukan oleh pihak polis.

Habib dan Chong Chaw didakwa mengedar 895 gram syabu (methamphetamine) di lif Utara berhadapan Adidas Store, Lot G-025 & G-027, Mid Valley Megamall, Lingkaran Syed Putra, Kuala Lumpur dekat sini pada pukul 3.50 petang, 19 Oktober 2009.

Kedua-dua tertuduh dibicara mengikut Seksyen 39B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 39B(2) akta sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Mohd. Hafiz Mohd. Yusoff manakala Habib dan Chong Chaw diwakili peguam Gooi Soon Seng.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan