Sabtu, 4 Februari 2012

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


KDN tidak tolak kemungkinan

Posted:

KDN tidak tolak kemungkinan

KDN tidak tolak kemungkinan

PUTRAJAYA 4 Feb. - Kementerian Dalam Negeri tidak menolak kemungkinan terdapat lebih daripada seorang rakyat Malaysia terbunuh dalam serangan ke atas kubu kuat militan Abu Sayyaf dan pertubuhan Jemaah Islamiah (JI) di selatan Filipina kelmarin.

Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, rakyat Malaysia yang terbunuh itu dikenal pasti mempunyai kaitan dengan pertubuhan JI dan Darul Islam.

Bagaimanapun, katanya, siasatan lanjut mengenai identiti anggota kumpulan itu yang terbunuh masih dijalankan untuk membuktikan kewarganegaraannya.

"Saya ucapkan takziah dan terima kasih kepada anggota keluarga mereka yang terbunuh kerana memberi kerjasama membantu mengecam mereka yang terbunuh.

"Dalam masa sama, kita memerlukan pengesahan asid deoksiribonukleik (DNA) dan sebagainya untuk mengenal pasti mereka yang terbunuh.

"Saya dimaklumkan proses ini tidak akan mengambil masa yang lama dan ketika ini wakil Polis Diraja Malaysia (PDRM) dari Task Force dan Counter Terrorism berada di Filipina untuk membantu menguruskan jenazah mereka yang terbunuh," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Beliau mengulas serangan tentera Filipina terhadap kubu kuat kumpulan Abu Sayyaf dan pertubuhan JI di Sulu, wilayah selatan Filipina hingga menyebabkan 15 militan kumpulan itu terbunuh.

Dalam serangan waktu Subuh itu, tiga pemimpin kanan paling dikehendaki kumpulan tersebut iaitu pemimpin Abu Sayyaf warga Filipina, Umbra Jumdail; rakyat Malaysia, Zulkifli Hir (gambar) dan warga Singapura, Abdullah Ali Alias Muawiyah turut terbunuh.

Menurut Hishammuddin, pihak polis Filipina turut mengesahkan terdapat seorang lagi anggota kumpulan itu yang terbunuh dalam serangan tersebut.

"Saya menerima laporan terkini hari ini bahawa terdapat seorang lagi yang terbunuh, tidak melibatkan warganegara kita dan pengesahan mengenai perkara itu akan dibuat oleh negara berkenaan," katanya.

Sementara itu, beliau berkata, kejadian serangan yang berlaku itu membuktikan tindakan kerajaan yang proaktif dan pre emptive (awal) dalam menangani isu keselamatan kian berjaya hingga memaksa dan mengusir kumpulan militan keluar dan berkubu di negara lain.

Sementara itu, Pasukan Petugas Khas (Operasi dan AntiKeganasan) Bukit Aman sudah mengambil DNA isteri, ibu, anak dan adik kepada Zulkifli manakala DNA keluarga Amin Bacho dan Jeknal Adil, dua angggota kumpulan militan Darul Islam yang dipercayai turut terbunuh dalam insiden itu akan diambil esok, di Tawau, Sabah.

Difahamkan, terdapat enam dari 15 orang yang terbunuh dalam kejadian itu juga rakyat Malaysia, namun belum dapat disahkan.

Full content generated by Get Full RSS.

Ibu dua anak dibunuh kejam dalam kereta

Posted:

Ibu dua anak dibunuh kejam dalam kereta

Ibu dua anak dibunuh kejam dalam kereta


Mayat wanita yang dibunuh di tempat letak kereta dekat sebuah pasar raya di Seri Kembangan, Selangor, semalam. -CHINA PRESS


PETALING JAYA 4 Feb. - Kebimbangan seorang suami apabila isterinya tidak pulang ke rumah selepas waktu bekerja berakhir dengan tragedi apabila wanita itu ditemui dibunuh dengan kejam dalam kereta, berdekatan sebuah pusat beli-belah di Seri Kembangan, semalam.

Mayat Goh Chew Peng, ibu kepada dua anak itu ditemui sendiri oleh suaminya di tempat letak kereta pusat perniagaan itu, kira-kira pukul 9 malam setelah dia mencari isterinya.

Menurut Ketua Polis Daerah Serdang, Supritendan Abd. Razak Elias, wanita berusia 39 tahun itu bekerja di bangunan berhampiran dan sering meletakkan kereta jenis Honda City di pusat beli belah berkenaan.

Katanya, pembunuhan kejam itu dipercayai berlaku kira-kira pukul 8 malam ketika hujan lebat dan mangsa meninggal akibat ditikam di leher kiri.

Difahamkan, mangsa sepatutnya pulang ke rumah pada pukul 8 malam untuk makan malam bersama ahli keluarganya.

"Mangsa mati akibat ditikam di leher kiri. Selain itu, polis menemui kesan jerut dengan menggunakan dawai di leher wanita itu," katanya ketika ditemui di tempat kejadian malam tadi.

Setakat ini, polis tidak menolak kemungkinan kejadian tersebut bermotifkan samun kerana barang berharga seperti dompet, telefon bimbit dan jam tangan yang dipakai oleh mangsa hilang.

Abd. Razak berkata, pemeriksaan pihaknya di tempat kejadian menemui sebilah pisau berukuran enam sentimeter.

Beliau berkata, siasatan awal pihaknya percaya perbuatan tersebut dilakukan oleh lebih dari seorang suspek malah mangsa juga kemungkinan sempat berkomunikasi dengan pembunuh di dalam kereta sebelum dia ditikam.

"Polis telah memeriksa CCTV ( kamera litar tertutup) di kawasan tempat letak kereta itu namun belum mendapat petunjuk yang boleh membantu siasatan," jelasnya.

Mayat mangsa dibawa ke Hospital Serdang untuk bedah siasat dan kes ini disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan iaitu membunuh.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan