Ahad, 12 Februari 2012

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


Laluan tambahan LRT siap 2014

Posted:

Laluan tambahan LRT siap 2014

Laluan tambahan LRT siap 2014

Oleh ZULKIFLI MANZOR
zulkifli.manzor@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR – Syarikat Prasarana Negara Berhad (Prasarana) menyasarkan projek penyambungan landasan sistem Transit Aliran Ringan (LRT) bagi aliran Kelana Jaya dan Ampang siap sepenuhnya pada tahun 2014.

Pengarah Kumpulan Divisyen Infrastruktur Prasarana, Zulkifli Mohd. Yusoff (gambar kecil) berkata, sasaran itu dibuat berdasarkan kemajuan projek terbabit yang kini mencecah 20 peratus.

"Projek ini berjalan dengan lancar dan kita menjangkakan perkhidmatan LRT Aliran Ampang dapat digunakan orang ramai pada Oktober 2014 manakala aliran Kelana Jaya pada Disember 2014," katanya pada Majlis Penerangan Projek Penyambungan Landasan Sistem LRT kepada media di sini semalam.

Zulkifli berkata, sebanyak 90 peratus daripada kontrak kerja penyambungan landasan sistem LRT telah dianugerahkan kepada kontraktor terpilih.

Menurutnya, nilai kontrak yang dianugerahkan kepada kontraktor bagi aliran Ampang bernilai RM2 bilion manakala aliran Kelana Jaya sebanyak RM2.5 bilion.

Jelas beliau, beberapa lagi kontrak masih dalam proses tender dan baki kontrak itu dijangka selesai dianugerahkan kepada para kontraktor yang layak pada April depan.

Beliau bagaimanapun tidak mendedahkan bilangan sebenar kontrak yang telah diberi, sebaliknya memberitahu jumlah keseluruhan kontrak berkenaan antara 40 hingga 50 kontrak.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

15,000 guru ijazah tidak naik gred

Posted:

15,000 guru ijazah tidak naik gred

15,000 guru ijazah tidak naik gred

Oleh SYED AHMAD ZULKARNAIN SYED ALI
zulkarnain.ali@kosmo.com.my

SEREMBAN - Hampir 15,000 guru yang berjaya menamatkan pengajian di peringkat ijazah masih ternanti-nanti tawaran kenaikan ke gred DG41 walaupun sebahagian besar daripada mereka telah ditemu duga untuk tujuan berkenaan.

Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Lok Yim Pheng berkata, terdapat sebilangan daripada guru berijazah tersebut telah menunggu tawaran kenaikan itu hampir dua tahun.

Katanya, keadaan semakin membimbangkan ekoran semakin ramai guru yang melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah akan menamatkan pengajian setiap tahun.

"Kalau ia dibiarkan terlalu lama, kita tidak mahu akan timbul pula perasaan tidak puas hati kerana tiada maklum balas daripada kerajaan berhubung perkara ini.

"Mereka sudah menjalani temu duga dan sepatutnya ditawar ke gred tersebut tetapi sehingga kini, kami tidak tahu mengapa ia masih tidak dapat dilakukan," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Menurutnya, peruntukan bagi menawarkan guru berkenaan ke gred yang lebih tinggi telah ada dan NUTP amat berharap tindakan segera diambil bagi menangani masalah tersebut.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Dapat dana kerajaan RM200 juta

Posted:

Dapat dana kerajaan RM200 juta

Dapat dana kerajaan RM200 juta


SULTAN Ibrahim (dua dari kiri) dan Najib memperkatakan sesuatu mengenai projek Danga Bay Waterfront di Johor Bahru semalam.


JOHOR BAHRU - Projek Pembangunan Pinggir Air Danga (Danga Waterfront) telah mendapat perhatian kerajaan apabila Kabinet bersetuju menyediakan dana pemudahan sebanyak RM200 juta untuk projek berkenaan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, keputusan untuk menyediakan dana itu sekali gus menunjukkan komitmen kerajaan Persekutuan ke atas projek itu.

"Bandar Pinggir Air Bersepadu Iskandar di mana Danga Bay adalah tumpuannya merupakan antara kawasan pembangunan paling menarik di Malaysia, dan pastinya di Johor," kata beliau pada majlis ulang tahun ke-15 Danga Bay dan pelancaran Yayasan Danga di sini yang dihadiri oleh Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar dan isteri, Raja Zarith Sofia.

Perdana Menteri berkata, akses yang mudah melalui udara, laut dan jalan raya ke projek itu dan kedudukannya yang unik di hujung Semenanjung dan bersempadan Singapura, merupakan kelebihan penting sebagai destinasi gaya hidup, serta dapat menarik perhatian para pelabur.

Projek Danga Waterfront itu yang merentasi sepanjang 25 kilometer dari bahagian timur ke bahagian barat Tambak Johor akan menyaksikan perubahan wajah Johor Bahru dan keseluruhan tapak berhadapan laut yang menghadap Singapura.

Pembangunan itu, yang akan dilancarkan beberapa fasa dalam tempoh 25 tahun dengan nilai pembangunan kasar RM80 bilion, adalah kerjasama awam-swasta yang melibatkan kerajaan dan Iskandar Waterfront Holdings Sdn. Bhd. (IWH).

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan