Khamis, 23 Februari 2012

Harian Metro: BeritaUtama

Harian Metro: BeritaUtama


Balingan epal tumpas peragut

Posted: 22 Feb 2012 01:31 PM PST

SUNGAI SIPUT: Sepasang suami isteri yang baru empat bulan berkahwin, tetapi aktif melakukan jenayah ragut tumpas dek balingan buah epal oleh mangsa mereka di Pasar Sungai Siput, di sini, semalam.

Kejadian berlaku jam 11.50 pagi dan lebih mengejutkan apabila suspek perempuan yang berusia 22 tahun memberitahu dia hamil anak sulung dengan usia kandungan empat bulan.

Selepas ditahan, suspek lelaki yang berusia 32 tahun memberi alasan mereka melakukan jenayah ragut untuk mencari wang bagi membiayai kos rawatan perubatan isterinya.

Mangsa yang juga peniaga buah-buahan di pasar itu, Lim Shui Yang, 53, berkata sebelum kejadian pasangan terbabit menunggang motosikal dan berpusing beberapa kali di kawasan pasar.


"Saya ketika itu sibuk melayan pelanggan tanpa menyedari si suami menyasarkan bakul berisi wang RM30 hasil perniagaan yang diletak di atas meja jualan.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.



Dua kali lara

Posted: 22 Feb 2012 01:30 PM PST

KOTA BHARU: Seorang ibu tunggal yang baru pulang dari majlis pengebumian ibu saudaranya terpaksa menerima berita memilukan apabila anaknya mati lemas di Sungai Kambus, Kampung Pulau Belacan, Pengkalan Chepa, pagi semalam.

Mangsa, pelajar Sekolah Menengah Ugama Arab (SMUA) Tarbiah Mardziah, Mohamad Al-Amin Muradi, 15, dikatakan hilang apabila tidak pulang ke rumah sebaik selesai kelas mengaji al-Quran terletak berhampiran rumahnya di Kampung Alor Tok Aji, di sini, kira-kira jam 3 petang kelmarin.


Anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Pengkalan Chepa yang mendapat maklumat jam 8 pagi semalam, kemudiannya melakukan gerakan mencari sebelum menemui mayat mangsa hampir dua jam kemudian.

Difahamkan, ibunya, Habsah Daud, 45, dimaklumkan mengenai kehilangan anaknya oleh ahli keluarga sebaik pulang dari menziarahi ibu saudara yang meninggal dunia.


Habsah yang bekerja sebagai tukang cuci di sekolah, dikatakan keluar mencari anaknya selepas solat Asar namun gagal menyebabkannya berusaha ke tempat kejadian sekali lagi dan menemui basikal serta selipar milik anaknya, kira-kira jam 12 tengah malam.


Bagaimanapun, Habsah yang ditemui semalam, enggan ditemu bual wartawan.

Rakan karib Habsah, Kamariah Said, 48, berkata dia dihubungi rakannya itu pada jam 10 malam sambil memberitahu tidak sedap hati memandangkan Mohamad Al-Amin tidak pulang sejak petang kelmarin.


Katanya, dia kemudian menghubungi Habsah semula pada tengah malam dan diberitahu berada di sungai mencari anaknya.

"Saya tidur sekejap dan bangun pada tengah malam kerana ingin mengetahui keadaannya.


"Dia ketika itu sedang mencari anaknya di sungai, tetapi cuma menemui basikal dan selipar.


"Pagi tadi (semalam) saya ke rumahnya dan selepas itu dia memberitahu ingin ke Kampung Pulau Gajah pula mencari anaknya," katanya. Sementara itu, Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Pengkalan Chepa, Nik Ahmad Afsham Nik Pa berkata seramai lima anggota Unit Skuba bergegas ke tempat kejadian sebaik menerima maklumat.


Katanya, mayat mangsa berjaya ditemui jam 9.45 petang semalam kira-kira 50 meter dari tebing sungai.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan