Jumaat, 3 Februari 2012

Harian Metro: BeritaUtama

Harian Metro: BeritaUtama


Kembara ibu tunggal

Posted: 02 Feb 2012 02:38 PM PST

KUALA LUMPUR: Seorang ibu tunggal yang hidup merempat dan mengemis bagi menghabiskan sisa-sisa kehidupan, mungkin mencatat rekod tersendiri apabila menjadikan tidak kurang 30 masjid di Lembah Klang sebagai tempat berkelana.

Mahu dikenali sebagai Fazilah, 59, bekas kakitangan awam itu berkata, dia memilih jalan hidup sedemikian selepas kematian suami pada 2009 dengan tinggal di masjid dan mengharapkan belas ihsan jemaah yang singgah menunaikan solat untuk mendapatkan sesuap nasi.

"Seperti orang lain, saya juga ingin memiliki rumah sendiri, tapi dengan keadaan sekarang jika ditakdirkan saya meninggal dunia di masjid, saya reda," katanya ketika ditemui di Masjid Al Bukhari, di sini.

Fazilah berkata, dia tidak mempunyai penyelesaian lain untuk mendapatkan wang bagi menyara hidupnya bersama seorang anak lelakinya berusia 34 tahun yang lembam dan tergolong dalam kategori orang kelainan upaya (OKU).


Menceritakan keperitan hidupnya, Fazilah berkata, semuanya bermula pada 2002 selepas rumah setinggan yang diduduki keluarganya di Kampung Bukit Botak, dekat sini, dirobohkan Majlis Perbandaran Selayang (MPS) untuk projek pembangunan.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.



Full content generated by Get Full RSS.

‘Daun ketum untuk lembu’

Posted: 02 Feb 2012 02:38 PM PST

SERI ISKANDAR: Helah seorang lelaki yang mendakwa konon daun ketum dalam plastik dibawanya untuk diberikan kepada lembu ternakan gagal memperdaya polis apabila ditahan, semalam.

Suspek berusia 57 tahun itu mendakwa konon daun ketum itu makanan berkhasiat untuk tumbesaran lembu ternakannya selain menggalakkan pembiakan.


Ketua Polis Daerah Perak Tengah, Superintendan Mohamad Fakri Che Sulaiman berkata, suspek yang didesak akhirnya mengaku mahu menjual daun ketum itu kepada peraih tempatan dengan harga RM20 sekilogram.

"Suspek sebelum itu ditahan anggota Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik, Ibu Pejabat Polis Daerah Perak Tengah yang melakukan Ops Tapis di sekitar Kampung Sungai Jejawi.


"Serbuan di rumah suspek dipercayai turut menyimpan daun ketum dalam stor sebelum menjualnya kepada peraih atau individu yang akan memprosesnya menjadi air khayal," katanya.


Menurutnya, siasatan mendapati plastik berisi daun ketum seberat 71 kilogram ditemui disembunyikan dalam kereta miliknya iaitu dua di bahagian tempat duduk depan manakala tiga plastik lagi dalam but.

"Ketika serbuan, seorang lelaki berusia 26 tahun juga didapati singgah di rumah suspek untuk menghantar satu bungkusan plastik daun ketum seberat 10 kilogram.


"Polis percaya lelaki terbabit cuba menjual daun ketum itu kepada suspek yang bertindak sebagai 'orang tengah'. Daun ketum itu kemudian dijual kepada individu dari Kuala Lumpur, Pulau Pinang serta beberapa lokasi lain," katanya.

Katanya, suspek mengaku memperoleh daun ketum itu daripada 40 pokok ditanamnya di belakang rumah selain dibeli daripada penduduk berhampiran.


"Ujian air kencing suspek juga mendapati dia positif dadah jenis ganja. Kes itu disiasat mengikut Seksyen 30(3), Akta Racun 1952 yang jika sabit kesalahan boleh didenda maksimum RM10,000 atau penjara maksimum empat tahun atau kedua-dua sekali," katanya.



Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan