Rabu, 15 Februari 2012

Berita Harian: Mutakhir

Berita Harian: Mutakhir


PAS tidak gusar UMNO anggap Kedah 'negeri boleh menang' BN

Posted: 15 Feb 2012 02:26 AM PST

Mutakhir

ALOR SETAR: PAS Kedah tidak gusar dengan kenyataan UMNO yang menyifatkan Kedah sebagai 'winnable state' atau negeri boleh menang Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum ke-13.(PRU-13).

Sebaliknya Menteri Besar Kedah yang juga Pesuruhjaya PAS negeri, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, berkata semua itu terletak di tangan rakyat.

"Itu hak dia (UMNO). Ini negeri bebas...aturlah strategi. Kita sudah buat macam-macam...jika rakyat sokong Alhamdulillah...kita dok (dapat mentadbir) lagi, kalau rakyat tak mahu apa boleh buat," katanya sambil ketawa. Beliau yang ditemui pemberita di sini hari ini, diminta mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika lawatan ke sini semalam, bahawa Kedah adalah "winnable state" BN jika pemimpin parti peringkat negeri terutama UMNO dapat menyelesaikan masalah dalamannya.

Mengulas lanjut, Azizan turut menyangkal pakatan pembangkang mempunyai masalah yang jauh lebih besar berbanding UMNO.

Mengenai desas-desus ada perebutan kerusi antara parti pakatan pembangkang pada pilihan raya umum akan datang, Azizan berkata, DAP dilapor meminta tambahan satu kerusi daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR).

"Jika masalah ini tidak dapat diselesaikan di peringkat negeri kita akan bawa ke pihak tertinggi parti," katanya.
Pada pilihan raya umum lalu, PAS bertanding di 24 kerusi dewan undangan negeri, PKR (11) dan DAP (1). - BERNAMA

Perbezaan, persamaan antara kaum perlu difahami dengan jelas: Najib

Posted: 15 Feb 2012 01:02 AM PST

Mutakhir

PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Razak berkata usaha memupuk persefahaman dan kesedaran menerusi perbincangan, majlis dialog dan juga pendidikan amat penting supaya orang ramai memahami dengan jelas segala perbezaan dan juga persamaan antara kaum dalam negara.

Perdana Menteri berkata rakyat umpamanya tidak harus terkeliru dengan apa yang dimaksudkan dengan soal kebudayaan dan soal akidah agama.

Beliau seterusnya memberi contoh kehadirannya pada sambutan Thaipusam di Batu Caves baru-baru ini, yang dipertikai oleh segelintir pihak apabila beliau memakai baju kurta, iaitu baju tradisional kaum India. "Tapi orang itu tidak sedar bahawa di India ada berjuta-juta orang India beragama Islam yang memakai kurta hari-hari. Apakah mereka itu tidak beragama Islam?" katanya semasa berucap selepas jamuan makan tengah hari dan majlis ramah mesra dengan pemimpin-pemimpin agama, yang diadakan sempena sambutan 'Minggu Keharmonian antara Penganut Agama Sedunia' di kediaman rasminya Sri Perdana, di sini hari ini.

Najib seterusnya memberi contoh pakaian yang dipakai oleh Presiden Persatuan Cina Muslim Malaysia, Datuk Mustapha Ma, yang menurutnya, mempamerkan ciri-ciri kebudayaan Cina, yang tidak seharusnya dikaitkan dengan soal akidah.

"Sudah tujuh keturunan dia beragama Islam. Ini soal kebudayaan bukan soal akidah, jadi isu-isu seperti ini kalau kita tak faham, ia boleh jadi sesuatu yang boleh menimbulkan kecurigaan atau rasa benci antara kaum.

"Oleh itu melalui jawatankuasa mempromosi persefahaman dan keharmonian antara penganut agama amat wajar kita terangkan perkara-perkara sebegini," katanya.
Najib berkata dalam kepesatan teknologi maklumat kini, apa jua yang dituturkan oleh pihak-pihak tertentu, ia boleh disemarakkan, atau menjadi api dalam sekam yang dapat merebak dengan meluas, mengakibatkan dunia hari ini berhadapan dengan persekitaran lebih mencabar, sekaligus menuntut usaha memupuk persefahaman dan kesedaran yang berterusan.

Beliau berkata Malaysia menyanjung tinggi keharmonian dan kesejahteraan yang dikecapi selama ini hasil pengurusan yang sederhana, yang memang selaras dengan ajaran Islam.

"Walaupun sebelum ini kita tidak gunakan sebutan 'wasatiyyah' (sederhana) sebenarnya dasar-dasar kita memang berpaksi kepada konsep wasatiyyah ini sebagaimana yang dikehendaki agama. Antara wasatiyyah ini termasuk juga merujuk kepada aspek mengenai hormat kepada mereka yang menganut agama lain," katanya.

Katanya ajaran-ajaran lain juga pada dasarnya mengetengahkan soal kesederhanaan menerusi cara dan sebutan masing-masing.

Minggu Keharmonian Antara Penganut Agama Sedunia bertujuan membangkitkan kesedaran dan kesefahaman antara penganut agama, demi keamanan sejagat serta memacu dunia ke arah persekitaran yang lebih sejahtera dan makmur.

Najib berkata bahawa secara kebetulan, minggu pertama bulan ini agak unik apabila terdapat tiga acara yang cukup bermakna di Malaysia iaitu sambutan Maulidur Rasul, Chap Goh Mei dan Thaipusam.

"Jadi kalau ada negara yang hendak ditonjolkan sebagai model dalam soal ini (perpaduan kaum), saya fikir tidak ada yang lebih baik daripada Malaysia," kata Perdana Menteri.

Minggu Keharmonian Antara Penganut Agama Sedunia merupakan idea Raja Jordan, Raja Abdullah II dan puteranya Ghazi Muhammad yang menjadi utusan peribadi serta penasihat kepada baginda pada Perhimpunan Agung PBB ke-65 di New York 2010, dan idea yang diketengahkan kemudiannya menjadi resolusi yang diterima pakai PBB untuk disambut pada minggu pertama Februari setiap tahun di negara-negara anggota. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan