Ahad, 1 Januari 2012

Berita Harian: Mutakhir

Berita Harian: Mutakhir


Risalah fitnah PM: Polis Kelantan perhebat siasatan

Posted: 01 Jan 2012 01:42 AM PST

Mutakhir

KOTA BHARU: Polis Kelantan akan terus memperhebatkan siasatan terhadap perbuatan menyebarkan risalah berunsur fitnah terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor, di Kuala Krai dan Tanah Merah.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman, berkata ia susulan penahanan 11 orang berusia antara 15 hingga 55 tahun yang disyaki menyebar risalah itu di kedua-dua jajahan itu dua hari lalu.

"Semua mereka sudah dibebaskan dengan jaminan polis sebelum didakwa di mahkamah 9 Januari ini di bawah Seksyen 8 Akta Mesin Cetak," katanya kepada pemberita selepas menyaksikan majlis serah terima tugas Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kelantan di sini, hari ini. Pada majlis itu, Supt Mohd Zulmazi Che Daud dari Ibu Pejabat Polis Bukit Aman mula menerima jawatan itu berkuatkuasa hari ini daripada, DSP Nazly Mohd Said.

Jalaluddin berkata, polis masih meneruskan siasatan terhadap saki baki mereka yang terbabit dalam kegiatan menyebarkan risalah itu yang mengaitkan Perdana Menteri dan isteri dengan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau juga berkata polis mengesan 493 kes jenayah perdagangan tahun lalu berbanding 453 kes dalam tahun sebelumnya iaitu peningkatan kira-kira 52 peratus dengan tangkapan 54 orang.

Kebanyakan kes itu membabitkan kes penipuan tanah dan jenayah siber yang menawarkan hadiah cabutan bertuah melalui SMS. - BERNAMA

Full content generated by Get Full RSS.

Harung banjir di malam tahun baru

Posted: 01 Jan 2012 01:09 AM PST

Mutakhir

PERMAISURI: Sambutan malam tahun baru sungguh berbeza bagi penduduk Besut dan Setiu, di Terengganu serta Pasir Puteh di Kelantan apabila terpaksa berpindah ke pusat pemindahan berikutan kedatangan gelombang kedua banjir selepas hujan lebat sejak semalam.

Sehingga jam 1 tengah hari tadi, seramai 704 mangsa daripada 181 keluarga ditempatkan di lapan pusat pemindahan, iaitu lima di Besut manakala bakinya di Setiu.

Pusat pemindahan Dewan Serbaguna Kampung Apal, Besut mencatatkan bilangan mangsa paling ramai, iaitu 316 mangsa daripada 64 keluarga. Pengalaman pahit itu turut dialami 149 penduduk termasuk 73 warga tua di Rumah Orang Tua Nurul Saadah, Kampung Tok Dor apabila banjir mula melanda kira-kira jam 12 tengah malam.

Pengerusi rumah kebajikan itu, Harun Hussein, 68, berkata semua 73 penghuni perempuan yang tinggal di situ terpaksa berpindah kira-kira jam 2 pagi selepas air mula masuk ke rumah.

Katanya, keadaan bertukar panik apabila warga tua berkenaan terpaksa berpegang pada tali untuk menyeberang arus deras ke sebuah surau di tapak lebih tinggi kira-kira 50 meter dari situ.

"Bagaimanapun, tidak lama kemudian, air naik mendadak dan turut melimpah ke surau sedalam satu meter menyebabkan semua warga tua berkenaan terpaksa berdiri atas meja untuk menyelamatkan diri.
"Syukur mereka semua selamat dan kembali semula ke rumah masing-masing kira-kira jam 7 pagi ini sebaik air surut," katanya

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan